Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Träning i Mali

Malistyrkan

Klockan är strax efter 5 på morgonen och solen har ännu en timme kvar tills den gör entré över horisonten. Vi har en timme kvar av nattens vaktpass – när de första motionärerna dyker upp. Mellan klockan fem på morgonen och åtta på kvällen får man nämligen motionera på supercampen. Det finns två slingor, en inre (1,5.km) som främst är på hård latrit och en yttre (3km) som innehåller delar där det är ganska mycket lös sand. De första motionärerna den här dagen nöjer sig med att promenera i rask takt eller som man sägen powerwalka. Allt efter som tiden går fylls det på i raden av motionärer som både springer och promenerar innan dagen har börjat på riktigt.

Att träna är för många vid Mali 05 ett sätt att fylla vardagen med variation och sysselsättning. Trots att arbetsbelastningen tidvis är hård för många på campen så verkar det alltid finnas energi att genomföra någon sorts träning. För att kasta sig ut i löpspåret krävs inte mycket mer än ett par löpskor (som snabbt blir oåterkalleligt röda). Och för dem som inte gärna springer (undertecknad) finns ett välutrustat gym. Som van gymbesökare måste jag säga att det första som slår en när man kommer in i gymmet är att alla är med och håller ordning! Inga vikter som ligger slängda eller kvar på stängerna när man har bytt övning – nej det märks att man värdesätter möjligheten att träna och att man vet att det annars är kompisarna som får plocka undan. Fria vikter/maskiner, kettelbells och en stor kampsportsmatta gör att det finns nått för alla. Det finns även ett tjockt spännband som går att spänna över mattan för att öva balansgång på, samt ett pingis bord. I skrivande stund pågår planeringen för en pingisturnering som har fått fler än 30 deltagare och beräknas hålla på i ett par veckor.

Jag höll nästan på att glömma yogan! En av de lugnare träningsvarianterna men dock inte mindre utmanande. Varje torsdag är gymmet avlyst för yogan och den är så välbesökt att vi har beställt fler mattor för att alla ska kunna vara med.

Bänkpress är en av de populäraste övningar i gymmet.

På delen för fria vikter är det ganska mycket styrkelyftsinspirerad träning och att bänka är en klassiker i detta avseende. Jakten på ett nytt PR (personligt rekord) är ständigt pågående och på väggen sitter en tavla med de tyngsta lyften uppskrivna. Trots det, handlar det inte om vansinneslyft snarare tvärt om, många har program och kör metodiskt och säkert. Det finns en vanlig föreställning om att soldaterna ”tränar fel” och att de drar på sig skador. Och visst finns det skador – det vore konstigt annars med tanke på hur mycket som det motioneras under en insats. Vad man måste göra är så klart att vikta skador mot hälsovinster. Många av de som tränar hemma, tränar också under insatsen men jag tror också att vi har en hel del som inte är sådana flitiga gymbesökare på hemmaplan. Men som här ser det som ett bra tidsfördriv och en möjlighet att bättra på formen.

Sebastian gör chins på det nybyggda utomhusgymmet som snart skall invigas.

För dem som inte vare sig vill vara inne på gymmet eller springa har vi nyligen byggt ett fint utomhusgym. Vid sidan om gymtältet där det är skugga på eftermiddagen (d.v.s. inte över 50 grader varmt) har vi byggt ett utomhusgym där man kan köra en mängd övningar med främst kroppsvikt som belastning. Det passar utmärkt för crossfit (allsidig träning typ cirkelträning för uthållighet styrka) likande träning och upp till 5 personer kan köra chins (dra sig upp till hakan samtidigt).

Eftersom Timbuktu ligger där det ligger så är det inte helt lätt att köpa in det man vill ha. Därför får man använda fantasin och i stället göra det man vill ha av sånt man hittar. Jag är en flitig besökare av vår ”skrothörna” där jag hittar diverse materiel som senare kan förvandlas och nyttjas till inne- eller utomhusgymmet. Gamla lastpallar sågas till och förses med en gummimatta och plötsligt har vi boxar att hoppa på. För någon vecka sedan gjorde vi en plattform för marklyft och nu är en vadpress på ingång mm.

För min del är träningen inte bara en fysisk aktivitet utan även en social. Det är en aktiv mötesplats dit alla är välkomna oavsett förmåga. Jag var t.ex. med och spelade volleyboll häromdagen och man kan snällt säga att det finns gott om utvecklingspotential (det kan inte bli sämre) men vi hade kul.

Några röster om träning i Mali

Sofia

Tränar du under insatsen?
– Ja det blir ungefär en gång om dagen när vi är inne på campen vilket är mer än hemma.

Tränar du hemma?
– Hemma tränar jag styrketräning och tidigare spelade jag handboll.

Vilken typ av träning föredrar du?
– Nu blir det mest styrketräning

Har du några speciella mål med träningen?
– Mål! Att bli starkare i basövningarna (knäböj, marklyft och bänk)

Mattias

Tränar du under insatsen?
– Ja en till två gånger per dag, det varierar. I början blev det en del tidiga promenader men nu på senare tid har det blivit mest i gymmet.

Tränar du hemma?
– Hemma hinner man inte på samma sätt då blir löpning och styrketräning kanske 4 ggr i veckan.

Vilken typ av träning föredrar du?
– Främst styrketräning och löpning

Har du några speciella mål med träningen?
– Att komma under 48 min/mil på löpbandet och ta 90 kg i bänk.

Rasmus

Tränar du under insatsen?
– Ja, varje dag. Det finns fantastiska möjligheter till träning och det är många som tränar på campen.

Tränar du hemma?
– Ja fast inte lika mycket, det tar för mycket tid.

Vilken typ av träning föredrar du?
– Främst styrkelyftsinriktad träning (bänkpress, marklyft, knäböj red anm.)

Har du några speciella mål med träningen?
– Bli starkare och samtidigt hålla kroppen hel, har funderingar på att gå med i en styrkelyftarklubb och kanske tävla när jag har kommit hem.

Sebastian

Tränar du under insatsen?
– Försöker att få till minst ett pass varje dag, det kan variera mellan styrketräning och promenader – tid finns.

Tränar du hemma?
– Ja men hemma blir det bara 4-5 pass i veckan, främst på gymmet eller löpning.

Vilken typ av träning föredrar du?
– Det blir mest crossfit-inspirerat.

Har du några speciella mål med träningen?
– Kunna köra frivändningar (tyngdlyftningsövning) på 100kg. Mest för att det är kul. Toppar även listan över flest chins på Mali 05 (26 st) men vore kul att även toppa Mali-listan för alla tidigare insatser (nuvarande rekord 37 chins).

Anneli

Tränar du under insatsen?
– Ja, löpning och styrka 6-7 dagar i veckan. Det är en bra aktivitet att fylla sin fritid med.

Tränar du hemma?
– Hemma tränar jag inte lika ofta, det blir runt 4 ggr i veckan både på gymmet och löpning. Sen cyklar jag till jobbet också.

Vilken typ av träning föredrar du?
– Här nere blir det som sagt löpning och styrketräning men jag brukar även komplettera med lite slag på boxningssäcken.

Har du några speciella mål med träningen?
– För att må bra! Men också för att kunna möta de krav som tjänsten ställer här nere i värmen i Mali.

Daniel

Tränar du under insatsen?
– Det blir en hel del träning. Jag är inte intresserad av film eller serier och eftersom man har maten lagad och får tvätten tvättad hinner jag med ungefär 10 pass per vecka.

Tränar du hemma?
– Hemma tränar jag ungefär lika mycket i antal timmar räknat, men det är mer varierat då man i Sverige har tillgång till simbassäng, backar att springa i samt hinderbana i diverse former.

Vilken typ av träning föredrar du?
– Jag föredrar att träna så varierat som möjligt och vara så allsidig som det går. Det gör också att man undviker överbelastningsskador. I Mali blir det allt från att gå på lina, att lyfta tungt på gymmet och att springa intervaller. Den simning som jag brukar genomföra hemmavid har här nere bytts ut mot roddmaskinen.

Har du några speciella mål med träningen?
– Mitt mål är att komma hem lika snabb och stark som jag var vid samma tid förra året. Rent konkret vill jag springa milen under 34 minuter och komma upp på pallen i de Tough Viking-lopp som jag ska ställa upp i. Jag har också ett SM-guld i militär femkamp som jag vill försvara.

Undertecknad, är inte bara psykolog vid insatsen utan även träningsentusiast. Tävlar på amatörnivå i styrkelyft, master 1 d.v.s. för gamlingar (48 år i april), så mitt mål är att lägga några kilon till totalen (den sammanlagda vikten man lyfter vid en tävling). Oavsett mål och ambition så är träningen som sagt inte bara för kroppen utan även för ”knoppen”. Det är en bra ventil att få kötta på gymmet eller rensa tankarna under en promenad/löprunda.

/Niclas

Officiell blogg

Det svenska FN-bidraget i Mali består av två kontingenter. Den ena består av ett underrättelseförband samt officerare som tjänstgör i olika staber. Det andra är ett transportflygförband som stöder FN med flygtransporter. Som stöd till dessa finns en nationell stödenhet för logistik (NSE). Den svenska personalen är förlagd i huvudstaden Bamako samt i Timbuktu.

9 kommentarer

  • Armétaktisk chef 22 mars 2017 20:48

    Vilka härliga bilder - bra att ni tränar och håller er i god fysisk trim. Men personlig färdighetsträning som "enskild soldat" är minst lika viktig. Men här vet jag att ni har höga ambitioner.

    Kämpa på och jag ser verkligen fram emot att få besöka er strax.
    Var försiktiga.

    Stefan Andersson
    Brigadgeneral
    Armétaktisk chef

  • Sierra Mike (Kjell) 21 mars 2017 15:56

    Trevlig artikel.
    Stay fit!

  • Ulrika 20 mars 2017 13:12

    Åh vilket roligt inlägg! Kul att se lite kända ansikten också. Bra att ni håller er friska och krya med fysisk aktivitet. Heja er!!!

  • A 19 mars 2017 21:03

    Kul att se att ni tränar lika varierat och soldatnära som jag förväntar mig. Hot yoga har en särskild mening i Mali.
    Hemmafysioterapeuten!

  • Lotta 18 mars 2017 18:31

    Roligt att läsa och få veta lite mer om vad ni gör där nere i värmen.
    Extra roligt med alla bilder. Sköt om er,

  • sax 18 mars 2017 11:55

    Oj, oj!! Vilka atleter som kommer att återvända hem. Nu får vi sätta igång om vi ska kunna hänga med er.

  • Apollo 18 mars 2017 11:14

    Man blir alltid lika glad när man får ta del av er vardag Vi fick oss ett gott skratt när vi läste om "skrothörnan", vilka kreativa soldater ni är! Måste kännas fantastiskt med alla möjligheter till tränation för den som tycker om att träna! Ta hand om er ❤

  • Cecilia 17 mars 2017 23:05

    Tack för att vi får se hur livet ser ut för er! Helt underbart att se att det finns en vardag för er också, även om den är annorlunda! Det gör att det känns tryggt för oss på hemmafronten!

  • MammaMu 17 mars 2017 20:44

    Syns på alla bilder at det är ett vältränad gäng.Inga gubbamagar här inte.

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *