Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Vardagen som försvarsmeteorolog

metocc

På Blekinge flygflottiljs väderavdelning arbetar omkring 15 personer, både civilanställda väderobservatörer och meteorologer som också är officerare. Vår uppgift är att serva flottiljen med den väderinformation som verksamheten kräver. Till vardags är det främst de flygande förbanden som på vår flottilj är i behov av väderunderlag. I detta blogginlägg vill vi berätta hur en vanlig arbetsdag hos oss ser ut.

Bild 1: Meteorologens arbetsposition har fin utsikt över fältet och flera datorskärmar med övervakning och modelldata. 

 

För meteorologen startar arbetsdagen väldigt tidigt på morgonen. Förmiddagens väderunderlag skall då produceras och vara redo att presenteras innan klockan 07.00. En av de viktigaste produkter som produceras är en flygplatsprognos, en TAF. Den beskriver i detalj vilket väder det kommer att vara på vår flygplats de närmsta 9 timmarna. TAFar utfärdas för flygplatser världen över och är alltid uppbyggda på samma sätt för att ge piloterna en tydlig bild av vilket väder som väntas på flygplatsen. Andra produkter som produceras är flygväderkartor som dels beskriver det aktuella väderläget men också en prognos på väderutvecklingen.

 

Till skillnad mot de väderprognoser man oftast stöter på i vardagen, där fokus ligger på temperatur, molnighet och nederbörd, lägger vi i flygväderprognoser större vikt vid detaljerna vad det gäller sikt och molnighet. Förekommer det duggregn i området är det inte ovanligt att sikten går ner till 2km medan det en dag med uppehållsväder kan vara väl över 50km sikt. På samma vis beskriver vi detaljer om molnigheten. På en flygväderkarta räcker det inte med att beskriva om det är mulet eller soligt utan vi beskriver även vilka höjder molnen ligger på och ifall det förekommer flera molnskikt ovanpå varandra. Det är detaljerna i arbetet som är det utmanande men samtidigt också det roliga med vårt jobb.

 

När morgonens väderbilder är producerade är det dags att förmedla dem. Mellan klockan 7 och 8 håller meteorologen 3 väderbriefingar där dagens väder beskrivs. Dessa sker digitalt där vi är kvar på vår arbetsplats i flygledartornet på flygplatsen medan piloterna är samlade för deras morgongenomgång där dagens väder är en stående punkt. Vi visar prognoskartor, berättar om väderutvecklingen och får ta del av dagens planerade verksamhet. Vi får också höra om det finns några särskilda vädergränser eller väderfenomen vi ska vara extra uppmärksamma på under dagen.

 

När briefingperioden är avslutad inleds uppföljningen av den förmedlade prognosen. Uppföljningen sker med hjälp av de väderobservatörer som arbetar på avdelningen. Deras uppgift är att hela tiden ha koll på det aktuella vädret på basen och skicka iväg rapporter om detta. Skiljer sig det observerade vädret på flygplatsen mot vad som står i TAFen meddelas meteorologen som utfärdar en uppdaterad prognos. Därefter meddelas de kunder som kan vara intresserade av förändringen. Under förmiddagen produceras också nya bilder som sedan presenteras vid en ny briefingperiod vid lunch. Vid lunch är det också skiftbyte där morgonmeteorologen slutar för dagen och eftermiddagsmeteorologen tar över.

Bild 2: Väderobservatören är den som har stenkoll på det aktuella vädret på basen. Idag CAVOK, dvs sikt över 10km och inga signifikanta moln under 5000ft.

Det roligaste med att arbeta som meteorolog på en flygflottilj är den nära dialog vi har med våra kunder. Ju bättre förståelse vi har för deras verksamhet desto bättre blir vi på att förmedla en väderprognos som är anpassad just för dem. Att göra detaljerade korttidsprognoser har sina utmaningar men det är roligt att snabbt få feedback på hur bra prognosen stämmer med verkligheten.

 

/Meteorologerna F17

Personlig blogg

Bloggen om Försvarsmaktens vädertjänst och hur det är att jobba som försvarsmeteorolog.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.