Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Vill du bli Helikopterpilot?

Ansökningen till helikopterpilot inom Försvarsmakten är öppen och stänger 3/5e februari 2017, beroende på din militära bakgrund!

http://jobb.forsvarsmakten.se/sv/kampanj/rekrytering/pilot201822/

 

Här kommer lite information till dig som är intresserad av att bli helikopterpilot i Försvarsmakten!

Det börjar med att du söker till en antagningsprövning hos Rekryteringsmyndigheten, som startar någon gång under augusti månad. Ett tips är att hålla utkik efter aktuella datum på Försvarsmaktens sida för GMU-starter samt att kontakta Försvarsmaktens yrkesinformatörer här! Under ansökningsperioden finns numera två olika inriktningar att söka mot nämligen, Specialistofficersutbildning(SOU) och Officersprogrammet(OP). Mer om skillnaden och vad respektive utbildning innebär kan ni läsa på:

Helikopterpilot officer
Helikopterpilot specialistofficer

Den sökande genomför ett antal tester som innefattar ett antal mentala, medicinska och fysiska tester, samt intervjuer, psykologbedömningar och så vidare. Det är många som söker men bara en utvald skara på ungefär 8-12 personer blir varje år erbjudna en plats på utbildningen, då de har bedömts besitta de egenskaper och förutsättningar som yrket kräver.

Utbildningen innebär bland annat en officersutbildning (OP) på Militärhögskolan Karlberg(MHSK) i Stockholm eller specialistofficersutbildning (SOU) på Militärhögskolan Halmstad(MHSH). De som läser mot SOU går en termin på MHSH, innan pilotutbildningen i Tyskland tar vid, medan de som läser mot OP inledningsvis gör 3 terminer vid MHSK, innan själva flygutbildningen samt avslutar med att skriva en C-uppsats under sjätte och sista terminen som del av sin officersutbildning.

I Tyskland genomför man sin GHU under ~15 månaders tid uppdelat i två omgångar om ca 10 respektive 5 månader. Utbildningen bedrivs vid den tyska arméflygskolan i Bückeburg och ger grundläggande färdigheter i att flyga en helikopter i olika situationer och flygprofiler.

Väl hemma i Sverige igen byggs utbildningen på med mer flygning, mer taktisk inriktning fyller på och du formas mot de militära uppgifter som du ska lösa tillsammans med din besättning i rollen som helikopterpilot, ensam eller ingående i ett större förband. Utbildningen som helhet ställer höga krav på bland annat hög stresstolerans, simultanförmåga, fysisk förmåga, studiekapacitet, samt social och mental spänst. Precis som yrket kommer att göra när du väl är färdigutbildad.

Är du intresserad av vad utbildningen innebär? Läs om våra erfarenheter på bloggen och tveka inte att ställa frågor till oss via kommentarsfälten!

 

Vägen via en specialistofficersutbildning är fortfarande relativt ny. Vi som valt den vägen hoppas på att kunna svara på eventuella frågor och kan vi ej det så hänvisar vi till HR-Centrum och Helikopterflottiljen. Det går också alltid att kontakta Försvarsmaktens yrkesinformatörer.