På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Falken 190113 (2)

HMS Falken

Efter nattens ankarvakt utanför Los Cristianos satte HMS falken kurs mot La Palma. Vindarna var denna gång med oss vilket gjorde att vi kunde sätta Falkens råsegel, bredfocken. Seglet påminner om det som i dagligt tal brukar benämnas som vikingasegel och gav oss en hastighet av ungefär sju knop. Sju knop med ett segel är en bra fart men problemet vi då hade var att vi skulle varit framme vid La Palma vid kl 20.30 vilket innebar att vi då hade varit framme 13 timmar innan vi får gå in i hamnen. Bredfocken gav oss helt enkelt för mycket fart. Lösningen på detta var att giga bredfocken för att få en mindre segelyta. Giga innebär att seglet dras ihop.
För att få kurstabilitet sattes sedan stagfocken och vi låg då på en hastighet runt 4 knop. Den beräknade tiden var fortfarande för tidig för att få gå in i hamnen. La Palma närmade sig allt för fort. Nattvakten fortsatte mot La Palma. I denna stund (04.00 Kanarisk tid) ligger vi och driver utanför La Palma och väntar på kl 09.00 för att få genomföra förtöjningsövningar och förtöjning i La Palma hamn.
(3.sk tillägg: En viss sjösjuka har börjat infinna sig hos vissa ombord, då vi bitvis rullar från sida till sida. Det är alltså inte bara sol och glada dagar för alla ombord)

 

Bakom tangenterna, Flaggkadett Remsö

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *