Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Simulatorflygning

Helikoptereleverna

‘Abend!

Vi helikopterelever i GHU161 fortsätter våran flygtjänst med att gå från riktig flygning till simulatorflygning, i moderna simulatorer på flygbasen med sk. full-motion (vilket innebär att dålig, oren flygning och hårda landningar märks av). Inledningsvis övas olika typer av starter och landningar, kombinerat med flygning i trafikvarvet kring flygplatsen eller kring speciella avlysta helikopterflygningsområden ute i terrängen. Denna flygning kan liknas med övningskörning på en parkeringsplats som gemene man genomför i början på sin bilkarriär. Beroende på terrängen och hur mycket kraft piloten vill ta ut ur helikoptern kan landningen (och starten) genomföras på olika sätt, vilket är viktigt att ha i åtanke som pilot. Till exempel krävs det lika mycket kraft till att hovra på cirka en meters höjd som till att flyga i 120 knop på högre höjd, med andra ord kräver en vanlig landning rätt mycket kraft ur de två motorerna vi har i EC135an.

De tre veckorna som passerat sedan senaste blogginlägget har sett mer eller mindre likadana ut schemamässigt, simulatorflygning antingen för eller eftermiddag och teoripass kring flygning, navigation eller väder då vi inte har simulatortid. Vädret har varit allt ifrån cirka 30 grader och sol till 15 grader och duggregn, men inuti simulatorhallen är det alltid 20 grader och torr luft, till glädje för vissa kadetter. Utöver studierna så försöker vi att på fritiden njuta av det bästa som sommaren kan erbjuda här nere i Tyskland, allt från att spela fotboll med eller mot äldrekursen GHU151 till att träna balansen på andra sätt, som genom att åka wakeboard i en närbelägen cablepark.

Hydrauliken gör sig påmind

Hydrauliken gör sig påmind!

Ett vanligt pass i simulatorn inleds med en briefing på cirka 20-30 minuter mellan instruktör och kadett, följt av att flygningen genomförs med antingen lärare och kadett eller kadett och kadett i simulatorn. Den andra kadetten, eller instruktören, övervakar flygningen från ett kontrollrum vid ett gäng skärmar där alla inställningar för simulatorn kan göras, till exempel väder och vind tillika ”oväntade” bortfall av allt från motorer till hydraulik som måste åtgärdas antingen någorlunda snabbt eller jättesnabbt.

Nu i veckan har vi gått över på autorotation. Autorotation är en benämning på motorbortfall av alla motorer i helikoptern (i vårat fall två stycken) och en form av glidflygning till marken, där piloten nyttjar att omkringliggande luft driver runt rotorn som i sin tur skapar lite lyftkraft och ett kontrollerat sjunk mot marken, där rotorbladens anfallsvinklar (vinkeln mellan blad och omkringliggande luft) höjs i sista ögonblicket och således resulterar i en ”mjuk” sättning där målet är att pilot och helikopter skall vara brukbara efteråt. Dessa övningar är uppskattade av oss elever då kravet på koordination i rörelser och medvetenhet om rotorns rotationshastighet är hög.

 

 

Som avslut önskar vi helikopterelever i GHU161 er läsare en trevlig helg!

 

//OLK & LAR, GHU161

Personlig blogg

Vi som skriver för Helikoptereleverna är precis det som bloggens namn antyder, helikopterelever som befinner oss i olika stadier på vår väg mot yrket som helikopterpilot inom Försvarsmakten!

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *