Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Material från luften

Malistyrkan

Att få materiel till rätt ställe inom rimlig tid är svårt när man opererar i kanten av Sahara. Air cargo är den funktion inom logistiken som får detta att hända. Med hjälp av kamraterna från stab- och trossplutonen får flygterminalsoldaterna fram allt som krävs hela vägen mellan Sverige och Timbuktu via flyg.

Arbetet omfattar mycket planering, flexibilitet och precision. Det är flera tiotals ton som tas emot och skickas per flygtransport och varje last ställer sina egna krav. De måste ta hänsyn till väldigt många faktorer innan de kan färdigställa en last, som tex allt från hur stor lasten är till vad för tryck den utgör mot lastytan, eller hur farlig lasten är och minimera riskerna som den specifika  lasten utgör. Allt detta är lättare sagt än gjort då flygsäkerheten kräver mycket.

När flygplanet väl är på ingång och all last är färdigställd så framrycker flygterminalsoldaterna till flygplatsen tillsammans med stöd från plutonen för de sista förberedelserna innan flyget landar. Det är oftast inga små flygplan de hanterar utan de av modell större som C-17 och AN-22.

Lastning- och lossningsförfarandet ska ske snabbt och smidigt i ett samarbete mellan flygbesättningen och air cargo-funktionen. Pga rådande omständigheter så ställs det tidskrav på lastningsstyrkan, men även kravet för noggrannhet. Det gäller att kunna sina maskiner som används för lastningen och vara redo att lösa all sorts problematik som kan uppstå, så fort som möjligt. Även de utanför maskinerna måste bidra till att allt sker så smidigt som möjligt på alla sätt som går.

När förfarandet är över och lastningen är slutförd så tackar man för samarbetet och vinkar flyget adjö, för att därefter transportera den last man tagit emot in till Camp Nobel där projektet  att fördela materielen till förbandet genast påbörjas. När detta är gjort och hela processen är klar så har förbandet fått det som krävs för att fortsätta lösa sin uppgift i Mali.

/The Air Cargo unit

Officiell blogg

Det svenska FN-bidraget i Mali består av två kontingenter. Den ena består av ett underrättelseförband samt officerare som tjänstgör i olika staber. Det andra är ett transportflygförband som stöder FN med flygtransporter. Som stöd till dessa finns en nationell stödenhet för logistik (NSE). Den svenska personalen är förlagd i huvudstaden Bamako samt i Timbuktu.

2 kommentarer

  • Teddan 19 juli 2017 09:57

    Intressant läsning, lite sugen är man att åka igen...

  • Sabi 18 juli 2017 11:42

    Mycket intressant att få ta del av de olika funktionerna och delarna för att möjliggöra ert arbete där nere. Tack!

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *