Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Resebrev HMS Falken 180603

Linus Grann

Tjena!

Detta blir det tredje inlägget ifrån vår seglats mot Stockholm.

Kampen mot tröttheten håller på att bli förlorad, men sån tur är så finns kaffe. Vi jobbar i vakter om 4h vardera, alltså att halva besättningen jobbar och resterande har frivakt (vila). På frivakten brukar vi dock ha lektioner dagtid. Detta leder till att man sällan får sova mer än 3h i sträck då man ska sköta sin hygien och äta på sin frivakt.

Det är 27 grader varmt och solen skiner. Vi har ju som många kanske vet, både segel och motor. Vi har försökt segla hela dagen men moder jord gillar inte vind så vi smyger framåt i en hisnande hastighet av 3 knop. Till vår förvåning har ingen blivit sjösjuk och baserat på tidigare seglares berättelser ser vi detta som en skänk från ovan.

Lektionerna vi har haft idag har innehållit repetition utav våra stationer, så som utkik, frälsarkranspost, loggast, glasvakt och rorgängare. Vad är då det här för konstiga namn? En som sitter på frälsarkranspost är ansvarig för frälsarkransen (livbojen) och ska se till att kasta den i sjön om någon faller överbord. Loggast är någon som assisterar den vakthavande officeren med navigationen och får sig en introduktion i hur man navigerar. Glasvakten är ansvarig för att ringa i en klocka som meddelar tiden för besättningen, två slag för hel timme och ett slag för varje halvtimme. Rorgängaren är den som styr fartyget, alltså står vid ratten och tar order ifrån den vakthavande officeren som berättar vilken kurs vi ska styra efter.

Vi har haft en hel del lektioner idag. Vi har fokuserat mest rigg och rundhult, som betyder master och segel med tillbehör. Den här lektionen var ganska omfattande då det finns säkert hundra olika tampar som går till olika delar utav seglen och samtliga av dessa har namn man inte tror tillhör det svenska språket. På kvällen repeterade vi knopar, kastade kasttåg, rodde skeppsbåt och körde RHIB och nu väntar en hel natts permission då vi ankrat utanför Muskö i Stockholms skärgård.

 

Med vänlig hälsning,

422 Sköld & 123 Lilja

Personlig blogg

Skonertdivisionen är ett utbildnings och rekryteringsförband. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken, där utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny (segelfartyg), bidrar till att eleven kan utvecklas som individ och som gruppmedlem.

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *