13
Jul

Veteranflottiljen besöker Kołobrzeg

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Ja inte hela flottiljen utan bara några representanter.

För en tid sedan fick Veteranflottiljen ett LoI (Letter of Intent) från Stowarzyszenie Lastadia (Föreningen Lastadia) ”Concerning of cooperation between Association Lastadia and Association T121 Spica Friends”. Föreningen är en sammanslutning av personer specialiserade på sjökrigshistoria och övrig maritim historia. Verksamheten bedrivs i Kołobrzeg (Ty Kolberg) och Elbląg (Ty Elbing) och omfattar bl.a. ett marint friluftsmuseum där besökare kan se en robotbåt av sovjetisk OSA-klass, ORP WŁADYSŁAWOWO, ett kustbevakningsfartyg, ORP FALA, fartygsartilleripjäser, torpeder och sjöminor.

Lastadias förslag till områden för samarbete med Veteranflottiljen är:

-          Erfarenhetsutbyte avseende bevarandet av historiska fartyg och båtar

-          Stöd till medlemmar ur båda föreningarna avseende forskning

-          En årlig konferens på ämnet maritim historia

Inriktningen av våra verksamheter har både likheter och olikheter. Likheterna består i strävan att bevara historiskt intressanta fartyg och, i alla fall enligt våra stadgar, att forska i och på olika sätt dokumentera svenska torpedbåtsvapnets samt svenska örlogsfartygs historia. Olikheterna består i att Veteranflottiljen strävar efter att fartygen skall vara sjövärdiga medan Lastadia visar upp dem på landbacken. En annan olikhet är att Lastadia har sitt fokus på östeuropa/WP medan Veteranflottiljen i grunden koncentrerar sig på Sverige med en trevare mot Finland och en mot HNSA. Ytterligare en olikhet är att Lastadia har skapat ett marint museum dit allmänheten har tillträde medan Veteranflottiljen är isolerad på Gålö, som fortfarande av någon outgrundlig anledning är skyddsobjekt

Mottagandet i Kołobrzeg överträffade förväntningarna med specialvisning av fartygen och museiområdet. Traditionsenligt utbyttes gåvor.

Fortsättningen? Veteranflottiljen har en muntlig inbjudan från Dr M Glock att tillsammans med Lastadia besöka Ryssland och örlogsmarina museer och verksamheter därstädes. Om vi lyckas att skruva upp nivån på vårt samarbete med Forum Marinum kan Lastadia mycket väl bjudas in till de årliga möten FM och Veteranflottiljen kommit överens om under förutsättning att temat är av intresse. Halvt på skämt och halvt på allvar föreslog jag till Dr Glock att vi kanske skulle besöka Kołobrzeg med T38. Det är ju bara tvärs över viken och nog kan väl SMM kosta på sig att spilla i några kbm flygbensin för den goda sakens skull.

En sak att kopiera från Muzeum Oreza Polskiego Kolobrzeski Skansen Morski är utställningsområdet utomhus som mycket väl kan byggas upp på gräsplanen i Södra hamnen på Gålö så snart Mälaren III försvunnit. Båtar och fartyg på land däremot ligger inte i linje med vårt levande museum.

Sjöminor on display Kolobrzeski Skansen Morski vy Kolobrzeski Skansen Morski skylt

27
Jun

Snart är vi alla samlade i hemmahamn. Men nog liknar det lite av ett sjukläger

Anmäl Av:
i Okategoriserade

R142 Ystad ligger och vilar efter en mycket lyckad och uppskattad Karlskronaresa där hon med den äran representerade Veteranflottiljen vid invigningen av U-båtsmuseet. Nog lider hon lite av fläcktyfus här och där men vid senaste ronden konstaterades att massage med rostskrapa och medicinering med rätt nyanser av färg gör att patienten tillfrisknar snabbt.

T121 Spica ligger vid Vasamuseet med lite ”ont i magen” men FL/maskin (Chiefen) ordinerar rätt medicin och vårdar tillsammans med sina välsmorda vårdare patienten, som beräknas vara uppe på fullvarv i morgon då Spica ombaserar till O-bas på Gålö.

T56 ligger även hon i sjukbädd på slip i väntan på att den tappade mittenpropellern skall ersättas.

T26 vårdas ömt där hon ligger på sin rullator (sjösättningsvagnen) på slipplan. Den gamla rullatorn drabbades av röta i träkonstruktionen och rost i sina gamla hjulaxlar. Nya axlar ligger färdiga för montering.

T46 håller Mtb-fanan högt där hon som enda Mtb finns i sitt rätta element

T38 fick nyligen en ny motor transplanterad och mår bra.

Vb Sprängaren har vid en lyckad operation befriats från besvärande oljetankar i sina kolboxar. Pannan lider av asbestos men specialister är inkallade för ett ingrepp.

Moses är dock frisk och kry och gungar stilla i vassen.

Nordanö, denna arbetshäst, ser till att bibringa kunskap till behövande vid Totalförsvarets Forskningsinstitut genom att genomföra kurser för fartyget Ejderns besättning

M/Y Triton lider tyvärr av en skada som gör att hon placerats på vårdavdelning tillfälligt arrangerad i f.d. Brandboden

Flottiljens markområde på Gålöbasen har fått intensivvård av Vivaldi (företaget inte kompositören) på uppdrag av FortV. Gräsplanen i Södra hamnen som var svårt smittad av jättebjörnloka har genom denna insats återfått en stor del av sin forna glans. Eftervården och rehabiliteringen blir lång och kommer att skötas av Veteranflottiljens ömma händer.

Var säkra på att konvalescensen för sjuklingarna blir kort. Veteranflottiljens fartyg kommer att kunna ses både i skärgården och i Mälaren under de närmaste månaderna. För att påskynda tillfrisknandet välkomnas alla att göra en insats.

Som alla vet måste sjuklingar få tillräckligt med vätska för att undvika uttorkning. (Uttorkning uppstår när man förlorar mer vätska än man tillför. Det är vanligt bland Veteranflottiljens fartyg). En och annan kubikmeter med flygbensin och en eller annan kubikmeter dieselolja hjälper till att undvika dehydrering. Kontakta info@veteranflottiljen.se för att bidra med vätskeersättning.

GMY

C Gålö

21
Jun

Motorbyte och provtur med T38

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Söndagen den 1 juni genomförde T38 sin provtur efter vinterunderhållet. I höjd med Kungsholmen mötte vi robotbåten R142 Ystad, som också ingår i Veteranflottiljen och som var på väg till Karlskrona för en veckas besök i samband med det nya ubåtsmuseets invigning. Se FSvR hemsida, www.robotbatar.se

Tyvärr visade det sig att en huvudmotor på T38 inte mådde så bra och provturen fick därför avbrytas och T38 återgick till Örlogshamnen. Vid närmare undersökning av mittens HM beslöts att byta motor. Efter en veckas arbete med ersättningsmotorn kunde själva bytet ske den 9 juni. Därefter vidtog installation av den ”nya” motorn som kunde provstartas vid kaj den 15 juni. Motorn mullrade igång direkt och ett fantastiskt bra arbete av våra duktiga maskinare var därmed avslutat.

Motorbyte T38Provkörning av utbytesmotor. Foto: Thomas Chevrell

Ny provtur genomfördes på eftermiddagen den 18 juni. Allt fungerade perfekt och T38 kunde nu förtöja på sin vanliga plats vid Marinmuseum.

Vi ser nu fram emot besök i Karlshamn under Östersjöfestivalen den 18-19 juli och vår medlemsdag den 16 augusti i samband med Marindagen i Örlogshamnen. Vi kommer att ligga vid ”trädet”.

Text: Lasse Nilsson

18
Maj

Nu börjar torpedbåtssäsongen!

Anmäl Av:
i Okategoriserade

En intensiv vecka är till ända. Styrelsemöte med Veteranflottiljen i onsdags, möte med Gålörådet i torsdags, arbeten ombord T121 Spica i fredags, övernattning och fortsatta arbeten i lördags. På lördagsmorgonen fylldes Gålöbasen av fartygens besättningar. T46 och T56 sjösattes. R142 fejades inför sin långresa till Karlskrona och invigningen av det nya ubåtsmuseet. T121 Spica tog emot passagerare för sin ombasering till T-bas vid Vasamuseet. Under lördagen invigdes Dalarö Skeppsvraksområde. Längs Dalarö och de farleder som sammanstrålar vid Dalarö har en mängd fartyg gått sitt öde till möte genom tiderna. Vraken är av skiftande karaktär och från olika tider, flera av dem utgör var och en för sig mycket höga kulturvärden. Tillsammans är de en mycket betydelsefull del av vår svenska sjöfartshistoria. I Dalaröområdet finns ett 30-tal registrerade fartygslämningar från 1600- till 1900-talet. Haninge Kommun och Statens Maritima museer har i samråd med Riksantikvarieämbetet och Länsstyrelsen i Stockholms län tagit initiativ till bildandet av ett kulturreservat. Tre vrak, representativa för sin tid, har valts ut för att ingå i ett kulturreservat i Dalarö, reservatets namn är Dalarö skeppsvraksområden. Haninge kommun, som verkligen uppskattar Veteranflottiljen och vårt arbete med att bevara det örlogsmarina kulturarvet, bad T121 Spica att, i samband med invigningen, passera Dalarö för att ge en extra touch åt evenemanget. Naturligtvis uppfylldes denna önskan. En sväng förbi Dalarö i stället för den vanliga vägen via Genböteleden uppskattades både av besättning och passagerare och kanske inte minst åskådarna i land.

FC och ManO spanar Här är bojen Lunchen förbereds på Spica Spica ug T56 och T46 sjösatta Ysd putsas uppUnder Spicas färd mot Stockholm fanns en fotograf från Barracuda TV ombord och vid vår sida ett annat TV-team som filmade Spica under hög fart. Titta på programmet Bil- och Båttokig i början av september där T121 Spica har huvudrollen.

T121 Spica kommer att ligga vid Vasamuseet till 28 juni då vi vänder stäven mot hemmabas. Passa på att besöka Spica under lördagar och söndagar och varför inte boka in en afton för en sommar-kick out, en middag i gunrummet, en sjötur runt Fjäderholmarna, ett ledningsgruppsmöte eller en samling med vänner.

03
Maj

Det går inte alltid som man tänkt sig…

Anmäl Av:
i Fartyg/båt, Flottan, Marinen/sjö, Stockholm, Tradition

Torsdagen 1 maj var årets första provtursdag för T121 Spica.  En nordlig vind på närmare 10 m/s gav en kylande effekt men i Södra hamnen på Gålö hade vi lä vilket muntrade upp arbetslusten. En sjötur lockar så vi var närmare 25 Spicavänner ombord vilket är glädjande för då hanns det med en hel del åtgärder som skall genomföras innan vi drar igång verksamheten för året och dels kan vi få en bredare effekt av planerad utbildning. En arbetsplan med det som är prioriterat enligt RFM sattes i händerna på besättningen.

P1370415Arbetsuppgifterna kopplades till olika ansvarsområden (motsvarande tjänstegrenar under Spicas aktiva tid). Efter lunch var det så dags för losskastning med rutinerade gubbar på alla poster. Ett viktigt tillskott i besättningen var den erfarne sjökapten som för dagen fick ikläda sig rollen som FC-elev med sikte på styrbordsstolen på bryggan vid kommande gångdagar.

P1370428Friskt och fint ute på Mysingen. Här skulle köras maskinprover, manöverövningar, man över bord och ankring. Dock blev inte turen så lång då vi fick oljeläckage i en GT. Hem igen till basen och våra duktiga maskinare fixade snabbt läckaget.

P1370453Däcksfolket gick igenom ankringsförfarande. Intressant upplevelse att ankra fast förtöjd vid kaj. Inte nog med oljeläckage. Det visade sig att kölen i styrmaskin (SMR) och luftintagsrum (LIR) var välfylld med grönt vatten. Grönt vatten, glykolblandat alltså, finns bara i värmesystemet så nu gäller det att vårvärmen kommer i torpedbåtsfart så vi får varmt ombord intill dess läckan har hittats och åtgärdats. Till tröst för oss alla och inte minst Kustbevakningen kan jag meddela att inte en droppe olja spillts i havet.

P1370455Kommande arbetsdag 10/5 sätter vi till alla klutar för att T121 Spica skall vara tekniskt i topptrim, renvaskad och fin inför gångdagen till Stockholm 17/5. Passa på att besöka oss då vi ligger vid Vasamuseet 23/5 – 27/6. Ta med dina kolleger på en After Work ombord, bjud din personal på en sjötur runt Fjäderholmarna följt av middag i gunrummet, ta med familjen för ett besök och upplev en stridsfartygsmiljö från det kalla krigets dagar.

(Samtliga bilder: Fotograf Ole Holmberg)

30
Apr

Utbildningsdag för T121 Spicas besättning

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Som passagerarfartyg måste Spica ha en trimmad besättning. Dagen innehöll en del brandutbildning och en del sjömanskap.

NN”K3″ drillade våra gubbar (inga gummor var närvarande) i hur att släcka brand i kläder och hur att hantera brandsläckningsutrustning.

GG”CW” och ”HB” lyckades med stor framgång lära ut vad allt förtöjningsgods som löper kors och tvärs kallas, hur man förhalar med hjälp av capstan, att den spetsiga änden på fartyget kallas fören m.m. Alla vet nu också vad det innebär när ordern ”skränsa”, ”håll an” eller ”bär hän” kommer. Under dagen besöktes T121 Spica av Barracuda TV som gjorde ett inslag för SVT 1 program Bil- och Båttokig. Håll koll på TV-tablån under första eller andra veckan i september så att ni inte missar detta.

Heta stolenSom sig bör avslutades dagen med god mat och dryck. Vi som är vana vid en ”lopp” med allt vad en sådan innehåller fick i stället njuta av en delikat buffé med grillat nedsköljt med lättöl eller vatten. Ja, ja, de som övernattade ombord kunde kosta på sig lite ädlare drycker.

MMEfter dagens övningar kan vi känna oss säkra på att besättningen är väldrillad så att passagerare kan känna sig både välkomna och säkra ombord. Missa nu inte att boka biljett för en oförglömlig sjötur från Gålö till Stockholm 17 maj. Besök vår hemsida www.t121spica.se för att boka.

27
Mar

Sommaren närmar sig i torpedbåtsfart

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Besättningen på T121 Spica förbereder sig på allehanda sätt. Det handlar inte bara om att förbereda fartyget och se till att alla tekniska system fungerar som de skall och att säkerhetsutrustningen är kontrollerad och godkänd. Fartyget har fått all den service som krävs, en ny EPIRB är monterad och MOB-ljusen är färska. Livflottarna är godkända för ytterligare ett år. Hur kan det förresten komma sig att samma flottar, om de används av Flottan, kan godkännas för två år (RMS-F: ” … kan serviceintervall för livflottar utökas till 24 månader…) medan om de används på ett civilt fartyg som T121 Spica kan de bara godkännas för ett år i taget? Korkat! Nåväl, vi har inget annat val än att rätta oss efter Transportstyrelsens krav även om det svider i plånboken. Även besättningen måste gnuggas i fartygskännedom, sjömanskap, säkerhet ombord, värdskap för våra passagerare m.m. För att de erfarna skall uppdatera sina kunskaper och de nya besättningsmedlemmarna skall få en stabil grund att stå på genomfördes en teoretisk kurs 26/3. P1360607 liten

En praktisk del genomförs 26/4. Denna praktik kommer att handla om allt från brandövningar, kasttågskastning, räddning av överbordgången till start och inkoppling av elverk och första hjälpen. De som tidigare genomfört HLR-D kurs skall repetera denna och flera skall utbildas. För att på bästa sätt ta hand om våra gäster kommer besättningen att gnuggas i konsten att guida ombord och på Gålöbasen, att servera vid middagar (flunka) och att lägga stor vikt vid ”puts och studs”

Förberedande examen blir vid provturen 1 maj och det stora testet kommer 17 maj då T121 Spica går till Stockholm och Vasamuseet. Vill du åka med bokar du biljett via event@t121spica.se. Flera sjöturer, priser m.m. hittar du på www.t121spica.se .

Från vår T-bas vid Vasamuseet erbjuder T121 Spica kortare sjöturer i Stockholms innersta skärgård. Kombinera gärna med middag ombord eller nöj er med bara middagen.

De som är intresserade av en lite längre resa vänder sig till R142 Ystad.

15
Mar

Arbetsdag i Paradiset (Gålöbasen)

Anmäl Av:
i Okategoriserade

En intensiv lördag den 15 mars 2014 är till ända. Gålöbasen fick sig en omgång som heter duga. Uppslutningen för att skapa ordning och reda var mycket stor. C Gålö hann inte ens dricka sitt morgonkaffe innan T56:orna varskodde att nu sätter vi igång med att rycka upp torra björnlokor. Egyptens gräshoppor kunde inte ha jobbat snabbare och stora gräsplanen kan framåt våren hållas ren från björnlokor med hjälp av gräsklippare. För att förhindra ytterligare spridning av ogräset behövs tät och kontinuerlig bekämpning men rekommenderad mekanisk bekämpning kan inte åstadkommas med rimliga arbetsinsatser. Det krävs kemisk bekämpning. Vi har att välja på en insats med bekämpningsmedel eller att leva med dessa giftiga växter och se på hur de sprider sig över hela Gålö och Oxnö. En eller ett par rejäla insatser med ogräsgift gör att vi inom en nära framtid kan njuta av en vacker gräsplan i stället för en ogenomtränglig djungel av ett ogräs som inte hör hemma i den nordiska floran. Detta, om något, är en åtgärd för att vårda vår miljö! Än en gång; All heder åt T56:orna för deras arbete i dag.

Rensning av torra björnlokor 2Uteplatsen framför platsen där officersvillan en gång stod kan nu skönjas. Målet är att återställa denna plats till vad den en gång var komplett med murad grill och trädgårdsmöbler och omgärdad av en välansad syrenberså. Tänk er att efter ett svalkande glas med saft (!?) gå ut på en välansad gräsplan för ett flottiljmästerskap i krocket.

Våren närmar sig i torpedbåtsfart och för att kunna sjösätta T26 arbetades det intensivt med hjulaxlarna till den nya slipvagnen. För den oinvigde ser dessa hjulaxlar ut att bestå av enbart rost men T26:orna verkar ha studerat på Hogwarts School för att lära sig trolla fram nya axlar av ett till synes hopplöst fall.

Förrådslängans och diverse containrars alla dörrar stod på vid gavel och det sorterades bland allt användbart och ”bra att ha”.

Nu ser vi ljuset i tunneln när det gäller att få in värdefulla maskiner, som hittills stått utomhus, under tak. Kommande arbetsdag 29/3 har vi tillgång till ett av garagen i brandboden och kan erbjuda en bättre förvaringsmiljö för känsliga motorer.

En container för metallskrot har börjat fyllas. Det är intressant att se hur mycket onödigt vi sparat på under åren och som nu förpassas till återvinning. Med adress till alla besättningar kan jag meddela att containern ännu inte är full.

Som C Gålö gläds jag ända in i hjärtat av att se med vilken entusiasm alla griper sig an arbetet med att se till att Gålöbasen och flottiljens fartyg blir en än bättre prydnad för det örlogsmarina kulturarvet än vad vi hittills åstadkommit. Även om dessa tidigare insatser inte heller går av för hackor.

Keep up the good work!

C Gålö

01
Mar

Stor arbetsinsats på Gålöbasen

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Våren har kommit till republiken Gålö! Lördagen 1/3 gjordes stora och berömvärda insatser för att få Gålöbasen till den prydliga hemvist för Havets Flygande Brigad och de större vinthundarna den en gång var. Veteranflottiljen kämpar för att bevara fartyg och materiel men det har hittills varit svårt att härbärgera alla prylar annat än i det ”blå garaget”. Dessutom har det varit lite si och så med att göra sig av med skräp och skrot. Dagen välkomnade en stor kader av arbetsvilliga och uppsnyggningen har nu tagit fart. Tyvärr saknas arbetskraft ur flera av besättningarna och till dessa finns bara ett budskap:  Förlita er inte på att någon annan tar hand om ert skräp och skrot. Nåväl. Alla ni som i dag jobbade hårt förtjänar allt beröm. Slipplan börjar se prydlig ut. En hel del tung materiel har inrymts i brandboden.

Skrot har samlats i en särskild hög för sig f.v.b. skrotnicke.

Till skrotnicke

Tre GT1 (gasturbiner, huvudmaskiner till Spica och Ystad) har flyttats från Akuten till brandboden för att ge plats att renovera Isotta Fraschini Mtb-motorer. Denna flyttoperation förtjänar egentligen ett eget kapitel men jag nöjer mig med att nämna alla dessa raska ynglingar som manövrerade pallgrodor med stor skicklighet och inte minst ”Muppen” som visade hur en frontlastare skall manövreras. N

GT1 till brandboden AGT1 till brandboden BNu är städningen och röjningen inte slut. För att citera Sir Winston Churchill: ”Now this is not the end. It is not even the beginning of the end. But it is, perhaps, the end of the beginning.”

Upphittad jättepinneNästa arbetsdag räknar jag med att se representanter från de föreningar som inte hade möjlighet att ställa upp i dag finns på plats villiga att dra sitt strå till stacken. Unus pro omnibus, omnes pro uno måste gälla om vi skall kunna öppna Gålöbasen för allmänheten. Ja, Amf 1 har ställt sig positiva till att vi öppnar för allmänheten några dagar under sommaren. Detta besked fick Veteranflottiljen under senaste mötet i Gålörådet. Nu måste vi förvalta detta och visa en representativ fartygsbas, denna bas som, tillsammans med fartygen, av Statens Maritima Museer klassats som varande av nationellt kulturhistoriskt värde. Med allas goda vilja och blickarna lyfta över eget fartygs reling är jag helt säker på att vi till sommaren med stolthet kan välkomna besökare från när och fjärran. Att vi med stolthet visar upp vad vi åstadkommit med ideellt arbete. Att vi rekryterar nya både unga och gamla, kvinnor och män, att bli en del av vår gemenskap. Att vi kommer in i kulturens finrum som fullvärdigt museum. Att vi finns med i turistbroschyrer som ett intressant besöksmål. Att ….. ja fyll i själva…

GMY

Lennart T

C Gålö

22
Jan

Veteranflottiljens fartyg R142 Ystad besöker Karlskrona

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Rubrikbild

ÅK MED ROBOTBÅTEN YSTAD STOCKHOLM (GÅLÖ) – KARLSKRONA TUR O RETUR I JUNI 2014! Under resans gång gör vi ett antal stopp längs kusten och då har du möjlighet att åka med  250 ton fartyg med 3 gasturbiner om närmare 13000 hk i 40 knop!!!

2013-09-27ÅK MED ROBOTBÅTEN YSTAD STOCKHOLM (GÅLÖ) – KARLSKRONA TUR O RETUR I JUNI 2014! Under resans gång gör vi ett antal stopp längs kusten och då har du möjlighet att åka med  250 ton fartyg med 3 gasturbiner om närmare 13000 hk i 40 knop!!!

Syftet med resan är dels att skapa möjlighet till en långresa för våra medlemmar, dels att bidra till att förgylla festligheterna kring invigningen och dels att göra reklam för Veteranflottiljen och det blivande örlogsmarina museet på Gålö och, förstås, Föreningen Svenska Robotbåtar.

Som väl alla vet vid det här laget, så är det mycket en fråga om pengar för att kunna genomföra denna resa. Finansieringen sker genom att sälja passagerarbiljetter för så stor del av resan som möjligt. I i ett tidigare inlägg berättade bloggredaktören om en dröm där det kom ett telefonsamtal från Berga-trakten: ”Kom hit så bjuder vi på full tank”. Det blev ingen sanndröm då. Men vem vet, drömmar kan slå in även om det tar sin lilla tid. Och tänk, kanske kommer också beskedet ”Förtöj trädet för bunkring” på fredag em. 6 juni.

Rutten till Karlskrona är tänkt att gå Gålö-Oxelösund-Västervik-Oskarshamn-Kalmar-Karlskrona, och omvänt för rutten till Stockholm (där möjligheten att gå till Vasamuseet istället för Gålö undersöks). Tanken är att vi ska kunna ta ombord respektive sätta iland passagerare i de olika hamnar som vi besöker och gärna få en liten stund för ”allmänhetens visning” av Ystad likaså.

R142 Ystad går till Karlskrona helgen 31 maj – 1 juni, och till Stockholm helgen 7 – 8 juni.

En preliminär tidplan ser ut så här:

31/5 LK Gålö 9.00, Ank Oxelösund 12.00. LK Oxelösund 14.00, Ank Västervik 18.00

1/6 LK Västervik 9.00, Ank Oskarshamn 11.00. LK Oskarshamn 13.00, Ank Kalmar 15.00. LK Kalmar 16.00, Ank Karlskrona 19.00

7/6 LK Karlskrona 11.00, Ank Kalmar 14.00. LK Kalmar 16.00, Ank Oskarshamn 18.00

8/6 LK Oskarshamn 09.00, Ank Västervik 11.00. LK Västervik 13.00, Ank Oxelösund 15.00. LK Oxelösund 16.00, Ank Gålö 19.00

Robotbåtarna utgjorde kärnan i det svenska sjöförsvaret under 1980-talet. R142 Ystad var en av de sista rustade robotbåtarna och avrustades för gott, trodde man, 2005. Nu ägs R142 Ystad av Statens Maritima Museer (SMM) och drivs av den ideella Föreningen Svenska Robotbåtar (FSvR). Föreningens syfte är att bevara fartyget i originalskick och i full drift samt sprida kunskap om fartygstypens roll i det svenska försvaret under mer än 30 år.

Den 6 juni 2014 öppnar Marinmuseum i Karlskrona en ny utställning med fokus på 80-talets kalla krig. Där erbjuds bl.a. en unik närkontakt med riktiga ubåtar i en helt ny dimension. Då R142 Ystad är byggd i Karlskrona och i högsta grad var aktiv i Kungl. Flottan under det kalla kriget, samt att hennes systerfartyg R136 Västervik ligger förtöjd vid Marinmuseum i Karlskrona, kommer Veteranflottiljens fartyg R142 Ystad att genomföra denna örlogsmarint historiska resa.

För att erbjuda en oförglömlig upplevelse och samtidigt visa vad försvarsanslaget en gång finansierat erbjuds allmänheten att åka med.

Först till kvarn gäller. Boka biljett redan nu. Lättare måltid ombord ingår. Tiderna är preliminära och vi reserverar oss för ändringar på grund av väderförhållanden och om fartyget inte når utsatt passagerarantal för respektive resa.

Bokningar gör du på Föreningen Svenska Robotbåtars hemsida där du även hittar priser. Klicka på ”Åk med R142”.

Vi ses ombord i sommar!