Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Tyst på kanalen

C71TpDiv

Inte ett radioanrop under hela evakueringsflygningen som genomförs av två Tp84 (C-130, Hercules) transportflygplan. Det är sista dygnet på transport- och specialflygsenhetens taktikövning för Tp84. En rote Tp84 skall starta 03.00 och flyga radiotyst till och från en flygbas och samordnat i tid och rum genomföra en evakueringsoperation av 100 personer. Första indikationen personalen på flygplatsen får på att något är på gång är ett dovt muller följt av starka strålkastare som tänds några sekunder innan landning. Några minuter senare landar ytterligare en Tp84 ungefär samtidigt som den första startar igen. Tidsfelet på en timmes flygning är enbart sekunder.

Under flera veckor har besättningarna förberett sig för att under fem dagar väva ihop åratal av flygning med taktik, internationella procedurer, fallskärmsfällning, överlevnad och besättningssamarbete. Efter övningen är slut har ytterligare två besättningar övats i att flyga Tp84 i en hotmiljö.

Penna och papper -Få digitala hjälpmedel finns för Hercules. Whiteboard är flitigt använt.

Penna och papper -Få digitala hjälpmedel finns för Hercules. Whiteboard är flitigt använt.

Under övningsdagarna flygs flygplan och besättningar ut till gränserna för att lära känna sig själva, sin besättning och sitt flygplan. Tidiga morgonar krävs för att hinna med att tolka givna order (Air Tasking Order –ATO) och planera dagens flyguppdrag. En välövad besättning behöver ett par timmar på sig för att förbereda flygplanet och dagens verksamhet. Fysiskt hårt arbete för flygmaskinist och lastmästare som ska klargöra, tanka och avisa. Hårt på annat sätt än fysiskt är piloterna och TSO uppgift att planera hela dagens uppdrag med hjälp av papper, penna, karta och total avsaknad av datorstöd.

Tidig morgon -Karlsborgs flygplats strax innan start.

Tidig morgon -Karlsborgs flygplats strax innan start.

En lite belöning för morgonens slit är att med fyra starka motorer sakta stiga upp över molnen och mötas av morgonsolen. Där väntar en annan belöning som få krigsflygplan i Försvarsmakten kan erbjuda – morgonkaffe med solen i ansiktet.

Morgonkaffe vid soluppgång lugnar tankarna

Morgonkaffe vid soluppgång lugnar tankarna

Dagens flygning går via Torsby och Hemavan med både fallskärmsfällning och identifiering från JAS på programmet. Rutiner för säker fällning av materiel och identifiering med hjälp av kodtabeller övas in och prövas i verkligheten. Vi har kaffe över men det enda vi kan erbjuda våra kollegor i JAS är några kubikmeter flygbränsle vid rätt plats och tid.

Upptäckt! -Väntar på att upptäcka en rote JAS 39

Upptäckt! -Väntar på att upptäcka en rote JAS 39

Upptäckta och identifierade

Upptäckta och identifierade

Landing på Karlsborg eller ”Kabul” som flygplatsen benämns i övningen sker sent på eftermiddagen och under inflygningen finslipas de inflygningsmetoder som divisionen använder under internationella insatser. Under hela flygpasset är hela besättningen engagerade med flygning, övervakning, spaning och radiokommunikation. Var besättningsmedlem har sin uppgift men också ansvar för varandra och flygsäkerheten.

"Kabul approach" - Styrman under inflygning till ”Kabul”

”Kabul approach” – Styrman under inflygning till ”Kabul”

Taktikövningen –TEX13 är uppbyggd med USAF utbildning för taktiska transflygsportbesättningar – AATTC (Advanced Airlift Tactics Training Center) som förebild och syftar till att väva samman teori och praktik för att öka överlevnaden i en hotmiljö. Övningen leds av Transport- och specialflygsenheten (TSFE) genom 71 transportflygdivisionen på F7 och stödjs av ett flertal förband (TrängR, K3, F7, F21 etc.) Innan övningen får genomföras har besättningen gått igenom ett flertal utbildningssteg. Först genomförs flygskola och Trafikflygarhögskola (TFHS) därefter genomförs en inflygning på Tp84 följt av ett par års erfarenhetsuppbyggnad där allt från lågflygning, fallskärmsfällning och taktisk manövrering övas. Efter övningen TEX återstår enbart en nivåhöjande övning och det är en sk. Flag-övning där en rutinerad besättning får chansen att ytterligare höja sin kunskaps- och erfarenhetsnivå och förbereda sig för en skarp internationell insats. 71 transportflygdivisionen har under åren bland annat deltagit i AATTC, Maple Flag i Kanada och Green Flag i USA.

Att flyga och jobba med och omkring Tp84 i Försvarsmakten erbjuder en oerhört varierad verksamhet där en flygvapenkarriär kan bli lång och erfarenheterna många. Man kan inte sluta att förundras över vad som kan lastas i det relativt stora lastutrymmet. Stora containers, stridsfordon, elefanter och akutambulanser (ECMO). De flesta av Försvarsmaktens internationella insatser stöds av TSFE genom framförallt Tp84. Många civila räddningsinsatser har också genomförts med det ”mogna” och erfarna gäng som opererar Tp84. Hercules firar 50 år i Sverige 2015.

Övlt Per Carlemalm

C. 71 Transportflygdivisionen och elev på TEX13.

Samtliga bilder är tagna av författaren under övningen TEX13

Officiell blogg

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

4 kommentarer

  • Peter Mignander 9 maj 2013 11:24

    Mycket bra beskrivning av vår verksamhet Per! Hoppas vi får förutsättningar att genomföra en TEX13 i höst också.

  • Janne B 9 maj 2013 12:11

    Sedär ja, det låter ju kanon! Grattis till att ni över in fler besättningar och håller er i trim för övrigt. I Sverige blir ju varje flugen timme mer aktiv träning än Nato där många timmar är rena transporttiden till och från övningsområden.
    JB

    • C71TpDiv Janne B 9 maj 2013 18:11

      Det är alltid en balansgång mellan att öva förbandet och tillgodose andras behov. Oftast går det att göra både och men inte alltid. Som vanligt krävs bara en god planering och framförhållning. Låter kanske lätt men i viss verksamhet är även det lätta svårt.

  • Christer Ander 16 maj 2013 11:17

    Det har varit väldigt tyst på bloggen efter uppståndelsen kring incidentberedskapen...?

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *