Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Luftstrid

attblitransportpilot

Luftstrid, precis som det låter, strid i luften, att vara den som skjuter ner det andra flygplanet först. Idag genomförde jag mitt allra första luftstridspass, som ett blankt papper gick jag ut till flygplanet med min lärare för att få uppleva det som tidigare endast varit teori. Luftstrid är väldigt abstrakt och dynamisk, och går nästan inte att förklara på marken eftersom allt kan ändras så snabbt, vilket gör att det blir lite svårt att veta vad man ska förvänta sig inför första passet. Det gäller helt enkelt att försöka ta sig in bakom det andra flygplanet, som såklart flyger så att du INTE ska komma in bakom, för att därefter hitta ett bra skjutläge. Ena sekunden kan du vara uppochner och nästa i en uppåtgående manöver frustandes i 6G. Men, det är lite nu man inser vad man ska göra med allt man lärt sig, alla manövrar, alla begränsningar flygplanet har, hur dessa kan nyttjas som en fördel och hur jag helt enkelt ska och kan använda flygplanet. Häftigt helt klart. Det känns nästan som att vartenda pass på flygskolan har lett fram till just detta moment.

Tillbakablick till sommarvädret!

 

Det kanske låter konstigt att transportpiloter genomför luftstrid. Som transportpilot i Försvarsmakten så tränas vi väldigt mycket på just lågflygning, navigeringar och roteflygning som såklart är en stor del av det vi kommer syssla med sen. Men vi flyger även en del luftstridspass för att få en bra förståelse för även den delen av den militära flygningen, och helt enkelt bli ännu bättre piloter som känner till flygplanets begränsningar och möjligheter.

 

Personlig blogg

Här kan du läsa om min tid som officersaspirant på militärhögskolan Karlberg samt vägen till transportpilot i försvarsmakten.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.