Krigsförbandens verklighet är utgångspunkten för FMLOPE – enheten som leder Försvarsmaktens utveckling av ledande och lärande (ledarskap och pedagogik).
Pedagogiska strategier för att ställa om till distansundervisning har många civila lärare vittnat om sedan den snabba omställningen som covid-19/corona framtvingat. Eller snarare brist på strategier. De senaste veckorna har varit dramatiska ur ett pedagogiskt perspektiv. Skolor har stängts och lärare tvingats till utbildningsmetoder de inte har så stor erfarenhet av. Det gäller alla som arrangerar utbildningar riktade mot vuxna i hela landet, oavsett utförare, även Försvarsmakten. Hur har det då gått? Hur har de gjort? Stockholms Universitet gjorde en blixtstudie den 19-27 mars 2020 och skapade en återföringsrapport med namnet ”Covid-19 och omställning till distansundervisning i svensk skola.”
Vi på FM LOPE arbetar kontinuerligt med att uppmärksamma möjligheterna med pedagogiska metoder främst kopplat till nätbaserade metoder och nätbaserat lärande. En enkätundersökning om hur delar av Försvarsmaktens interna utbildningsverksamheter på kort tid ställts om är på gång, initierad av Sjöstridsskolan. Syftet är att samla in, sammanställa och strukturerat dela med sig av erfarenheter som gjorts inom Försvarsmakten.
Under tiden den görs kan Stockholms universitet inspirera. Rapporten har ett brett anslag. De följde diskussioner som gjorts i lärarforum på internet (IKT-pedagogik och skolutveckling, Distansundervisning i Sverige, Årskurs 4-6 Tips & idéer, IKT-verktyg, iPads i skola och förskola samt Digitala verktyg i engelskundervisningen) och skickade ut en enkät med öppna frågor för att fånga upp hur lärare implementerar eller planerar att implementeradistansutbildning under covid-situationen och vilka erfarenheter och upplevelser de har av detta.
I återföringsrapporten går att ta del av:
• Teknik som lärare använder vid omställning till distansundervisning
• Förberedande arbete och kartläggningar av förutsättningar
• Erfarenheter från genomförd distansundervisning
• Utmaningar som lärare stöter på i distansundervisning
• Generella pedagogiska erfarenheter efter genomförd distansundervisning
• Vår diskussion kring fynden
• Tips från lärare
• Exempel på lektionsplaneringar för teknikmedierat lärande
Länk till rapporten http://www.sverd.se/covid-19-och-omstallning-till-distansundervisning-i-svensk-skola/
Krigsförbandens verklighet är utgångspunkten för FMLOPE – enheten som leder Försvarsmaktens utveckling av ledande och lärande (ledarskap och pedagogik).