Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Tillbaka!

attblitransportpilot

Hej igen! Nu har jag haft ett oförskämt trevligt ”lov” över jul och nyår. Jag har spenderar tid med familj och släkt och varit i Åre som leverade fantastiskt skidväder. Jag har tagit helt ledigt från b-uppsatsen över ledigheten, det kan behövas lite skolpaus ibland. Sen i måndags är jag dock tillbaka i skrivandet och spenderar dagarna för det mesta på Försvarshögskolan som har ytterst studievänlig miljö. Det är bra, jag lurar mig själv att jag kan plugga hemma, men då kommer jag alltid på att jag måste rensa badrumsskåpet, frosta av frysen eller annat helt onödigt :)

Åre levererade som sagt fantastiskt skidväder!

Nu framöver blir det mest fokus på b-uppsatsskrivandet, det är ganska skönt att få planera tiden själv. Men det gäller ju att man faktiskt gör det då också. Men hittills känner jag mig ganska lugn. En c-uppsats väntar ju om ett par veckor så det är en bra start inför det. På tal om det fick jag en fråga om hur upplägget är här på skolan för oss som läser aviatisk profil. Den har ju ändrat sig för inte så länge sen. Och kul med en fråga! Det glädjer mig och gör skrivandet så mycket roligare!

”Hej,

Jättekul läsning, fortsätt så!

Jag har en liten fundering. På FM’s hemsida står det att just transportpiloter läser precis som stridspiloter – tre terminer på Karlberg för att sedan flytta till Malmen för flygutbildning i två terminer och som sist skriva C-uppsats sista terminen. Är detta alltså inte fallet? Skriver ni C-uppsats direkt nu? Skulle du kunna spalta upp lite hur utbildningsperioderna ser ut?”

Som det har sett ut för våran del och de som läser ett år över oss, så kommer vi läsa 4 terminer direkt på Karlberg för att därefter påbörja flygskolan till termin 5 och 6. Tidigare har det sett ut som för resterande kadetter på skolan och precis som du beskriver det:

Karlberg: termin 1-3

VFU-skola (Malmen för piloter): termin 4-5

Karlberg: termin 6

Det upplägget återstår fortfarande för resterande kadetter på skolan så den enda skillnaden är att vi piloter läser ”termin 6” under ”termin 4” och läser således c-uppsatsen tillsammans med min äldrekull nu som kommer tillbaka för termin 6. För vår del ger det att vi läser 2 år på Karlberg i ett svep och slipper ett undervisningsuppehåll i flygutbildning på en termin – det är bra. Utbildningsupplägget är alltså för vår del som följande:

Karlberg: termin 1-3 + 6 (2 år)

VFU (GFU-grundläggande flygutbildning): 2 terminer (”termin 4-5”)

= 6 terminer och färdiga med officersutbildningen.

På försvarsmaktens hemsida står det så här om utbildningen:

”För att bli transportflygpilot väljer du officersprogrammets aviatiska profil. Termin ett till tre går du på Försvarshögskolan/Militärhögskolan Karlberg i Stockholm och läser de teoretiska grunderna för att bli officer. Termin fyra och fem är grundläggande flygutbildning vid Flygskolan på Malmen i Linköping. Den sista terminen genomför du vid Militärhögskolan Karlberg.

Därefter följer ett halvår grundläggande taktisk utbildning i Linköping för att sedan fortsätta med drygt ett års utbildning på trafikflyghögskolan i Ljungbyhed. När du har tagit dina civila flygcertifikat fortsätter utbildningen med typinskolning för det flygsystemet som du ska arbeta i. Flygsystemen kan vara TP 84 Hercules, TP 100 , S 100 D, TP 102, S 102 B eller Boeing C-17. ”

Det enda som är ändrat är alltså att termin 6 och 4 bytt plats. Detta är något som är relativt nytt då min äldrekull är de första att gå den vägen, så det är inte så konstigt att det inte är helt uppdaterat ännu. Men så ser fallet ut för vår del och jag tror det kommer fortsätta på det viset. Det är skönt att bli klar med ”allt på karlberg” för att sedan fokusera helhjärtat på flygskolan när den tiden är kommen. Även om det såklart hade varit välkomnat med flyg nu under vårterminen, men det får vänta till nästa termin helt enkelt.

Det kanske blev lite rörigt? Men hoppas det gav någon tydlighet i utbildningsupplägget.

Nu åter till plugget, min pluggkompis tror att jag skriver på uppsatsen men det blev ett blogginlägg istället. Så får det vara ibland. Trevlig kväll på er!

 

 

Personlig blogg

Här kan du läsa om min tid som officersaspirant på militärhögskolan Karlberg samt vägen till transportpilot i försvarsmakten.

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.