Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Gästinlägg från förra årets elever

Helikoptereleverna

Hej igen! Det här inlägget är skrivet som ett slags gästinlägg ifrån oss som tog hand om bloggen under 2015, alltså kurs GHU-151. Vi är sedan i juli tillbaks här nere i Tyskland för att genomföra de sista delarna av utbildningen innan vi får åka hem till Sverige och fortsätta där.

Sedan vi lämnade över bloggen till våra yngre kollegor i januari har en hel del hunnits med där hemma. Specialistofficerarna i kursen har genomfört det som kalls ”termin 4” där olika utbildningar har genomförts såsom SERE C, sjukvårdsutbildning och en teoretisk kurs i luftvärnstaktik för att bättre förstå hur en motståndare tänker.  För kadetterna som gick på officersprogrammet har den sista terminen på Karlberg genomförts vilket har inneburit en praktiskt genomförd taktikkurs i norra Sverige, skriva en C-uppsats och avslutningsvis en stor slutövning samt examensceremoni med befordran.

Sedan vi kom ned till Tyskland i början av juli har vi hunnit med både ett teoriskede inom instrumentnavigering, meteorologi och air law. Tillsammans med teorilektionerna varvades utbildningen i ett ganska långt simulatorskede om ca 10 veckor där vi fick lära oss allt om instrumentflygning. Vad är då ”instrumentflygning” undrar den oinvigde? Kortfattat kan man säga att den första delen av vår flygutbildning (den del som vår yngrekurs nu genomför) hänger på att det är ”vackert väder” för att kunna flyga. Man måste alltså kunna se terrängen under och framför sig för att kunna navigera och flyga säkert och är därför ganska oberoende av instrumenten inne i helikoptern. Instrumentflygning innebär då motsatsen, alltså att vi flyger under stundtals mycket dåliga väderförhållanden, bland annat i kraftiga vindar, regn, nattetid eller inne i moln där man helt saker referenser till terrängen eller eventuella hinder under och framför sig. Det kanske låter lite konstigt men om man som pilot saknar en yttre referens, exempelvis marken eller en by några kilometer bort, är det inte helt enkelt att veta hur helikoptern ligger i luften. Risken är då att man inte märker om man svänger, stiger eller sjunker vilket i värsta fall kan ledda till kollision med terräng eller hinder då sikten inne i exempelvis ett moln i princip är noll. Genom att förlita sig på olika instrument som finns i helikoptern kan dock flygning genomföras på ett effektivt och säkert sätt trots att man saknar yttre referens.

Sikten ut från cockpit vid låga moln eller dimma. De svaga ljusen som syns är mycket kraftiga lampor som visar riktningen mot landningsbanan. Helikoptern är bedömt inte högre än 30-50 meter upp i luften men med en hastighet på närmare 200km/h kan det fort bli obehagligt om man inte får syn på flygplatsen eller landningsbanan man tänkt landa på.

Sikten ut från cockpit vid låga moln eller dimma. De svaga ljusen som syns är mycket kraftiga lampor som visar riktningen mot landningsbanan. Helikoptern är bedömt inte högre än 30-50 meter upp i luften men med en hastighet på närmare 200km/h kan det fort bli obehagligt om man inte får syn på flygplatsen eller landningsbanan man tänkt landa på.

Det var nog många av oss som upplevde att det var lite konstigt i början men tack vare ett långt och gediget simulatorskede kunde vi få träna väldigt mycket innan vi fick komma ut och flyga på riktigt för första gången. När vi väl fick komma ut var det väldigt trevligt att upptäcka att vädrets makter ska ställa till det ganska rejält för att vi inte ska kunna flyga, vilket bland piloter kanske är det mest frustrerande som finns. Hur som helst genomfördes flygning ute i verkligheten under ca. 6 veckor med olika svårighetsgrad och många av oss elever fick verkligen uppleva dåligt väder kan vi lova!
Hela kursen tog sig igenom instrumentflygningen utan större svårigheter och samtliga blev godkända på de typiskt tyska ”check flighterna” vilket är ett slags praktiskt prov vi piloter ställs inför med jämna mellanrum.  Sådär lagom till att hösten kommer med regn och rusk har det varit ett ganska trevligt avbrott att få lämna Bückeburg med tråkigt väder och sedan på några tusen fot få bryta igenom molnen och mötas av strålande solsken för någon timme innan det var dags att landa ner i höstvädret igen. Solen skiner trots allt faktiskt över molnen!

Alltid trevligt att  komma upp över molnen och få sig lite solljus innan det är dags att sjunka ned till höstvädret under molnen igen.

Alltid trevligt att komma upp över molnen och få sig lite solljus innan det är dags att sjunka ned till höstvädret under molnen igen.

Sikten ut från cockpit när man befinner sig mellan olika molnlager. Här är man alltså utanför molnen men har de tätt både under och över sig.

Sikten ut från cockpit när man befinner sig mellan olika molnlager. Här är man alltså utanför molnen men har de tätt både under och över sig.

Helikoptern har precis lyft från "plattan" och är på väg ut för ett pass medan det sista solljuset försvinner.

Helikoptern har precis lyft från ”plattan” och är på väg ut för ett pass medan det sista solljuset försvinner.

Många lärdomar rikare går vi nu framåt  in i höstmörkret för att fortsätta vår utbildning med nattflygning både med och utan bildförstärkare. Bildförstärkare är det svenska uttrycket för det som normalt kallas ”NVG” eller ”NVD” vilket kortfattat är ett slags kikare som sätts på hjälmen och hängs framför ögonen vilket gör att vi kan se även i nattens mörker trots avsaknad av belysning. För tillfället går det lite trögt med just den delen av vår utbildning så vi får nog återkomma om några veckor och berätta mer om det då!

 

Personlig blogg

Vi som skriver för Helikoptereleverna är precis det som bloggens namn antyder, helikopterelever som befinner oss i olika stadier på vår väg mot yrket som helikopterpilot inom Försvarsmakten!

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *