På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Efter tre dagar – svävaren framme i Luleå

Jimmie Adamsson

Svävaren har nått Luelå. Foto: Kristina Swaan

Svävaren har nått Luelå. Foto: Kristina Swaan

 

 

 

 

 

Resan gick snabbare än planerat då vi hittade hyfsat bra isar som bar och stora delar av östersjön var dessutom isfria vilket gjorde att vi kunde köra på för fullt.

Första målet var att övernatta i Gävle, men då vi låg före i tidschemat valde vi att bara bunkra där för att direkt fortsätta norrut. Vi bunkrade från Kustbevakningens hamn i Gävle, sedan satte vi kurs och fart igen.

På vägen norrut hade vi sydvästliga vindar och allmänt ett bra väder vilket också gjorde att vi kunde hålla bra fart. Vi fortsatta färden vidare mot Härnösand där vi övernattade på ett havsbad. Vi tar alltid reda på vart det finns bra havsbad då de är bra att ha som alternativ om vi måste stanna. Havsbad är bra för de har i regel låga stränder vilket underlättar för oss att köra upp och parkera.

Efter en gemytlig natt i Härnösand, fortsatte vi tisdag morgon vidare norrut. Målet var att komma till Umeå, men även här var det fritt vatten så vi fortsatta mot Skellefteå. Strax efter Skellefteå mötte vi dock på stora tjocka isflak, de är väldigt svåra att upptäcka i mörker. För att inte skada fartygets ”kjolar”, valde vi att övernatta i Skellefteå och invänta dagsljus för att ha bättre koll på packisen. Tidigt i morse (onsdag), satte vi åter kurs och fart mot Luleå, men vi fick gå en bit ut för det var för mycket packis. I höjd med Piteå, kunde vi åter hitta bärande is så sista vägen in mot Luleå var det fina isar att köra på.

Nu är vi framme sedan en tid och det känns bra att vara här uppe igen. Efter en förhoppningsvis god natt, ser vi fram emot att träna is-körning i morgon torsdag.

Besättningen 302

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Ett forum för oss som är intresserade av marinen och marina frågor. Vi uppmanar alla att delta i debatten.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *