Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Marin skrotgård

inifransett

Igår presenterade ÖB Försvarsmaktens budgetunderlag för perioden 2018-2020. ÖB förmedlade bilden av en hårt arbetande Försvarsmakt som ökat sin förmåga, en beskrivning som jag definitivt ställer upp på och samtidigt redovisade han ett behov av ca 6,5 miljarder ytterligare för att nå målen i försvarspropositionen vilket säkerligen också är rätt.

Vad som inte redovisas är vad som t.ex händer med Marinens fartygsbestånd om det inte tillförs mer pengar för fartygs och båtanskaffning omedelbart. Det är ju som så att även om man köper fartyg ”från hyllan” så tar det ett antal år innan de är tillverkade, utrustade, leveranskontrollerade och förbandssatta så vi kan väl säga att för flottans del är det örlogspanik med fartygsomsättningen.

Om vi studerar åldern på fartygsbeståndet så ser det ut som följer med åldern på våra enheter räknat på sjösättningsdatum. Jag har utelämnat åldern på våra mindre arbetsbåtar men det är heller ingen rolig läsning. Det Flottan har erhållit på senare tid är de två bogserbåtarna Hector och Hercules samt beställningen som är lagd på två ubåtar av typen A26. Några ytterligare beställningar är inte lagda oaktat att det talas om beställning av ersättare till HMS Orion och modifieringen av HMS Gävle och HMS Sundsvall men i min värld så existerar inga beställningar så länge inget kontrakt är påskrivet.

  • HMS Carlskrona  36 år.
  • HMS Orion  34 år.
  • HMS Trossö  33 år.
  • HMS Gävle, HMS Sundsvall; 27 resp 24 år.
  • HMS Stockholm, HMS Malmö; 33 resp 32 år.
  • HMS Visby, HMS Hälsingborg,  HMS Härnösand, HMS Nyköping,HMS Karlstad; 17, 14, 13, 13 år.
  • HMUB Södermanland, HMUB Östergötland 29 år.
  • HMUB Gotland  22 år.
  • HMUB Uppland, HMUB Halland 21 år.
  • HMS Koster, HMS Kullen, HMS Vinga, HMS Ven, HMS Ulvön; 31, 31, 30, 29 år
  • HMS Pelikanen  54 år.
  • HMS Belos  33 år.
  • HMS Styrsö, HMS Spårö, HMS Skaftö, HMS Sturkö; 21,21,20,20 år.

Så här kära politiker ser Flottans nuvarande farygsbestånd ut i ålder. Detta är ingen rolig läsning och det kräver omedelbart tillskott av monetära medel. Försvarsberedning i all ära men när den är klar och propositionen tagen så håller vi ihop flottan med hönsnät och plastic padding. I dessa fall är den naturliga reaktionen hos vissa att förorda modifiering och till dem säger jag som så att de skall skaffa sig en 33 år gammal bil, lämna in den på verkstaden för att den skall få samma funktioner som 2017 års modell och sedan köra dagligen med den i 8-10 år till. Det kommer att kosta mer än att köpa en ny bil och gör det inte det så kommer det ändå att kosta en förmögenhet i service att köra detta fordon. Om någon mot förmodan skulle vilja motbevisa mig så rekommenderar jag först en rejäl motorförsäkring.

Om sedan någon inte anser att vi skall lägga några pengar på det sjöförsvar som i krig och kris skall se till att rikets befolkning skall få in bränsle och mat i landet då kan vederbörande för att citera Sven Melander ” lika gärna hejja på Norge i skidåkning”

GMY

Håkan

 

 

 

Personlig blogg

Bloggen behandlar utbildnings-, organisations- och personalfrågor främst ur ett marint perspektiv.
Författaren är förvaltare och jobbar på Sjöstridsskolan.

6 kommentarer

  • inifransett 3 mars 2017 08:34

    Tackar för intressanta tankar. Håller med om en del men inte om att vi inte själva skall kunna hantera en kustförsvarsoperation i Östersjön och samtidigt en sjöfartsskyddsoperation i Västerhavet.
    Håkan

  • Andreas 3 mars 2017 07:58

    Försökte posta en mer utvecklad kommentar för några dagar sen men den har inte blivit publicerad.
    Kärnresonemanget från min sida är att så länge inte Sverige har en tillräcklig luftförsvarsförmåga så är all anskaffning av ytuppträdande förband/förmågor/materiel med ringa möjlighet till dolt uppträdande, såsom stridsvagnar, ytstridsfartyg, tunga logistikförband etc, att betrakta som att "kasta pengarna i sjön".
    Mot denna bakgrund ser jag det som ett väl avvägt beslut att inte förnya flottans ytgående delar.

  • Andreas 2 mars 2017 00:21

    All modern militärteori som avhandlar krigföring mellan teknologiskt likvärdiga parter betonar vikten av luftherravälde - luftrumsöverlägsenhet för att ha rörelsefrihet på ytan. Mot denna bakgrund konstaterar jag att Sveriges armés och flottas största begränsning är dess flygvapen, luftvärnet inkluderat.
    Sveriges försvarsmakt behöver omstruktureras i grunden för att möta krigsvetenskaplig grund. Härvid kan två huvudsakliga inriktningar märkas:
    1. Fortsatt utveckling av tunga mekaniserade markförband och marina ytstridsförband som försörjs av tunga logistikförband. Denna utveckling kräver ca 3-5 ggr så stor ekonomisk satsning på FV som på förbanden som ska verka i dess skydd.
    2. Nedtoning/avveckling av tunga "ytförband" till förmån för lättrörliga/lättunderhållna "lokalförsvarsjägarförband" samt för marinens del ett uthålligt ubåtsvapen som tillsammans med FV utgör den reella tröskeleffekten genom både dess underrättelsekapacitet och offensiva förmåga.
    Avseende argumentet om rikets försörjning kommer huvuddelen av denna över västerhavet där vi i händelse av kris redan saknar förmåga att verka, parallellt med verkan i Östersjön. Där får vi hoppas på tredje part.

  • Örjan Sundkvist 2 mars 2017 00:07

    Torde varit en självklarhet, men ingen har velat lyssna på oss som påtalat detta. Idag är vår lilla försvarsmakt och flotta så liten, så det bästa vi kan göra är att samarbeta till 110% både innanför och utanför grindarna. Det alla torde veta och förstå är att det tar tid innan vi blir fler och får mer. Örjan Sundkvist.

  • inifransett 1 mars 2017 21:14

    Det är korrigerat, tackar!

  • Kevin Lagnemar 1 mars 2017 21:11

    Vad gäller HMS Pingvinen så är hon sedan flera år såld. Numera är det HMS Pelikanen som genomför motsvarande verksamhet. Hon är för närvarande en 'grand old lady' med sina 54 år på nacken.

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *