Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Utlämnad till Danskarna

afghanistanstyrkan

Mellan bergstopparna i Hindu Kush ligger Kabul och Hamid Karzai International Airport, Afghanistans största flygplats. Ljudet från avgående flygplan och ankommande helikoptrar avlöser varandra och det är först på kvällen man kan höra ljudet från staden. Kabul ligger 1791 meter över havet och följer dalgångarna runt bergen, tidiga morgnar kan man se de mäktiga bergen som omfamnar mångmiljonstaden i alla väderstreck. Den mäktiga vyn blockeras senare på dagen av utsläpp och avgaser lägger sig som ett lock över staden, som tyvärr är en av världens mest förorenade.

Hamid Karzai International Airport (HKIA) ligger i den nordöstra delen av Kabul och är indelad i en civil och militär del. Över 30 nationer finns representerade på den militära delen. Här finns gym, frisör, matsal, sjukhus, postkontor och annat man kan tänka sig behöva under de sex månader som insatsen varar. HKIA tar emot huvuddelen av de flyg som ska vidare ut till andra camper runt om i Kabul. Då det är över 40mil mellan det svenska NSE`t (national support element) i Masar-e Sharif och Kabul så är jag stationerad här i för att stötta de svenskar som arbetar eller reser genom huvudstaden.

Här har jag liknande uppgifter som det svenska NSE`t i Masar-e Sharif med skillnaden att jag är inbäddad i ett danskt NSE. När jag inte löser uppgifter som omfattar mina svenska kollegor så arbetar jag med att koordinera transporter för gods och personal inom Kabul åt de danska enheterna. Det danska bidraget i Afghanistan är stort och kräver mycket utrustning och transporter. Fraktflyg med utrustning kommer med jämna mellanrum för att få vardagen att fungera för enheterna runt om i staden och landet.

På grund av riskerna som finns med att köra på Kabuls gator är det vanligaste sättet att förflytta sig utanför HKIAs höga murar med helikopter. Det flesta dagar flyter mitt arbete på utan större friktioner men dåligt väder begränsar helikoptrarnas möjligheter att flyga och vi får anpassa vår verksamhet utefter det. För att kunna lösa mina uppgifter krävs ofta samarbete med andra nationer där erfarenheter delas och kontakter knyts. Det är samarbetet med andra som gör denna tjänst intressant och givande.

Det är enkelt att glömma att man är i en krigszon efter ett par veckor i Kabul. Kontoret, gymmet eller matsalen kunde lika gärna funnits på ett regemente i Sverige, det som gör en påmind är varning sirenen som testas någon gång i veckan för att kontrollera att den fungerar som den ska. Inte helt olikt Hesa Fredrik som ljuder hemma.

 

Korpral Monique, FS38
Officiell blogg

Detta är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten som modereras av anställda ur FS 39.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *