På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Inställningar för kakor

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

HMS Falken 120421

gladanochfalken

Hej,

Vi befinner oss nu på en position 55 grader 18 N. 14 grader 37 E. Kurs 109 grader och farten ligger på 6,1 knop. Solen skiner och alla är glada. Vi har precis firat andre officerens födelsedag med kaffe och en god tårta. Vi håller bra kurs mot Karlskrona.

Jag som sitter och skriver heter Clara Olbers och jag har två medhjälpare med mig, Catarina Fröjd och Teneal Solinas. Vi är med här på båten på en anhörigsegling. Det betyder att de som jobbar på båten får ta med sig anhöriga och visa upp sin arbetsplats under fyra dagar. Clara och Catarina är här med kökschefen Jacob och Teneal är här med Ylva som är timmerman.

Vi startade resan med lunch i Helsingborg på båten och alla var exalterade över att få hänga med. Vi hissade segel och började resan mot Rönne. Vädret var bra och alla va på hugget med sina kameror när vi åkte under Öresundsbron.

Mot kvällen började vinden att ta till och vågorna började att slå högt. För dom som var oerfarna kändes det som en riktig storm. Vissa blev dåliga. Majsen som hade ätits hamnade på andra ställen än där dom skulle vara. Sen kom lugnet efter ”stormen” och vid halv två tiden dagen efter  var vi i Rönne. Vi samlades på däck och fick information om att det skulle vara en gemensam middag på kvällen. Vi fick gå i land och upptäcka Rönne. Många av oss hade inte varit på Bornholm innan. När vi kom av båten fortsatte det att gunga kändes det som.

Middagen igår var väldigt fin. Sekonden hälsade oss välkomna till kvällen och kockarna presenterade maten. Kvällen till ära hade kockarna lösmustach på sig. Vi fick även lära oss skonertvisan som beskriver fartygens förträfflighet. För en del blev det en sen kväll och vissa stupade i säng direkt efter maten trötta efter nattens vaktpass. Besättningen och alla anhöriga var väldigt måna om att alla skulle ha det bra och hjälptes åt att ta hand om varandra.

Nu glider vi lugnt och stilla vidare mot Karlskrona, vår slutdestination.

Vi vill med detta brev rikta ett STORT TACK till hela besättningen för att vi fick följa med. Även för deras gästvänlighet och deras tålamod med oss. Vi har fått lära oss väldigt mycket under resans gång. Vi känner oss väldigt tacksamma.

Även tack till Ylva (fartygsläkaren) för våra åksjukeplåster.

Många hälsningar till er därhemma, får ni någonsin chansen att följa med detta fartyg och dess besättning, tveka inte!

Clara, Catarina och Teneal.

Personlig blogg

Skonertdivisionen är en utbildnings och rekryteringsdivision. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken. Utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny, bidrar till att eleven utvecklas som individer och som besättningsmedlemmar.