På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Inställningar för kakor

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Till skogs!

Jimmie Adamsson

Som ni kanske har läst i rekryt Wrandings inlägg så har vi varit ute på våra första fältdygn! Nu tänkte jag beskriva för er ungefär vad vi har gjort dessa dagar.

Solnedgång på Väddö Foto Persson

Torsdag 9/4-15

Luften var tung av förväntan när vi äntligen packat och lastat all vår utrustning och satt oss i bussen på väg ut mot Väddö skjutfält. Två timmar senare var vi framme, denna dag bestod till största del av att lära hitta på området och inkvartera sig i de barackar vi skulle sova i de två första nätterna. Vi fick också i strimma C (uppgiften, gruppen och jag) för första gången sätta upp våra tält vilket gick bra för alla grupper med tanke på att få hade gjort det innan!

På kvällskvisten höll vår plutonchef lektion i SERE A (survival, evasion, resistance och extrextion) där vi bland annat fick lära oss att kondomer är bra till många saker, bland annat att samla vatten 😉

Fredag 10/4-15

Standardväckning 05:30 som följdes av morgonrutin och städning innan frukost. Vi hämtade sedan ut våra vapen och blev tilldelad en dagelev (för er som inte vet vad en dagelev är, så kortfattat kan man beskriva det som följer, en rekryt som har det huvudsakliga ansvaret för plutonen då befäl ej har ledningen). Först ut är rekryten vars text ni just nu läser, Persson! Vi marscherade därefter ner till skjutbanan för visitation för skarpskjutning, då gör man en vapenkontroll och kontrolleras sedan av befäl att man är redo för skjutningen. Vi delades in i två skjutlag, mitt lag började skjuta. Först från 10 meter för att få in känslan för vapnet då det var ett tag sedan vi sköt, för att sedan förflytta oss till 30m och skjuta i liggande skjutställning varifrån vi började skjuta in våra vapen.

Skjutresultat Foto Persson

Tältförläggning Foto Persson

Övning i strid Foto Persson

Sedan var det lunch innan lagen skiftade så vi fick komma till bakreläge där vi lärde oss 8F och EOBUSARE, släng iväg en kommentar om ni vill veta vad detta är! 🙂 Vid middagen låste vi in våra vapen och sedan väntade en lång kurs i Kallt Väder med tillhörande prov, HVO 22:00

Lördag 11/4-15

Klassisk morgon dock med frystorkat till frukost då vi fick ut våra dygnspåsar kvällen innan och en rejälare städning då vi skulle lämna barackerna helt. Jag som dagelev lämnade av truppen till löjtnanten innan vi hämtade ut våra vapen och hade genomgång på förläggningen som skulle upprättas. Därefter marscherade vi till platsen där tälten skulle upprättas, tredje grupp arbetade på bra med tältet som stod klart till lunchen som var i form av påse.

Efter lunchen delade de tre grupperna in sig på varsit befäl för att öva agerande vid strid i förhand, efterhand och duell fram till middagen. Sedan var det visitation före lösskjutning och färdiga till strid för att köra samma moment som innan middagen.

(Bild liggande med vapen mot kamera)

När mörkret lagt sig så gick vi in i förläggningen för utbildning i 5-punktstvätt samt skrivande av eldpostlista och PEDARS. Som ni förstår så tar allt detta jätte lång tid i mörker... Tillslut fick vi eldtillstånd och kröp ned i våra sovsäckar, för mig väntade eldpost kl.03:00-04:00.

Söndag 12/4-15

Vi överlevde vår första natt i tält! Men utvilade var det inte alla som var... Vi marscherade iväg till skjutbanan där frukosten väntade. Mitt skjutlag fick denna dag börja med teori kring gruppens formationer, för att nämna några av dessa; skytteled, skyttesvärm, skyttelinje osv. Efter lunch så fick vi äntra skjutbanan med knästående skjutställning på eftermiddagens schema. Efter middagen marscherade vi tillbaka till förläggningen där vi rättade vår packning för att sedan ansluta till vår sergeant som skulle lära oss framryckningssätt. Smyga, krypa på händer och knän, krypa på armbågar och knän, åla och hasa med 10min per sätt var vad vi fick lära oss till en himmel som helt öppnade sig vilket resulterade i mycket blöta rekryter, AMFIBIEVÄDER!

Även denna kväll var kolmörk när vi släpptes vilket gjorde bestyren som vanligt svåra. Eldtillstånd 22:00, eldpost 00:00-01:00.

Nu är det mörkt Foto Persson

Vård av tält och annan materiel Foto Persson

Viktigt att vårda vapen och annan utrustning Foto Persson

Måndag 13/4-15 06:00

startade vi morgonen med frukost och sedan avmarsch till förrådet där vi skulle byta vår smutstvätt. Sedan tillbaka för att ha genomgång på daglig tillsyn Ak5 C innan lunch. På eftermiddagen och kvällen så var det övning på ansatsvis och växelvisförflyttning med lösskjutning, även denna kväll vart sen.

Tisdag 14/4-15

Morgonrutin som vanligt och sedan avmarsch tillbaka till attackbanan som vi uppehöll oss på dagen innan för att genomföra samma moment. Jag fick även hålla i bakreläge med bår ihop och isär. Efter lunchen skulle vi tillbaka till förläggningen som skulle rivas, 50minuter lades på detta. Seden rörde vi oss till vårdlokalen där vi skulle sova under natten, men först skulle all vård av materiel utföras. 22:00 var vi klara med plutonsmaterielen alltså tält och dylikt och då skulle särskild tillsyn Ak5 C börjas.

Mycket trötta vart vi klara med detta 01:00 och fick krypa ned i sovsäckarna, dock fick vissa stackare gå en patrullslinga under natten för att hålla plutonen säkra, inte mycket sömn.

Onsdag 15/4-15

Äntligen frukost i matsalen igen, vi hade överlevt våra första fältdygn! Denna dag bestod till stor del av transport tillbaka till Berga och sedan lite mer vård, denna gång av personligt materiel som stridsäckar och kläder, klara runt 00:00...

Plutonsmarsch Foto Persson

Torsdag 16/4-15

Första natten tillbaka på Amf1 Berga var kort men ljuvlig, vi körde en klassisk morgon med rutin, städ och frukost innan det bar iväg till fys som dagen till ära bestod av vattenfys! Vi simmade 8 längder innan vi skulle vattenfysa i form av kullerbyttor och dykningar, otroligt roligt! Sedan var det dax för 3 dagars permission!

Vattenfys med plutonen Foto Persson

Nu är vi tillbaka och kommer i veckan lägga fokus på handgranat och närkamp!

Här finns allt att läsa om handgranater Foto Persson

Fortsätt kika in & ställ frågor om ni vill 😉

/Rekryt Persson, Amf 1

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Ett forum för oss som är intresserade av marinen och marina frågor. Vi uppmanar alla att delta i debatten.