På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Gladan 220110

HMS Gladan

Klockan är 03:50 och jag har sovit min bästa natt hittills! Senaste dygnets samtalsämne har varit hur många glassar som ska ätas i land och vad alla ska handla för snacks. Madeira välkomnade oss många timmar innan ankomst bara genom att visa sina konturer långt bort i horisonten och strax efter det var sjösjukan för många ett minne blott. Vi ligger förtöjda i Funchal på Madeira. Före permission har vi genomfört en ”stor däcksrengöring” och fixat så allt är i sin ordning. Puts och studs är ett uttryck vi använder oss av i Försvarsmakten och självklart tillämpar vi även detta i flottan. Tampar ska vara snyggt upphängda och mässingen ska åter igen få skina efter några dagar med mycket saltstänk.

Det var en härlig och speciell känsla som spred sig ombord under dagen idag. Elever och kadetter som varit sjösjuka sen losskastning fick plötsligt färg i ansiktet och många leenden spred sig som inte existerat de senaste dygnen. Lunchen ombord har aldrig varit så livlig och aldrig tidigare har vi dukat undan så många tomma tallrikar. Det fina med att ha det lite tufft måste ändå vara hur snabbt en glömmer det?

Jag är vaktförman (annat ord för gruppchef) ombord och tillsammans med de andra två vaktförmännen är det vi som skriver schema för vaktandet av Gladan, både till ankars och till kaj. Idag har det varit styrbords vakt som haft äran att ansvara för vaktandet och babords vakt har därmed haft permission hela dagen.  Tråkigt för oss styrbordare kanske ni där hemma tycker, men sanningen är att vi också har fått vara i land stor del av dagen. Det är vår uppgift som vaktförmän att se till att schemat blir så smidigt och bra för alla, vi gör det alltid tillsammans och vi tittar alltid tillbaka på vakten som varit innan. Exempelvis var jag VO igår till ankars och fick sova en hel natt, därför är det min tur att ta ett av de mindre populära passen 03:30-05:00.

Om några timmar är det dags att väcka alla ombord till tonerna av Meat Loaf – Dead ringer for love. Efter ordinarie morgonrutiner kommer vi genomföra några förtöjningsövningar (om inte något dyrt hinner förtöja på kajen framför oss) och slutligen kommer vi påbörja våra ca 270 distansminuter till Lanzarote och Marina Rubicon. Prognosen säger just nu att vi kommer ha en lugnare resa ner än vad vi haft hit, det återstår att se.  Nu vet alla hur det känns att vara sjösjuk och förhoppningsvis kommer det kännas lättare. Jag är dock övertygad om att vi kommer behöva påminna varandra om att det går över och inte är ett konstant tillstånd vi kommer förbli i. Ledarskapet kommer fortsatt att sättas på prov!

Att samla högskolepoäng samtidigt som världen upptäcks är en fin kombo.
GMY
Kadett Mattisson

Personlig blogg

Skonertdivisionen är ett utbildnings och rekryteringsförband. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individ och som gruppmedlem.

2 kommentarer

  • Anna Johnsson Winqvist 11 januari 2022 16:46

    Hej från kalla Sverige! Tack för jättebra resebrev! Superintressant att höra om ert arbete och era rutiner! Ha en fin tur ner till Lanzarote, vi följer er på båtradarn. /Anna

  • Kim Engdahl 12 januari 2022 16:28

    Himla roligt brev att läsa! Men jag är väl partiskt / Kadett Mattissons lillasyster som får samla högskolepoäng på land

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *