På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

En annorlunda dag på jobbet

forsvarsmeteorologerna

I veckan besökte Försvarsmaktens Vädertjänstchef, överste P-O Olofsson Skaraborgs flygflottilj och hade där förmånen att medfölja på ett flygpass JAS 39D. Flygningen genomfördes över Vänern med syfte att förevisa flygsystemets kapacitet inte minst ur ett ledningsperspektiv då Vädertjänstchefen är tillika avdelningschef för Högkvarterets Lednings- och Underrättelseavdelning och därmed ansvarig för flertal komponenter som påverkar stridsflygssystemet t ex telekrigsförmågan.

FlygbildF7Vädertjänstchefen P-O Olofsson (th) och pilot Joakim Boman (tv) efter 38min effektiv förevisning. Foto: Henrik Gebhardt

Vädertjänstchefen var imponerad av flygsystemets prestanda inte minst rollhastigheten som är något helt annat än de flygplanstyper J 32 och SK 60 som han tidigare är mest bekant med. Den 404:e flygtimmen i Flygvapnets regi ägnades åt att förevisa system och taktik för den moderna luftstrid som idag kännetecknas av bekämpning på längre avstånd. Vädertjänstchefen var mycket nöjd med dagen och det professionella mottagandet inte minst när det gäller förberedelser inför flygpasset.

Något ironiskt var just vädret nära att ställa till det då avsett flygplan först skulle hämtas på Halmstad där dimman låg tät under förmiddagen. Under eftermiddagen förbättrades vädersituationen och flygplansbytet kunde genomföras dock något senare än planerat.

Ur vädertjänstperspektivet är flygverksamheten en naturlig del av verksamheten där väderflygningar genomförs på flygflottiljerna med skolflygplanet SK 60. Väderflygningens primära syfte är att inhämta information om sikt- och molnskiktsförhållanden samt förekomst av isbildning för det prognosunderlag som delges piloterna före dagens flygverksamhet genomförs. Detaljerad information från förhållandena i flottiljernas övningssektorer ger då möjlighet att optimera dagens flygverksamhet på bästa sätt. Som bonuseffekt får meteorologen insyn i pilotens vardag och därmed de behov som flygverksamheten har samt kan iaktta vädret på nära håll och hur det påverkar flygverksamheten. På samma sätt är det av stor betydelse att försvarsmeteorologer deltar i såväl Marinens som Arméns verksamhet för att bättre förstå användarperspektivet och därigenom med insikt om vädrets inverkan på militära operationer skapa operativ förmåga.

Björn, Försvarsmeteorolog, HKV

Personlig blogg

Bloggen om Försvarsmaktens vädertjänst och hur det är att jobba som försvarsmeteorolog.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.