Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Marinens Musikkår på Sweden International Tattoo 2015

mmk

Den cyklande orkestern från Holland förbereder sig på arenan.

Den cyklande orkestern från Holland förbereder sig på arenan.

Ordet Tattoo kommer från holländskans Tap toe  och var ursprungligen en signal som blåstes eller slogs på trumma när det var dags för krögaren att slå tappen i tunnan och soldaterna att bege sig tillbaks till bivacken eller kasernen. Via lågtyskan tog sig ordet in i svenskan någon gång under 30-åriga kriget som ”tapto” och kom sedermera att beteckna en signal som blåstes vid dagens slut, i motsats till revelj. På engelska har ordet ”tattoo” istället kommit att beteckna en militär uppvisning med orkestrar och andra militära aktiviteter som kan tänkas ha någon form av underhållningsvärde. Ordet kan som bekant dessutom betyda tatuering, och vi är nog minst lika många militärmusikentusiaster som lätt irriterat bläddrar förbi diverse länkar till hudkonstnärer som det finns nål- och bläckfrämjare som med fårade pannor undrar varför deras google-sökningar blir så frekvent nedlusade med marschmusik!

Den 22:e och 23:e maj 2015 gick Sweden International Tattoo av stapeln i Malmö, ofta lite slarvigt kallat ”Malmö Tattoo” av de som deltar. Marinens Musikkår representerade, tillsammans med Malmö Brandkårs Musikkår, Sverige och fick visa upp sig med orkestrar som Tjeckiska Centralmusikkåren, Franska Brandkårens orkester, The Royal Marines Band och flera andra av hög internationell klass.

 

Precis som för alla de andra orkestrarna krävde Marinens Musikkårs figurativa program mycket förberedelser, repetitioner, övning och ännu mer övning för att få det så bra som överhuvudtaget möjligt och värdigt att visas upp för de totalt nästan 20 000 tattoobesökarna. Redan i mars var det dags för de inledande repetitionerna, först under ledning av dirigenten Petter Sundkvist, som ansvarade för den musikaliska biten, och därefter Karin Svensson, kårens flaggtrumslagare, som skapat den figurativa koreografin och därigenom också den största utmaningen för varje enskild musiker. För låt oss vara ärliga; vi är trots allt både vanast att sitta still medan vi spelar och ibland ganska ovilliga att ta oss upp från våra bekväma stolar för att ta itu med den snudd på herkulaneiska uppgiften att både spela och gå på ett organiserat vis samtidigt. Är man dessutom, som undertecknad, begåvad med ett särdeles uselt lokalsinne så känns uppgiften ibland snudd på hopplös.


Men tack vare flaggtrumslagarens trygga ledning och rutin fick kåren vind i seglen även det här året och det figurativa marschprogrammet, eller ”figget” började te sig inte bara genomförbart utan som något som man såg fram emot att få visa upp för både publiken och de andra orkestrarna!

Livet på Tattoo.

Efter en ca tre timmar lång bussresa från Karlskrona till Malmö anlände musikkåren till Malmö arena, en ishockeyarena belägen i Hyllie strax utanför city, och fick tillgång till sina omklädningsrum. Ett för herrarna och ett för damerna. De var varken särskilt rymliga eller bekväma men de var trots allt bättre än de utvisningsbås vid övningsrinken som bl.a fransmännen fick hålla till godo med.

Livet på tattoo är oftast spartanskt. Förutom de sparsamma förhållandena i omklädningsrummen, som också fungerade som uppehållsrum mellan repetitioner och föreställningar, fanns det inte många utrymmen att uppehålla sig i under all den tid som inte ägnades åt uppträdanden på arenan. Vissa passade på att få annat arbete undanstökat och höll möten i matsalen medan andra utforskade omgivningarna och ägnade dödtiden åt shopping i den närliggande och nyöppnade gallerian Emporia.

Nätterna tillbringades på Konserthushotellet i centrala Malmö vilket gav möjlighet till lite nattliv för den delen av orkestern som orkade med det efter de långa dagarna. Eftersom vissa var med inte bara i det egna figget och massbandet, utan även i en gemensam öppningsceremoni, in  nebar det att de hade dagar som sträckte sig mellan 07.30 och 23.00! Inte underligt att det var många som med en tacksamhetens suck stupade ner i de mjuka sängarna efter de många timmarna på arenans kalla betonggolv!

Föreställningarna.

Efter all repetition, all tid i gymnastiksalar i Karlskrona, alla förberedelser på betonggolvet i arenan, var det så äntligen dags för premiären! Äntligen skulle vi få visa upp resultatet av allt vårt arbete för en spänd och entusiastisk publik! Orkestern stod redo bakom ridån medan Malmöflickorna inledde den andra akten av föreställningen med en eldig samba, spelad av Malmö brandkårs musikkår, rökmaskinerna gick igång, malmöflickorna försvann ut, ljuset gick ner till en dramatisk nyans och ridån gled isär. In på arenan, i virvlande rök och till ackompanjemang av blixtrande ljus och mullrande åska skred Marinens Musikkår! Det första stycket var ett utdrag ur Jean Sibelius episka verk Finlandia, dirigerat av Petter Sundkvist, och när det sista ackordet klingat ut i den fullsatta arenan följde några sekunder av total tystnad innan publiken brast ut i rungande applåder! Efter Finlandia följde Marche de Bataille av Møller, sjömansdansen Hornpipe ur Jack the Lad med Elin Fleischer och Sabine Jönsson som solister på klarinett respektive piccolaflöjt samt Village Peoples gamla hit In the Navy i ett sambaarrangemang som avslutning.

Det var en enorm känsla att, tillsammans med Sveriges mest anrika musikkår, få vara med om ett sådant härligt mottagande som publiken på Malmö arena stod för! Två föreställningar på lördagen och en på söndagen, alla lika fullsatta, innebar att man var lika full av förväntan varje gång man skulle in på arenagolvet!

Så ,efter söndagsföreställningen, var Sweden International Tattoo över. Nästan 700 musiker packade ihop sina pinaler och satte sig på sina respektive bussar för att bege sig hemåt. En del så långt som till Tjeckien, Frankrike eller Skottland. Andra inte längre än till Karlskrona. En helg som bara återkommer en gång vartannat år var över och trots ett enormt slit och många långa dagar så ser åtminstone jag fram emot fler tattooupplevelser med Marinens Musikkår. Om inte i Malmö så någonstans och om inte som medverkande musiker så i publiken för om det är något som kan göra ett tattoo värt att besöka så är det upplevelsen av att få se och höra Sveriges bästa blåsorkester när de intar arenagolvet och visar vad över 300 av orkestertradition kan ge för resultat!

Er ödmjuke gästbloggare, efter en förberedande musikmarsch med figguppvisning i Karlskrona.

Er ödmjuke gästbloggare, efter en förberedande musikmarsch med figguppvisning i Karlskrona.

Med glädje och ödmjukhet,

Andreas Parmerud

-Vikarierande lyrslagare.

______________________________________________________________

Redaktionen tackar och bockar Andreas för första gästblogginlägg! samt bifogar lite fakta. Imorgon har vi fig-premiär för i år (2016) inför Norsk Militær Tattoo i Oslo Spektrum nästa vecka. I augusti spelar vi på Hamina Tattoo i Finland.

GenusglasögonGenomskinligbakrund1

Med genusglasögonen på: Enligt redaktionens egna noteringar var 21 % av de deltagande artisterna tjejer på Malmö International Tattoo 2015. Detsamma, en femtedel gällde ledarna, där vi konstaterade att MMK:s flaggtrumslagare Karin Svensson var den enda kvinnliga ledaren på scen. Vi lärde oss också att danska Tivoligarden, som startade 1844 med blåsorkester för pojkar mellan 8-16 år efter tatto:et, f. o. m. sommaren 2015 tillåter tjejer att söka samt att det i Norge från 2014 är obligatorisk värnplikt för både killar och tjejer.

Symbol kvinnaSymbol manSymbol manSymbol manSymbol man

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Personlig blogg

Två musiker berättar om livet i musikkåren och jobbet som musiker i Försvarsmakten.

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *