Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Cleared for takeoff

Helikoptereleverna

Månaderna har passerat och slutligen kom dagen, i måndags fick vi äntligen spänna fast oss bakom spakarna och inte minst pedalerna! Men för att inte gå händelserna i förväg tänkte vi först berätta om när vi besökte Dresden och det tyska flygmedicinska centrat.

För att vara mer exakt så ligger centrat i Köningsbrück, en lugn liten by i östra Tyskland där inte mycket ägde rum. Besöket syftade till att utbilda inom spatial desorientering, hypoxia, det vill säga syrebrist, och hur dessa påverkar personal i flygande tjänst. Under de dagar vi var där så ägnades ena åt teori, andra åt det rent praktiska med höghöjskammare, simulatorer och givetvis triplexövningar i märkliga maskiner.

Under besöket i kammaren satt man först i en halvtimme och andades rent syre för att rensa kroppen på kväve vilket hade kunnat skada kroppen vid de hastiga nedstigningarna. I omgångar om två kopplades syret bort på ca. 25 000ft varpå symptomen på syrebrist snart dök upp. Generellt kan sägas att yrsel, illamående, kalla extremiteter och nedsatt färgseende var gemensamt för samtliga individer.

Den spatiala desorienteringen var för oss mer bekant men repeterades och upplevdes åter i simulatorerna och till del under triplexövningarna, övningarna syftade för övrigt att träna balans och koordination vilket kan sägas vara minst sagt nyttigt! Vi fick även uppleva hur terräng och olika hinder förändras i varierat och begränsad mängd ljus under flygning med NVD samt hur lätt det är att luras till att navigera efter falska horisonter.

En utav triplexövningarna

En utav triplexövningarna

Utöver utbildning fann vi tid att besöka ett sedan länge övergiven östtysk bas belägen alldeles intill staden. En bas som numer var en del utav skogen! Det fanns gott om sovjetiska inslag och gamla lägenhetskomplex vilket gav känslan av att befinna sig i en sämre skräckfilm. Väl hemma i vackra och desto varmare Bückeburg kastades vi in i vad som nu är vår verklighet, att flyga! De sista två dagarna av veckan ägnades åt pre-start check och att lära känna instrumentering i simulatorerna. Dock fick vi ej genomföra någon som helst flygning förens det var dags på riktigt. Vi lärde även känna våra blivande instruktörer som bjud oss på en fantastisk frukost under onsdagen där de presenterade sig själva, mycket uppskattat.

För att falla åter till det väsentliga. Måndag, tidig uppstigning för frukost och briefing och till vår stora glädje tillät vädret flygning, passet presenterades för oss och sedan bar det av mot apron där helikoptrarna var utkörda och uppställda. Var besättning genomförde respektive exterior check vilket innebär att kontrollera att helikoptern är flygduglig innan det var dags att ta plats bakom spaken. Klartecken från tornet och vi var cleared for takeoff! Därifrån har veckan bara rusat och vi har befunnit oss i någon slags eufori. Inlärningskurvan har nog överraskat var och en och i slutet av veckan lyckades så gott som alla genomföra takeoff, landning och hover på ett mer eller mindre kontrollerat sätt. Att flyga en helikopter och framför allt hålla den i hover på 4ft kräver i början 110 procent fokus och både armar och ben är inkopplade i leken. Som en konsekvens utav detta var det oerhört svårt att hålla sig vaken efter klockan 15:00. Något som endast löstes av besök vid lokala badet som svalkade skönt då det har varit runt 30 grader och fuktigt hela veckan.

Instruktörer utbildar i 360 graders sväng med bibehållen höjd

Instruktörer utbildar i 360 graders sväng med bibehållen höjd

Bergbad bjuder på kvällsdopp

Bergbad bjuder på kvällsdopp

Under veckan har vi lärt oss om lokala trafikvarv, procedurer kopplade till dessa samt takeoff, landning och hover och mycket mer! Under trafikvarven flög vi ut till en landingsite utanför basen där vi tränade ovan nämnda delar. Detta gjordes med en elev i taget vilket innebar att den andra eleven blev lämnad på fältet att sitta i solen och se på när den andra övade. Ett suveränt tillfälle att läsa checklist, studielitteratur och diverse systemrelaterade foldrar, något som dock var svårt då vi inte kunde släppa helikoptrarna ur sikt.

Elever väntar på sina respektive helikoptrar och kommande pass

Elever väntar på sina respektive helikoptrar och kommande pass

Vi vill även slå ett slag för våra otroligt duktiga instruktörer vilka inte varit det minsta nervösa, vad vi lyckats se i alla fall, ens i de tillfällen när vi själva varit säkra på en nära förestående krasch och som låtit oss snabbt kliva ut och växa som blivande piloter.

Slutligen vill vi passa på att hälsa GHU151 välkomna åter till Tyskland. De kommer nu kliva på sitt IFR-skede vilket avslutas i januari. Deras återvändande ger förutom trevligt sällskap en möjlighet för oss att ta del av deras kunskaper!

Trevlig helg önskar vi i GHU161!

Personlig blogg

Vi som skriver för Helikoptereleverna är precis det som bloggens namn antyder, helikopterelever som befinner oss i olika stadier på vår väg mot yrket som helikopterpilot inom Försvarsmakten!

1 kommentar

  • stefan granholm 23 juli 2016 12:16

    Fett gött!
    STORT grattis till er alla i GHU 161.
    Far Granholm, GFU 831

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *