Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Resebrev HMS Falken 181029

Linus Grann

Klockan 01:54 och det mesta är nu lugnt. Vi har fortfarande beredskap efter kvällens händelser.

Vid 10:00 angjorde vi Monacos hamn, vädret var regnigt och blåsigt men vi blev alla slagna utav stadens mäktiga utseende och såg fram emot att få gå ut på lite sightseeing. När paradbeslag, segelvikning och städning var färdigt var det dags för middag följt av permission och vaktuppställning. Den fria vakten gick iland för att se Monaco medan vi i vakten kvarstannade ombord för att säkerhetsställa fartygets förtöjningar och att inga obehöriga kommer ombord.

Ibland händer det att en tamp går av när det är lite oväder, det är inte ovanligt. Klockan 20:07 brast vår andra tamp för kvällen och 23:11 brast den nionde tampen. Vid det här tillfället hade vi förbrukat 5 långfendrar och var nu tvungna att blåsa upp vår sista. För några sekunder kunde vi andas ut, alla tampar var åter på plats och vi hade en ny fendert att skydda fartyget med. Ett brak hördes och kajen lossnade från sitt fäste i land. Samtlig personal blev uppkallad till däck och vi fick order om att återkalla den personal som inte hade återvänt till fartyget. Den följande timmen var minst sagt hektisk. Våra alternativ var att kvarstanna på plats eller kasta loss och ge oss ut i ovädret.

I skrivande stund är kajen av och hålls på plats utav ankare som ligger utanför pirarna. Civilförsvaret har varit på plats och har försäkrat sig om att kajen fortfarande kan nyttjas som förtöjningsplats. Detta betyder att vi fortfarande ligger förtöjda på samma plats som innan. Alla ur besättningen är ombord och mår bra och vissa har även lyckats somna.

Vad som händer under natten är vi fortfarande ovissa om, vi hoppas på att kunna stanna kvar för att under morgondagen få se Monaco. Förhoppningsvis bjuder vädergudarna på ett lite lugnare väder, kanske sol, helst sol, vi gillar sol.

  1. Hult & G.Sandström

 

Personlig blogg

Skonertdivisionen är ett utbildnings och rekryteringsförband. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken, där utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny (segelfartyg), bidrar till att eleven kan utvecklas som individ och som gruppmedlem.

2 kommentarer

  • Emma Mattsson 31 oktober 2018 08:55

    Till Jimmy Mattsson:
    Oj vilken natt! Förstod att du såg trött ut Jimmy på bilderna du skickade. Du får sova när du kommer hem, med Lill-Kinden som inte väcker dig när du snarkar ❤️ /Din Nos

  • Inger R-Soneson 30 oktober 2018 20:01

    Skönt och läsa att allt gått väl och att all besättning mår bra.
    Ni är värda sol efter detta äventyr ⛵

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *