Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Strategi?! Det var 24H, sen körde vi!

fmlope

Pedagogiska strategier för att ställa om till distansundervisning har många civila lärare vittnat om sedan den snabba omställningen som covid-19/corona framtvingat. Eller snarare brist på strategier. De senaste veckorna har varit dramatiska ur ett pedagogiskt perspektiv. Skolor har stängts och lärare tvingats till utbildningsmetoder de inte har så stor erfarenhet av. Det gäller alla som arrangerar utbildningar riktade mot vuxna i hela landet, oavsett utförare, även Försvarsmakten. Hur har det då gått? Hur har de gjort? Stockholms Universitet gjorde en blixtstudie den 19-27 mars 2020 och skapade en återföringsrapport med namnet ”Covid-19 och omställning till distansundervisning i svensk skola.”

Vi på FM LOPE arbetar kontinuerligt med att uppmärksamma möjligheterna med pedagogiska metoder främst kopplat till nätbaserade metoder och nätbaserat lärande. En enkätundersökning om hur delar av Försvarsmaktens interna utbildningsverksamheter på kort tid ställts om är på gång, initierad av Sjöstridsskolan. Syftet är att samla in, sammanställa och strukturerat dela med sig av erfarenheter som gjorts inom Försvarsmakten.

Under tiden den görs kan Stockholms universitet inspirera. Rapporten har ett brett anslag. De följde diskussioner som gjorts i lärarforum på internet (IKT-pedagogik och skolutveckling, Distansundervisning i Sverige, Årskurs 4-6 Tips & idéer, IKT-verktyg, iPads i skola och förskola samt Digitala verktyg i engelskundervisningen) och skickade ut en enkät med öppna frågor för att fånga upp hur lärare implementerar eller planerar att implementeradistansutbildning under covid-situationen och vilka erfarenheter och upplevelser de har av detta.

I återföringsrapporten går att ta del av:

• Teknik som lärare använder vid omställning till distansundervisning

• Förberedande arbete och kartläggningar av förutsättningar

• Erfarenheter från genomförd distansundervisning

• Utmaningar som lärare stöter på i distansundervisning

• Generella pedagogiska erfarenheter efter genomförd distansundervisning

• Vår diskussion kring fynden

• Tips från lärare

• Exempel på lektionsplaneringar för teknikmedierat lärande

Länk till rapporten http://www.sverd.se/covid-19-och-omstallning-till-distansundervisning-i-svensk-skola/

 

Personlig blogg

Krigsförbandens verklighet är utgångspunkten för FMLOPE – enheten som leder Försvarsmaktens utveckling av ledande och lärande (ledarskap och pedagogik).

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *