På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

The Mighty -Hercules!

flygvapenbloggen

God Jul och Gott Nytt år från oss som flyger och stödjer flygningen med C-130 Hercules.
För 71. Transportflygdivisionen har det varit ett händelserikt år.
-Planeringar för en afrikansk insats ledde till en insats på Cypern! En insats som stödjer 2013 års mottagare av Nobels fredspris -OPCW.
-En naturkatastrof gör att tre besättningar snabbt tar sig till Filippinerna och hjälper tillsammans med många andra länder 1000-tals människor.
Lägg till detta lufttankning (AAR), stöd till specialförband, övningar, utbildningar, dagar på skjutbanan (kompetenskrav) och i skogen ( överlevnad och materielkännedom) så får vi ett ”normalår” för divisionen. Året som skulle bli ett vilo- och återtagningsår blev ett av det intensivare på länge. Divisionen har nu tagit en välbehövlig julledighet och laddar för ett spännande 2014.
20131222-224024.jpg

Bild 1. Basering på
Cypern i FN tjänst

På vilket sätt är det intressant för alla er som läser denna blogg? Kanske inte intressant för er alla men för er som vill få valuta för era skattepengar och som vill känna att dom går till något gott. Men även intressant för er unga som fundera på att välja Försvarsmakten som framtida arbetsgivare.

20131222-225022.jpg
Bild 2. Lufttankning av Gripenflygplan

På 71 tpdiv är bredden stor där vapenövningar varieras med simulatorträning, taktisk övningar och långa händelselösa flygningar. På divisionen kan man göra skillnad och på många sätt utmana sig själv och andra.
Modulärt, anpassat, beredda, insatt insatsförsvar, effektivt........eller enkelt uttryckt -Vi löser uppgiften!
Välkommen till ett nytt år och kanske en framtida arbetsplats!

Per Carlemalm
Stolt chef och medarbetare på 71. Transportflygdivisionen

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

4 kommentarer

  • Peter Mignander 23 december 2013 23:00

    God Jul till dig och din familj också Per. Tack för bra samarbete och konstruktiva diskussioner på Cypern. Bra jobbat hela divisionen, kompaniet och alla som stödjer vårt arbete.
    Julhälsningar från Peter

  • William 24 december 2013 18:13

    Propellern ser ledsen ut!

    • C71TpDiv William 24 december 2013 20:59

      Med en nyare iPhone kamera blir bilden sån. Ser lite läskigt ut ;)
      Tidigare med långsamma digitalkameror blev det en suddig disk av en gående propeller och med en bra systemkamera blir propellrarna raka som originalen. En halvbra digitalkamera hamnar väl mitt i mellan. Det finns säkert någon teknisk förklaring.

  • Thomas Liberg 25 december 2013 00:31

    Tack Per för ett gott samarbete under 2013! Detta år som just skulle bli insatsfritt år för att nå lite återtagning, avslutades istället med skarpa insatser i två olika världsdelar samtidigt. Plus att vi även åkte på ett motorbyte i Abu Dhabi. Det skulle dock inte gå att genomföra vår verksamhet utan de professionella och engagerade medarbetare som vi har inom C-130 systemet. Vi fixar att lösa två insatser genom all den erfarenhet som har byggts upp under många år. Det finns fungerande koncept som snabbt kan deployeras ut i världen utan att det krävs månader av förberedelser och detaljplanering! Jag hade själv förmånen att få deltaga i insatsen i Filippinerna. Vi fyllde vår C-130 med den utrustning som vi behövde för att kunna verka på Filippinerna utan att andra tilltransporter krävdes. Det gäller att resa lätt och bara ta med det som verkligen behövs!
    Jag vill också passa på att tacka övriga delar av TSFE samt F7 medarbetare som stödjer våra insatser. Utan F7 stora förmåga att hantera insatser skulle vi inte lyckas med att nå framgång under våra uppdrag.
    Tack för ett väl genomfört 2013. Ha en avkopplande jul- och nyårs ledighet!!

    Thomas Liberg
    Chef 75 Transportflygkompaniet

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *