18
Okt

Höst och vinter är inte Mtb_/Tb-säsong

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Hösten gör sitt intrång och vintern står för dörren. T38 har tagits in i stugvärmen med god assistans av marinbasens ekipageavdelning. Med intill visshet gränsande sannolikhet hämtar nu T38:ans besättning andan efter en intensiv Mtb-säsong och kryddar sin julesnaps med malört att avnjutas som traditionen bjuder. Huvuddelen av Veteranflottiljen i ”den sautans depôten i Stockholm”, snarare Gålö, ligger fortfarande i det våta elementet. Först i början av november torrsätts våra tre Mtb. Törs vi hoppas på assistans från marinbasen även vid denna torrsättning? Vi får väl se. Det gläder oss i alla fall att marinen genom marinbasen visar sitt intresse för Veteranflottiljen och vår verksamhet. Låt oss hoppas på samma fina stöd från MarinB som vi får från FortV när det gäller att driva verksamheten på f.d. Gålöbasen. En verksamhet som av Statens Maritima Museer klassats att vara av nationellt kulturhistoriskt intresse. Nåväl. Våra fartyg mår bra även om det finns en och annan skavank som behöver åtgärdas. Den största skavanken är att det är ganska tomt i bränsletankarna. Någon som har några kubikmeter dieselbrännolja och/eller flygbensin över?

Som ni kunnat läsa på Facebook pågår inspektion av pirar och kajer på Gålö. Lite förvånande befinner sig dessa i hyfsat bra skick men det behövs insatser för att de skall överleva ytterligare några decennier och helst ännu längre. ”Nationellt kulturhistoriskt intresse” borde väcka till insikt om betydelsen av några satsade kronor. Sett i perspektivet av ”kulturens” budgetar borde det finnas gott om utrymme.

Vintern närmar sig fortare än vi önskar. På Gålö måste de motorer och andra känsliga apparater komma under tak. Brandbodens garage kommer att fyllas med IF 185, Packardmotorer, ZF-växlar, GT1:or och GT5:or.

Vi är i stort behov av ytterligare förråd och byggnader för att vårda det marinhistoriska arvet. En utställningslokal med mötes- och samlingsrum står på önskelistan. Gräsplanen i Södra hamnen är på god väg att bli en museipark med grillplatser och bord. Ett störande inslag för detta är den gamla ångfärjan Mälaren III som med tillstånd av försvarsmakten ställts upp på Gålö. Visserligen skulle detta vrak vara bortforslat redan 31 augusti i år men ännu har inget hänt.

Nu tar vi oss an höstens och vinterns utmaningar att få våra fartyg sjövärdiga till säsongen 2015 och vi välkomnar alla intresserade att bli en del av kamratskapet i Veteranflottiljen och bevarandet av det örlogsmarina kulturarvet.

GMY

Höst och vinter är ingen Mtb-/Tb-säsong

T38 torrsätts

17
Sep

Rapport från EDIP 2014

Anmäl Av:
i Okategoriserade

P1400167

Så var En Dag I Paradiset (EDIP) 2014 till ända. Strålande väder; glada funktionärer; minnen; bullrande MTB och kraftfulla turbinfartyg mötte våra entusiastiska medlemmar och för första gången allmänheten som tagit sig till f.d. Gålöbasen lördagen den 6:e september.

Dagen började lite vacklande när T46 hade problem med sina huvudmotorer. Skickliga maskinare kom snabbt till undsättning och snart var hon åter tillbaka i full drift med sina tre Isotta Franschini motorer bullrande på välkänt vis.

I år hade vi hjälp av Vegabarens skickligaste ”korvtrillare” Carlo Taccola när Veterangrillen för första gången utfordrade besättningar och besökare. Maten smakade förträffligt och åtgången var som väntat rykande. Stort tack till Carlo för din fina insats – hoppas vi får räkna med dig även till EDIP 2015.

Tiden går fort när man har kul och minns tider som var. Vi stängde grinden för årets EDIP och den siste besökaren lämnade Gålö med ett stort leende kl 16:30.

Välkomna åter till EDIP 2015!

17
Aug

Korvetter på Gålöbasen

Anmäl Av:
i Fartyg/båt, Flottan, Förevisning, Marinen/sjö, Stockholm, Tradition, Veteran

bild2En avsiktlig felstavning i rubriken. Corvetter skall det vara.Efter några tropiska veckor passade vädergudarna på att låta det regna när Gålöbasen och T121 Spica lördagen 16 augusti besöktes av Mälardalens Corvetteklubb. Gålöbasen har aldrig varit hemvist för korvetter (med K) men i dag välkomnade vi uppemot trettio Corvetter (med C). Inte nog med att Veteranflottiljen har flera (?) ”ytstridsfartyg” än Kungl. Flottan. I dag hade vi flera (K)Corvetter. Besökarna fick en traditionell rundvandring på basen, denna historiska bas mitt i området där Kungl. Flottan föddes för 492 år sedan. T121 Spica bjöd sedan på en kortare tur i hög fart runt Äggskären. Vi som stannade i land förberedde lunch i form av grillade hamburgare. Inte vilka hamburgare som helst utan handgjorda. Regnet strilade ned men hamburgerkockarna i ”McSpicas” stod skyddade under tälttak som för säkerhets skull rests.Efter en mycket lyckad dag kunde nöjda gäster starta sina Corvetter och bjuda på ljuv musik från sina ögonstenar. Ett bevis på hur lyckad dagen var visas av att Corvetteklubben flaggade för flera besök och vi veteraner i T121 Spica Vänner kan bara säga välkomna åter

 

13
Jul

Veteranflottiljen besöker Kołobrzeg

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Ja inte hela flottiljen utan bara några representanter.

För en tid sedan fick Veteranflottiljen ett LoI (Letter of Intent) från Stowarzyszenie Lastadia (Föreningen Lastadia) ”Concerning of cooperation between Association Lastadia and Association T121 Spica Friends”. Föreningen är en sammanslutning av personer specialiserade på sjökrigshistoria och övrig maritim historia. Verksamheten bedrivs i Kołobrzeg (Ty Kolberg) och Elbląg (Ty Elbing) och omfattar bl.a. ett marint friluftsmuseum där besökare kan se en robotbåt av sovjetisk OSA-klass, ORP WŁADYSŁAWOWO, ett kustbevakningsfartyg, ORP FALA, fartygsartilleripjäser, torpeder och sjöminor.

Lastadias förslag till områden för samarbete med Veteranflottiljen är:

-          Erfarenhetsutbyte avseende bevarandet av historiska fartyg och båtar

-          Stöd till medlemmar ur båda föreningarna avseende forskning

-          En årlig konferens på ämnet maritim historia

Inriktningen av våra verksamheter har både likheter och olikheter. Likheterna består i strävan att bevara historiskt intressanta fartyg och, i alla fall enligt våra stadgar, att forska i och på olika sätt dokumentera svenska torpedbåtsvapnets samt svenska örlogsfartygs historia. Olikheterna består i att Veteranflottiljen strävar efter att fartygen skall vara sjövärdiga medan Lastadia visar upp dem på landbacken. En annan olikhet är att Lastadia har sitt fokus på östeuropa/WP medan Veteranflottiljen i grunden koncentrerar sig på Sverige med en trevare mot Finland och en mot HNSA. Ytterligare en olikhet är att Lastadia har skapat ett marint museum dit allmänheten har tillträde medan Veteranflottiljen är isolerad på Gålö, som fortfarande av någon outgrundlig anledning är skyddsobjekt

Mottagandet i Kołobrzeg överträffade förväntningarna med specialvisning av fartygen och museiområdet. Traditionsenligt utbyttes gåvor.

Fortsättningen? Veteranflottiljen har en muntlig inbjudan från Dr M Glock att tillsammans med Lastadia besöka Ryssland och örlogsmarina museer och verksamheter därstädes. Om vi lyckas att skruva upp nivån på vårt samarbete med Forum Marinum kan Lastadia mycket väl bjudas in till de årliga möten FM och Veteranflottiljen kommit överens om under förutsättning att temat är av intresse. Halvt på skämt och halvt på allvar föreslog jag till Dr Glock att vi kanske skulle besöka Kołobrzeg med T38. Det är ju bara tvärs över viken och nog kan väl SMM kosta på sig att spilla i några kbm flygbensin för den goda sakens skull.

En sak att kopiera från Muzeum Oreza Polskiego Kolobrzeski Skansen Morski är utställningsområdet utomhus som mycket väl kan byggas upp på gräsplanen i Södra hamnen på Gålö så snart Mälaren III försvunnit. Båtar och fartyg på land däremot ligger inte i linje med vårt levande museum.

Sjöminor on display Kolobrzeski Skansen Morski vy Kolobrzeski Skansen Morski skylt

27
Jun

Snart är vi alla samlade i hemmahamn. Men nog liknar det lite av ett sjukläger

Anmäl Av:
i Okategoriserade

R142 Ystad ligger och vilar efter en mycket lyckad och uppskattad Karlskronaresa där hon med den äran representerade Veteranflottiljen vid invigningen av U-båtsmuseet. Nog lider hon lite av fläcktyfus här och där men vid senaste ronden konstaterades att massage med rostskrapa och medicinering med rätt nyanser av färg gör att patienten tillfrisknar snabbt.

T121 Spica ligger vid Vasamuseet med lite ”ont i magen” men FL/maskin (Chiefen) ordinerar rätt medicin och vårdar tillsammans med sina välsmorda vårdare patienten, som beräknas vara uppe på fullvarv i morgon då Spica ombaserar till O-bas på Gålö.

T56 ligger även hon i sjukbädd på slip i väntan på att den tappade mittenpropellern skall ersättas.

T26 vårdas ömt där hon ligger på sin rullator (sjösättningsvagnen) på slipplan. Den gamla rullatorn drabbades av röta i träkonstruktionen och rost i sina gamla hjulaxlar. Nya axlar ligger färdiga för montering.

T46 håller Mtb-fanan högt där hon som enda Mtb finns i sitt rätta element

T38 fick nyligen en ny motor transplanterad och mår bra.

Vb Sprängaren har vid en lyckad operation befriats från besvärande oljetankar i sina kolboxar. Pannan lider av asbestos men specialister är inkallade för ett ingrepp.

Moses är dock frisk och kry och gungar stilla i vassen.

Nordanö, denna arbetshäst, ser till att bibringa kunskap till behövande vid Totalförsvarets Forskningsinstitut genom att genomföra kurser för fartyget Ejderns besättning

M/Y Triton lider tyvärr av en skada som gör att hon placerats på vårdavdelning tillfälligt arrangerad i f.d. Brandboden

Flottiljens markområde på Gålöbasen har fått intensivvård av Vivaldi (företaget inte kompositören) på uppdrag av FortV. Gräsplanen i Södra hamnen som var svårt smittad av jättebjörnloka har genom denna insats återfått en stor del av sin forna glans. Eftervården och rehabiliteringen blir lång och kommer att skötas av Veteranflottiljens ömma händer.

Var säkra på att konvalescensen för sjuklingarna blir kort. Veteranflottiljens fartyg kommer att kunna ses både i skärgården och i Mälaren under de närmaste månaderna. För att påskynda tillfrisknandet välkomnas alla att göra en insats.

Som alla vet måste sjuklingar få tillräckligt med vätska för att undvika uttorkning. (Uttorkning uppstår när man förlorar mer vätska än man tillför. Det är vanligt bland Veteranflottiljens fartyg). En och annan kubikmeter med flygbensin och en eller annan kubikmeter dieselolja hjälper till att undvika dehydrering. Kontakta info@veteranflottiljen.se för att bidra med vätskeersättning.

GMY

C Gålö

21
Jun

Motorbyte och provtur med T38

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Söndagen den 1 juni genomförde T38 sin provtur efter vinterunderhållet. I höjd med Kungsholmen mötte vi robotbåten R142 Ystad, som också ingår i Veteranflottiljen och som var på väg till Karlskrona för en veckas besök i samband med det nya ubåtsmuseets invigning. Se FSvR hemsida, www.robotbatar.se

Tyvärr visade det sig att en huvudmotor på T38 inte mådde så bra och provturen fick därför avbrytas och T38 återgick till Örlogshamnen. Vid närmare undersökning av mittens HM beslöts att byta motor. Efter en veckas arbete med ersättningsmotorn kunde själva bytet ske den 9 juni. Därefter vidtog installation av den ”nya” motorn som kunde provstartas vid kaj den 15 juni. Motorn mullrade igång direkt och ett fantastiskt bra arbete av våra duktiga maskinare var därmed avslutat.

Motorbyte T38Provkörning av utbytesmotor. Foto: Thomas Chevrell

Ny provtur genomfördes på eftermiddagen den 18 juni. Allt fungerade perfekt och T38 kunde nu förtöja på sin vanliga plats vid Marinmuseum.

Vi ser nu fram emot besök i Karlshamn under Östersjöfestivalen den 18-19 juli och vår medlemsdag den 16 augusti i samband med Marindagen i Örlogshamnen. Vi kommer att ligga vid ”trädet”.

Text: Lasse Nilsson

18
Maj

Nu börjar torpedbåtssäsongen!

Anmäl Av:
i Okategoriserade

En intensiv vecka är till ända. Styrelsemöte med Veteranflottiljen i onsdags, möte med Gålörådet i torsdags, arbeten ombord T121 Spica i fredags, övernattning och fortsatta arbeten i lördags. På lördagsmorgonen fylldes Gålöbasen av fartygens besättningar. T46 och T56 sjösattes. R142 fejades inför sin långresa till Karlskrona och invigningen av det nya ubåtsmuseet. T121 Spica tog emot passagerare för sin ombasering till T-bas vid Vasamuseet. Under lördagen invigdes Dalarö Skeppsvraksområde. Längs Dalarö och de farleder som sammanstrålar vid Dalarö har en mängd fartyg gått sitt öde till möte genom tiderna. Vraken är av skiftande karaktär och från olika tider, flera av dem utgör var och en för sig mycket höga kulturvärden. Tillsammans är de en mycket betydelsefull del av vår svenska sjöfartshistoria. I Dalaröområdet finns ett 30-tal registrerade fartygslämningar från 1600- till 1900-talet. Haninge Kommun och Statens Maritima museer har i samråd med Riksantikvarieämbetet och Länsstyrelsen i Stockholms län tagit initiativ till bildandet av ett kulturreservat. Tre vrak, representativa för sin tid, har valts ut för att ingå i ett kulturreservat i Dalarö, reservatets namn är Dalarö skeppsvraksområden. Haninge kommun, som verkligen uppskattar Veteranflottiljen och vårt arbete med att bevara det örlogsmarina kulturarvet, bad T121 Spica att, i samband med invigningen, passera Dalarö för att ge en extra touch åt evenemanget. Naturligtvis uppfylldes denna önskan. En sväng förbi Dalarö i stället för den vanliga vägen via Genböteleden uppskattades både av besättning och passagerare och kanske inte minst åskådarna i land.

FC och ManO spanar Här är bojen Lunchen förbereds på Spica Spica ug T56 och T46 sjösatta Ysd putsas uppUnder Spicas färd mot Stockholm fanns en fotograf från Barracuda TV ombord och vid vår sida ett annat TV-team som filmade Spica under hög fart. Titta på programmet Bil- och Båttokig i början av september där T121 Spica har huvudrollen.

T121 Spica kommer att ligga vid Vasamuseet till 28 juni då vi vänder stäven mot hemmabas. Passa på att besöka Spica under lördagar och söndagar och varför inte boka in en afton för en sommar-kick out, en middag i gunrummet, en sjötur runt Fjäderholmarna, ett ledningsgruppsmöte eller en samling med vänner.

03
Maj

Det går inte alltid som man tänkt sig…

Anmäl Av:
i Fartyg/båt, Flottan, Marinen/sjö, Stockholm, Tradition

Torsdagen 1 maj var årets första provtursdag för T121 Spica.  En nordlig vind på närmare 10 m/s gav en kylande effekt men i Södra hamnen på Gålö hade vi lä vilket muntrade upp arbetslusten. En sjötur lockar så vi var närmare 25 Spicavänner ombord vilket är glädjande för då hanns det med en hel del åtgärder som skall genomföras innan vi drar igång verksamheten för året och dels kan vi få en bredare effekt av planerad utbildning. En arbetsplan med det som är prioriterat enligt RFM sattes i händerna på besättningen.

P1370415Arbetsuppgifterna kopplades till olika ansvarsområden (motsvarande tjänstegrenar under Spicas aktiva tid). Efter lunch var det så dags för losskastning med rutinerade gubbar på alla poster. Ett viktigt tillskott i besättningen var den erfarne sjökapten som för dagen fick ikläda sig rollen som FC-elev med sikte på styrbordsstolen på bryggan vid kommande gångdagar.

P1370428Friskt och fint ute på Mysingen. Här skulle köras maskinprover, manöverövningar, man över bord och ankring. Dock blev inte turen så lång då vi fick oljeläckage i en GT. Hem igen till basen och våra duktiga maskinare fixade snabbt läckaget.

P1370453Däcksfolket gick igenom ankringsförfarande. Intressant upplevelse att ankra fast förtöjd vid kaj. Inte nog med oljeläckage. Det visade sig att kölen i styrmaskin (SMR) och luftintagsrum (LIR) var välfylld med grönt vatten. Grönt vatten, glykolblandat alltså, finns bara i värmesystemet så nu gäller det att vårvärmen kommer i torpedbåtsfart så vi får varmt ombord intill dess läckan har hittats och åtgärdats. Till tröst för oss alla och inte minst Kustbevakningen kan jag meddela att inte en droppe olja spillts i havet.

P1370455Kommande arbetsdag 10/5 sätter vi till alla klutar för att T121 Spica skall vara tekniskt i topptrim, renvaskad och fin inför gångdagen till Stockholm 17/5. Passa på att besöka oss då vi ligger vid Vasamuseet 23/5 – 27/6. Ta med dina kolleger på en After Work ombord, bjud din personal på en sjötur runt Fjäderholmarna följt av middag i gunrummet, ta med familjen för ett besök och upplev en stridsfartygsmiljö från det kalla krigets dagar.

(Samtliga bilder: Fotograf Ole Holmberg)

30
Apr

Utbildningsdag för T121 Spicas besättning

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Som passagerarfartyg måste Spica ha en trimmad besättning. Dagen innehöll en del brandutbildning och en del sjömanskap.

NN”K3″ drillade våra gubbar (inga gummor var närvarande) i hur att släcka brand i kläder och hur att hantera brandsläckningsutrustning.

GG”CW” och ”HB” lyckades med stor framgång lära ut vad allt förtöjningsgods som löper kors och tvärs kallas, hur man förhalar med hjälp av capstan, att den spetsiga änden på fartyget kallas fören m.m. Alla vet nu också vad det innebär när ordern ”skränsa”, ”håll an” eller ”bär hän” kommer. Under dagen besöktes T121 Spica av Barracuda TV som gjorde ett inslag för SVT 1 program Bil- och Båttokig. Håll koll på TV-tablån under första eller andra veckan i september så att ni inte missar detta.

Heta stolenSom sig bör avslutades dagen med god mat och dryck. Vi som är vana vid en ”lopp” med allt vad en sådan innehåller fick i stället njuta av en delikat buffé med grillat nedsköljt med lättöl eller vatten. Ja, ja, de som övernattade ombord kunde kosta på sig lite ädlare drycker.

MMEfter dagens övningar kan vi känna oss säkra på att besättningen är väldrillad så att passagerare kan känna sig både välkomna och säkra ombord. Missa nu inte att boka biljett för en oförglömlig sjötur från Gålö till Stockholm 17 maj. Besök vår hemsida www.t121spica.se för att boka.

27
Mar

Sommaren närmar sig i torpedbåtsfart

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Besättningen på T121 Spica förbereder sig på allehanda sätt. Det handlar inte bara om att förbereda fartyget och se till att alla tekniska system fungerar som de skall och att säkerhetsutrustningen är kontrollerad och godkänd. Fartyget har fått all den service som krävs, en ny EPIRB är monterad och MOB-ljusen är färska. Livflottarna är godkända för ytterligare ett år. Hur kan det förresten komma sig att samma flottar, om de används av Flottan, kan godkännas för två år (RMS-F: ” … kan serviceintervall för livflottar utökas till 24 månader…) medan om de används på ett civilt fartyg som T121 Spica kan de bara godkännas för ett år i taget? Korkat! Nåväl, vi har inget annat val än att rätta oss efter Transportstyrelsens krav även om det svider i plånboken. Även besättningen måste gnuggas i fartygskännedom, sjömanskap, säkerhet ombord, värdskap för våra passagerare m.m. För att de erfarna skall uppdatera sina kunskaper och de nya besättningsmedlemmarna skall få en stabil grund att stå på genomfördes en teoretisk kurs 26/3. P1360607 liten

En praktisk del genomförs 26/4. Denna praktik kommer att handla om allt från brandövningar, kasttågskastning, räddning av överbordgången till start och inkoppling av elverk och första hjälpen. De som tidigare genomfört HLR-D kurs skall repetera denna och flera skall utbildas. För att på bästa sätt ta hand om våra gäster kommer besättningen att gnuggas i konsten att guida ombord och på Gålöbasen, att servera vid middagar (flunka) och att lägga stor vikt vid ”puts och studs”

Förberedande examen blir vid provturen 1 maj och det stora testet kommer 17 maj då T121 Spica går till Stockholm och Vasamuseet. Vill du åka med bokar du biljett via event@t121spica.se. Flera sjöturer, priser m.m. hittar du på www.t121spica.se .

Från vår T-bas vid Vasamuseet erbjuder T121 Spica kortare sjöturer i Stockholms innersta skärgård. Kombinera gärna med middag ombord eller nöj er med bara middagen.

De som är intresserade av en lite längre resa vänder sig till R142 Ystad.