Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

SOLO FLIGHT

Helikoptereleverna

Hej alla läsare!

Precis som det nämndes i föregående inlägg har det hänt en hel del de senaste veckorna. Vi helikopterelever har tränats i de mest grundläggande procedurerna när det kommer till att landa och lyfta med helikopter. Fokus har nu under två månader legat på nödåtgärder och hur man ska agera vid ett sådana tillfällen, därför ska det nu bli skönt att gå in i ett skede av terräng- och navigationsflygning där vi förhoppningsvis får flyga utan ständig brand i ena eller bägge motorerna, samt flyga med fungerande stjärtrotor!

Efter att vi bevisat vår duglighet i våran första ”check flight”, fick vi i veckan pröva rotorbladen på egen hand. Under hela två timmar fick respektive flygpar ta hand om helikoptern helt själv. Det var med en lätt surrealistisk och stolt känsla som vi startade upp helikoptern och lyfte den upp i det blå; ytterligare ett steg i rätt riktning! Flygningen genomfördes vid ett av de många övningsfälten, där vi lämnade av våra instruktörer som nyttjade sin lediga tid på bästa sätt; med en fika! Förutom att flygningen var speciell sett till att vi var själva i helikoptern så var det dagen till ära även väldigt blåsigt och mängder med tranor i luftrummet. Kommunikationen, svengelskan, var även den helt ny för oss elever som fram tills denna ”solo flight” endast kommunicerat med engelska på det interna kommunikationssystemet i helikoptern. När vi kände oss färdiga med flygpasset (eller snarare när vi blivit tillsagda att plocka upp våra instruktörer igen) landade vi och plockade upp instruktörerna och flög sedan hem till Bückeburg, en flygning på cirka 24 nautiska mil (cirka 45km). Väl tillbaka vid hangaren möttes vi av våran kurschef som gratulerade oss med några väl valda ord och en handskakning.

Preflight check, ska man hänga i rotorn vill man gärna kontrollera den innan

Pre-flight check, ska man hänga i rotorn vill man gärna kontrollera den innan.

Take-off och landing

Take-off och landing.

Formationsflygning påväg hem

Formationsflygning på väg hem.

Co-pilot och pilot tillika stickbuddys spanar tranor

Co-pilot och pilot, tillika stickbuddys, spanar in tranor.

På det teoretiska planet har vi just nu avslutat en kurs i avionik och teknik, som inte kan sammanfattas med korta ord! Vi påbörjade snabbt en ny kurs och är därmed inne på vår andra runda av air law. Denna kurs syftar till att gå lite djupare inom området och förklarar vilka delar som måste uppfyllas av flygande personal, utrustning, organisationer och mycket mer. Vi kommer även under denna kurs lära oss att skriva egna flight-plans.

Vi erkänner även att hur mycket vi än må ägna våran tillvaro åt helikoptrar så är det inte det enda vi ägnat oss åt den sista tiden. Vi tjuvstartade oktober månad med en resa till München redan i slutet av september, där vi firade oktoberfest, men även besökte ett utav världens mest berömda slott Neuschwanstein, samt koncentrationslägret Dachau. Upplevelser som alla gjorde avtryck på oss!

Vi går nu in i nästa skede där fokus kommer ligga på lågflygning, navigation och att landa i så kallade ”confined areas”, vilket är utrymmen i terrängen som är trånga och därmed lätt besvärliga. Å andra sidan är just detta det helikopterflygning handlar om, så det är ett efterlängtat skede i utbildningen! Först tar vi dock helg och de flesta av oss återvänder hem till Sverige till våra nära och kära.

Slutligen vill vi påminna om att ansökningsperioden för tjänsten helikopterpilot inom Försvarsmakten är öppen och vi rekommenderar er varmt att söka!

/OLI

Personlig blogg

Vi som skriver för Helikoptereleverna är precis det som bloggens namn antyder, helikopterelever som befinner oss i olika stadier på vår väg mot yrket som helikopterpilot inom Försvarsmakten!

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *