På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Kommunikation centralt i operation Atalanta

Jimmie Adamsson

Nyttjande av traditionell media, DCOM gör radiointervju med Tjeckisk media

För en operation som Atalanta är kommunikation centralt. Sociala medier, en levande hemsida samt närvaro i traditionell media fyller en viktig funktion för att få ut Operation Atalantas budskap till beslutsfattare och allmänhet, såväl i Somalia som internationellt. För att åstadkomma detta använder Operation Atalanta mer och mer sociala medier med hög aktivitet både på hemsida och exempelvis Twitter.

Högkvarterets mediasektion i Northwood jobbar mycket aktivt med rapportering av händelser och genomförda aktiviteter samt kontinuerlig mediaanalys och omvärldsbevakning. Även på våra deltagande enheter används sociala medier frekvent för att få ut budskapet om verkamheten och närvaron i Adenviken och Indiska Oceanen. Kommunikationen har en betydelsefull roll för att göra Atalanta till en effektiv operation.

Genom en aktiv och informativ hemsida blir Atalanta en tillgänglig och synlig Operation

Vårt huvudbudskap är att Operation Atalanta är framgångsrik men utmaningar kvarstår. Sedan 2012 har ingen lyckad piratattack genomförts och piratverksamheten är idag latent med små möjligheter att verka, mycket tack vare EUNAVFOR. Dock kvarstår incitamenten och kapaciteten att genomföra piratattacker om möjligheten skulle uppstå. Därför behöver vi fortfarande vara vaksamma och utveckla vår verksamhet efter de förutsättningar som råder.

Operation Atalanta använder twitter för att nå ut till fler om operationens verksamhet och betydelse
Med hjälp av exempelvis Twitter kan Atalanta förtydliga vilka aktiveter som har bedrivits, framhäva andra aktörer med liknande syfte och kommentera och länka till nyheter med relevans för uppdraget eller området i stort. Den närvaron tillsammans med Facebook och andra medier har visat sig ha stor effekt och utgör ett utmärkt komplement till hur många fartyg och flygplan vi har för att verka i operationsområdet.
Har ni inte gjort det tidigare så tycker jag att ni nu ska besöka oss på http://eunavfor.eu/ eller twitter (https://twitter.com/EUNAVFOR) för att följa insatsen närmare.

Jonas Wikström
Deputy Operation Commander
EUNAVFOR Somalia Operation Atalanta

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Ett forum för oss som är intresserade av marinen och marina frågor. Vi uppmanar alla att delta i debatten.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *