Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Resebrev HMS Falken 180710 (2)

Linus Grann

Härnösand –Karlskrona innebär en distans på cirka 475 distansminuter. För att hinna ner till Karlskrona i tid behöver vi hålla ungefär fem knop i medelfart. Vi har mestadels akterlig vind vilket är tacksamt om än något svag. I ett försök att hålla medelfarten uppe sätter vi så mycket segel vi kan med hänsyn till besättningens storlek och lektioner och andra övningar som göres. Under dagen har vi utöver vår nio ordinarie segel satt ett extra segel mellan masterna som vi kallar storstagsegel (en reservstagfock). Skepparna har även konstruerat en blinda, ett segel som förr om tiden användes längst fram på bogspröt. Tillbaks i tiden var nämnda bogsprö nästan att betrakta som en mast då den var ett mellanting mellan dagen mastlutning och bogspröt. För att fånga den vinden man kunde vid svaga vindar fanns just blindor, då den sattes såg inte styrmannen särdeles bra framåt, därav sitt namn. Under morgondagen kanske vi sätter ytterligare ett segel eller två, lite för det kan ge fart men kanske mest då det är en god övning för oss att genomföra sådant som inte sker så ofta.

Thomas Falk, FC.

Personlig blogg

Skonertdivisionen är ett utbildnings och rekryteringsförband. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken, där utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny (segelfartyg), bidrar till att eleven kan utvecklas som individ och som gruppmedlem.

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *