Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Fälthållning

Flygfälthållningen ansvarar för att landningsbanan är fri från snö, is och annat som kan förhindra flygplanen från att landa eller starta på ett säkert sätt.

Flygfälthållning har även inriktning mot Ammunitionsröjning. Plutonen skall kunna upptäcka och röja all flygfälld ammunition. En annan uppgift kan vara att undsätta personal i minfält. Till sin hjälp använder vi splitterskyddad hjullastare samt minsökare och AG90.

Vi ska även ha förmåga att kunna göra banreparation på landningsbanorna ifall fienden har slagit ut dom med robotar och bomber.

 

FlygFälthållningen i Uppsala består av 2st grupper – 3:e och 4:e fälthållningsgrupp med 4st civilanställda kombatanter i vardera.
Plutonen har även en materielgrupp med en Materielmästare samt en civilanställd flygplatsman.

För att snöröja Uppsala’s två landningsbanor samt bansystem utnyttjar plutonen en stor variation av fordon och maskiner.

Flygfälthållningens huvudvapen är 4st sop&blås-maskiner.

De dras av Volvo FL10 med plog. Därefter kommer sop&blås-maskinen med en vals som borstar bort snö och smuts som plogen inte får med sig. Längst bak på maskinen sitter det ett blås-aggregat som blåser rent det sista.


För att få bort snön så långt bort från landningsbanan så nyttjar vi hjullastarburna snöslungor. Den äldre slunga 92 på bilden dras av en Volvo L90B. Kastlängd ca 25m.
Den nyare slunga 08 dras av en gul Volvo L90F. Kastlängd ca 30-35m.


För att kunna lägga upp snygga strängar åt snöslungorna på flygplatsen använder vi oss av Volvo L90B samt L90F med YPV-plog. Den är även bra för trånga utrymmet där sop&blås inte kommer fram.


Det är fälthållningsledaren som leder snöröjningsinsatsen varje dag. När all snö är undanröjd nyttjar han en SAAB 9000 som är en friktionsmätningsbil. Bilen har ett femte hjul längst bak (syns på bilden) som mäter bromsvärden längs hela landningsbanan. Därefter rapporterar han till tornet aktuella värden som i sin tur delger piloterna aktuell lägesrapport.


Flygfältsgrupperna har även en splitterskyddad hjullastare till sin hjälp vid ammunitionsröjning. Framtill sitter det en amröj-vals som röjer mineringar och flygfälld ammunition.


Utöver splitterskyddad hjullastare så nyttjar fälthållningen även ett Automatgevär 90, som går att montera i tornet på hjullastaren för att beskjuta mineringar och ammunition.