Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Historik

Segelutbildning på särskilda skolfartyg har bedrivits inom svenska flottan sedan 1796(HMS Diana) och har sedan dess pågått oavbrutet. Den här historien tar sin början i mitten av 1900 talet.

Chefen för Marinen gav 1943 marinstaben ett uppdrag att inkomma med: ”typförslag och ungefärlig kostnadsberäkning för byggandet av ett skonerttacklat skolskepp med plats för omkring 40 elever. Vid typvalet bör strävan att göra fartyget särskilt välseglande stå tillbaka för önskan att riggen ger besättningen möjlighet till arbete såväl på däck som till väders”(Hämtat ur boken ”Marinens Skonerter”). Uppgiften kom att utföras av dåvarande marindirektören Tore Herlin som bland annat var ansvarig för ritningarna till landskapsjagarna Öland och Uppland, sjödugliga, effektiva och vackra stridsfartyg, som väckte uppmärksamhet. Även som segelbåtskonstruktör var Tore Herlin mycket känd och uppskattad i civila kretsar.

I ett brev den 12 januari 1946 beslöt konungen att två skonerter av den typ Tore Herlin ritat skulle byggas som ersättning för de då i tjänst varande fullriggarna Jarramas och Najaden.

Namnen till skonerterna har en lång historia:

Namnet Falken har gamla anor inom Svenska flottan. Redan på Gustaf Wasas tid fanns fartyg med namnen  Vita Falken, Calmare Falken och Finska Falken. 1631 sjösattes ett 20 kanoners skepp med namnet Falken. Detta förliste 1651 men efterträdaren kom året därpå och hade 32 kanoner. På Karl XI:s tid bars namnet av ett 26-kanoners skepp med 120 mans besättning. Hon sjösattes 1689.

Skeppsgossebriggen Falken byggdes år 1877 på Karlskronas Örlogsvarv. Hon strandade i bränningarna vid Svanesund (Orust) 1918 och många trodde hon var förlorad. Hon räddades dock och seglade i skeppsgosseavdelningen fram till 1939. Hon såldes till en privatperson 1943 och vidare till en tysk 1947. Med 21 personer ombord, flera svenskar, men de allra flesta var flyktingar från de Baltiska staterna och Tyskland lämnade Falken Sverige i december samma år. Efter en strapatsrik resa kom fartyget till Buenos Aries(Argentina) i juli 1948. Därefter ändrades hon om till lastfartyg. Den 9 maj 1967 förliste hon i Valparaisos hamn (Chile)

Endast en gång tidigare har ett örlogsfartyg hetat Gladan. En lastbrigg som byggdes på Karlskronas Örlogsvarv 1857. Hon användes bla för att hämta  den sk Nordenskjöldska järnmeteroiten på Discoön vid Grönlands västkust. 1872-1873 deltog hon i polarexpeditioner och gjordes om till övningsfartyg för skeppsgossar 1881. Hon kom att segla fram till 1924 då hon utrangerades och användes som omklädningslokal för varvsarbetare. 1942 sjönk hon och sprängdes av dykare. Den kanske mer kända Stockholmsbriggen “Tre kronor af Stockholm” byggs idag efter “gamla” Gladans ritningar.

Kölen till Gladan sträcktes den 28 maj 1946 vid Stockholms örlogsvarv och den 14 november samma år sjösattes hon. Den 15 april 1947 hissades befälstecknet och den 21 april var fartyget klart för besiktning och provturer. Den 2 juni 1947 levererades Gladan till flottan.

Falken kölsträcktes omedelbart efter Gladans stapelavlöpning på samma bädd som systerfartyget och sjösattes den 12 juni 1947. Den 23 september hissades befälstecknet för första gången och den 1 oktober levererades fartyget till flottan efter avslutade provturer.

Fartygen har byggts om och moderniserats i omgångar sedan dess och detta görs fortlöpande för att möta nya krav för att fortsätta segla i många år till.

Fotnot: Delar av texten är hämtat ur boken ”Marinens Skonerter”(ISBN nr: 91-630-4854-X)

 

Teknisk data/Technical data

Allmänt

HMS Gladan och Falken är två skonerter som sjösattes 1946/47. Fartyget har två master och ett peke.

Deplacement: 220 ton

Längd (LOA): 39,3

Längd (LVL): 34,4

Bredd: 7,2

Djupgående: 4,2

Höjd över vattnet (KVL): 31,4

Löpande tacklings längd: 5200 meter

Tacklings totala längd: 7200 meter

Normal segelarea: 480 m2

Total segelarea: 680 m2

Antal segel: 9 st

Besättninge: 7 Officerare, 5 manskap, 26 elevplatser.

Huvudmaskin: Scania D19 PDE, 235kW, 5 Cyl, 9l, helt elektronisk styrd, Marin motor

Hjälpmaskin: Två st dieselmaskin av märket Cummins 6BT T5,9-D(M), generator 70 kVA, 115 A. Maskinen är en 6 cylindrig 5.9l Diesel motor.

Catepillar Marine Gen Set C2.2, 18kW. 4 Cylindrig, 2.2l, Diesel motor.

Vattentillverkning: Omvänd OSMOS där vi kan tillverka ca 2 kbm/dygn.

Tekniskt sätt så är hela fartyget ocean klassat.

//////////////////////////////////////////////////////////////////////////////

Technical data

Generally HMS Gladan and Falken are two schooners launched in 1946/47 . The ship has two masts and a bowsprit.

Displacement: 220 tons

Length ( LOA ) : 39.3

Height ( LVL) : 34.4

Width: 7.2

Draught: 4.2

Height above water ( KVL ) : 31.4

Continuous rigging  Length : 5200 meters Riggings total length : 7200 meters

Normal sail area : 480 m2 Total sail area : 680 m2

Number of sails: 9 pc

Crew : 7 Officers , 5 men , 26 student places.

Main engine : Scania D19 PDE , 235kW , 5 Cyl , 9l , completely electronically -controlled , Marine Engine Help Machine : Two pieces of diesel engine of make Cummins 6BT T5,9 -D ( M) , generator 70 kVA, 115 A. The machine is a 6 -cylinder 5.9L diesel engine. Catepillar Marine Gen. Set C2.2 , 18kW . 4 -cylinder , 2.2L , diesel engine.

Water Manufacturing: Reverse osmosis where we can produce about 2 cubic meters / day .

Technically , the whole ship is ocean classified.