Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

KFÖ: 23 timmar i diket

stridsvagn

Wartofta Stridsvagnskompani har genomfört en KFÖ med de tidvis anställda soldaterna på kompaniet, GSS/T.

Övningen inbegrep det mesta vad det gäller stridsvagnstjänst, med inledande skarpskjutningar på Kråk följt av plutonsstrid i BTA (besättnings- träningsanläggning) på P4 och därefter transport till P4 Kvarn för fortsatt strid på övningsfältet där.

Kråk bjöd på två intensiva skjutdagar med inledande gruppskjutningar, plutonsskjutningar och en förevisningsskjutning.

För flera blev vistelsen på Kvarn en väldigt gedigen utbildning i bärgningstjänst när en stridsvagn 122 körde fast i ett dike då vägkanten brustit under vagnen.

Fastkörningen inträffade när stridsvagnarna genomförde ett anfall tillsammans och understödda av ett stridsfordon 90-kompani, kompaniet hade haft sammanstöt och var under förflyttning längs en grusväg när vagnen skar igenom vägkanten och ställde sig på sidan.

En sergeant i den fastkörda vagnen sammanfattar sin upplevelse:

... Därefter inleddes den längsta bärgning jag varit med om. Både 120 bärgaren och 90 bärgaren var på plats och inledningsvis drog vi med båda bärgningsvagnarna. Det blev en segdragen process med många omtag och mycket handgrävande. Framåt 02:00 på natten fattades beslutet att vi skulle invänta dagsljus, vi i besättningen inkvarterades på garageplan, något som just då kändes som ett lyxhotell.

Dagen därpå fanns det nya resurser på plats, när vi anlände stod där redan en grävmaskin och planerade ut vägen bakom vagnen. Vi hade med oss ytterligare en stridsvagn som skulle agera ankare till bärgarvagnen då vägen inte höll för de krafter som krävdes.

Efter att vagnen suttit fast i diket i 23 timmar kom den upp och vi kunde köra tillbaka den till garageplan för spolning och lastning.

Hur övningen gick för övriga kompaniet är jag tämligen ovetandes om, men vad jag förstått var de flesta nöjda med anfallen som genomfördes.”

Efter en väl genomförd och intensiv övning var det dags för återtransport till Skövde, och som alltid, en ordentlig vårdinsats efter övningen.

Soldaterna var nöjda efter en intensiv men uttömmande övning.

Foto: Wartofta Stridsvagnskompani

 

Personlig blogg

På Stridsvagnsbloggen får du följa Wartofta stridsvagnskompani och deras umbäranden på Skaraborgs regemente P 4 i Skövde.

1 kommentar

  • Wiklund 27 september 2012 21:21

    Haha, det där känner jag igen Andersson!
    Skönt att se att 60 ton fortfarande väger 60 ton! //Wiklund

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *