På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Tillväxt kräver mod att fatta beslut om pedagogisk utveckling

fmlope

De ökande numerärerna inom grundutbildning (GU) med begränsad ökning av lärare och instruktörer innebär att samma antal lärare behöver utbilda fler. För att fortsatt nå tillräckligt goda resultat behöver utbildningen utvecklas. Ett sätt är mot flexibelt lärande genom att utbildningsmoment planeras om från förmedlande till aktivt lärande.

 

Instruktörernas kunskap om, förståelse för och förmåga att fatta beslut om hur de på bästa sätt ska genomföra utbildningen behöver stödjas. Material behöver produceras och tillgängliggöras. Rekryterna behöver aktivt kunna inhämta information som krävs inför de olika utbildningsmomenten genom tillgång till personliga läsplattor. Traditionella klassrum behöver byggas om till ALC-inspirerad miljö och tillhörande studiemiljöer i korridorer och anslutande utrymmen planeras om till studieplatser, både för tyst, enskilt arbete och för grupparbete.

För att nå Försvarsmaktens “T” – Tillväxt – behöver erfarenheter från pedagogiskt utvecklingsarbete inom GU överföras till alla förband, skolor och centrum som utbildar GU.

Sjöstridsskolan (SSS) har lång erfarenhet av pedagogiskt utvecklingsarbete inom hela bredden av utbildningar, från GMU, GU till SOU och OP och kan vara en källa att ösa ur. SSS sektion för Lärandestöd och Pedagogisk Utveckling (LPU) Rapport Utveckling av undervisningsmetodik inom GU-kompaniet, projekt 2019, kan vara ett första steg. https://blogg.forsvarsmakten.se/fmlope/files/2020/05/sss-lpu-rapport-gu-komp-ped-projekt-2019.pdf

 

Personlig blogg

Krigsförbandens verklighet är utgångspunkten för FMLOPE – enheten som leder Försvarsmaktens utveckling av ledande och lärande (ledarskap och pedagogik).

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *