På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Inställningar för kakor

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Resebrev HMS Falken 180925

HMS Falken

Godkväll allihopa, nu är har det blivit min tur att skriva ett inlägg.

Idag lämnade vi Marín, som ligger på Spaniens nordvästra kust. På söndageftermiddag åkte vi in och ankrade utanför hamnen och påbörjade lite återställning och ”försnyggning” av fartyget. Det innebar att göra rent däck, sträcka tampar och se till att alla kveilar såg bra ut, samt ett tonvis av mässingsputs. Om det är något detta fartyg har så är det tampar och mässing. Men när allt detta var klart så fick vi lite fritid ombord fram tills ankarvakterna startade. Det sattes igång film på trossbotten (utrymmet där vi elever bor), vi fick tillfälle att ringa hem eller bara slappa.

Dagen efter på morgonen åkte vi in och förtöjde inne på Escola Naval Militar, vilket är ungefär som vår motsvarighet av Officershögskolan. Efter ytterligare förfiningar av fartyget så fick halva besättningen permission för att kunna gå ut på stan och göra vad man nu ville göra. Andra halvan fick ledigt dagen efter på tisdagen.

På tisdag var det mycket aktivitet ombord.. På morgonen kom skolchefen från Sjöstridsskolan på besök ombord. Så vi hade fallrepsgossar, landgångsposter och ytterligare en som hälsade när de passerat landgången. Därefter tog officerarna ombord över för diverse samtal. På eftermiddagen fick vi elever en rundvisning på skolan av de lokala kadetterna, där de visade oss sitt simulatorhus, träningsanläggningar och lägenheter. Till skillnad från oss i Sverige har de ett mycket striktare regelverk. De studerar i 5 år och måste sova på skolan varje dag, och det är knappt att första och andra års kadetter ens får lämna området. Men från tredje året och uppåt får de i alla fall sova på annan ort på helgerna. En annan sak som jag reagerade på var att förstaårs-kadetterna måste springa vart de än ska. Så kan det vara.

På kvällen blev det aktivitet igen. Då hade Chefen bjudit in vår egen skolchef samt den Spanska, med följe, på middag ombord. Så igen blev det ut med fallrepsgossar och dem andra för att hälsa dem välkomna. Sen fortsatte våra officerare och gästerna med mingel och sedan middag i Gunrummet (officersmässen).
Det var en lång dag för oss alla, men övergripande är jag oerhört nöjd med stoppet i Marín där vi fick se en massa och leva lite utanför fartyget.

Idag kastade vi loss på förmiddagen för att fortsätta vår resa mot Malaga. Just nu glider Portugals kust förbi i sakta mak på vår babord sida medan vi med nästan alla segel hissade åker fram i hissnande 3 knop. Förhoppningsvis tilltar vinden så vi får lite fart på skutan.

Tack för mig!

//Langer

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.