Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Basic, CHECK!

Helikoptereleverna

Veckorna löser av varandra och ytterligare två ämnen har bockats av på skolbänken. Avionics, en kurs som gett mer ingående kunskaper om de elektroniska system som får en modern helikopter att hålla sig i luften. Allt ifrån uppbyggnad av en generator till input och outputs för autopiloten. Väldigt intressant men även krävande för många. Grundläggande kunskaper i elektronik har de flesta från tidigare studier. Men för majoriteten har kunskapen legat på is sedan gymnasietiden. Inledningsvis krävdes en del kunskapsutbyten under kvällstid. Men vi tog oss igenom kursen relativt smärtfritt.

Smärtfritt är dock inte en ärlig beskrivning av kursen vi varvade Avionics med, Air law. Kort beskrivet vad man får och inte får göra i tyskt luftrum. Vi är förvisso framtida svenska flygvapenpiloter. Men våran utbildning är förlagd i Tyskland, vilket innebär tillämpning av deras regler och förhållningssätt. Train hard – fight easy. Lär man sig tyskt luftrum vänjer man sig vid något av det mesta trafikerade luftrum i Europa. Det krävdes full sinnesnärvaro vid varje lektion, samt ett antal timmar varje kväll för att hänga med och vara förberedd. Ett stort steg att kunna bocka av Air law efter att samtliga tog sig igenom examinationen.

Eftersom två ämnen är över, började vi med nya lektioner, nämligen Aerodynamics och Voice procedure. Aerodynamics är ganska likt tidigare lektioner men Voice procedure däremot, oj vad hjärnan får jobba och kul har vi på samma gång. Det lektionerna syftar till är att lära oss radiokommunikation vid start och landning genom att eleverna flyger en liten leksakshelikopter på en liten flygplats och pratar till tornet precis som vi skulle ha gjort om vi vore i luften i en riktig helikopter. Otroligt lärorikt men ack så svårt i början. Särskilt svårt var det för en av oss aspiranter som kraschade en Alouette II, den sista av sitt slag.


Vid sidan av skolbänken har det blivit mycket innebandy, fotboll och t.o.m. en klassisk match i brännboll. Fotbolls EM följdes även frekvent. Till de inbitnas förtret bestod top tre i den interna slutspelsvadslagningen av icke fotbollskunniga. Mycket roande om jag får säga det själv. Ett litet men ändock viktigt revirmarkerande har även skett i det gemensamma pentryt. Vår patch finns numer vackert målat på väggen. Förhoppningsvis en traditionsstart för framtida kullar att också få lämna ett avtryck.

Förutom fotboll och måleri, så har Tyskland erbjudit en till rolig upplevelse. Nämligen Tag der Bundeswehr! Dagen syftar till att visa vad man gör inom den tyska försvarsmakten och åskådarna fick uppleva bland annat uppvisning med helikoptrar och fallskärmshoppare men också olika markförmågor som ingår i Bundeswehr. Totalt besökte 70 000 personer vår lilla flygbas under dagen och det hela avslutades med afterflight-party på kvällen.


Tiden för basic academics närmar sig ett slut och nästa vecka kommer vi för första gången få kliva in i en helikopter för att spaka!

/GHU161

Personlig blogg

Vi som skriver för Helikoptereleverna är precis det som bloggens namn antyder, helikopterelever som befinner oss i olika stadier på vår väg mot yrket som helikopterpilot inom Försvarsmakten!

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *