Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

PPL-teori

attblitransportpilot

Hej på er! Idag är det lördag och jag är hemma efter en vecka i Ljungbyhed (gamla krigsflygskolan F5). I Ljungbyhed har vi under veckan haft PPL-teori hos Trafikflyghögskolan (TFHS) som ligger där och för första gången sen antagningsbeskedet läst något flygrelaterat – hurra! Vi är fyra i min kurs som redan läst teori sen innan men då ATPL-teori, men teorikunskaperna tåls att dammas av! Det finns 3 nivåer av flygcertifikat och teori kan man säga inom flygvärlden och dessa är kortfattat:

PPL – Private Pilot License, är ett första steg för att komma in i flygbraschen kan man säga. Ett privatflygarcertifikat som innebär att du får flyga mindre enmotoriga flyg för privat bruk.

CPL – Commercial Pilot License, efter detta steg kan man flyga kommersiellt och få betalt men med begränsningar, tillexempel kan man enbart jobba i en-pilotssystem.

ATPL – Airline Transport Pilot License, med denna behörighet kan du flyga komersiellt och i ett två-pilottsystem och är det ”högsta” certifikatsnivån som finns.

(Det finns även andra certifikatnivåer som MPL, multi pilot license och LAPL, light aircraft pilot license samt andra behörighetsklasser som Instrument (IR) och flermotorsystem (ME) men begränsar mig vid dessa för enkelhetens skull)

Försvarets piloter är på ett sätt en egen del av flygvärlden, men ändå inte. Nu för tiden läser samtliga fixed wing piloter PPL-teori och transportpiloterna inom försvaret läser till och med ATPL-teorin. Även om andra regler finns för militärt flyg är det en klar fördel att vara införstådd med de civila reglerna som finns. Teorin tar dessutom med generella kunskaper som inte skiljer varken militär eller civil flygning åt, tillexempel meteorologi, aerodynamik och navigation.

Det var kul att komma igång igen efter sommarledigheten och nu är jag hemma och förbereder inför nedflytten till Linköping imorgon!

Personlig blogg

Här kan du läsa om min tid som officersaspirant på militärhögskolan Karlberg samt vägen till transportpilot i försvarsmakten.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.