22
Maj

HMS Gladan 140522

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Mycket trafik Strömberg och Sir Zero

Gladan seglar på i undanvinden, det har blivit vårt nya tema ombord :).

Igår uppmärksammades att besättningen passerat över noll-meridianen och vi fick ett celebert besök av Sir Zero. Kocken Strömberg har just klivit över ”linjen” på en av bilderna. Strax innan blev det en kort föreläsning om den berömda Noll-meridianen.  Just  idag på förmiddagen skiner solen men mer regn väntar runt hörnet. Vi hoppas nå fram till Bunsbuttel under fredagsdygnet och kanske är Gladan ute i Östersjön på lördag redan.

Glada(n) Hälsningar!

21
Maj

Resebrev HMS Falken 140521 ”Bildsamling”

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Nu efter att samtliga elever har lämnat så är det tomt igen. Varit ett mycket härligt gäng som varit ombord. Mycket kunskap har förmedlats ombord, allt från tampar till navigation. Vädret gick från vind och molnigt till soligt och ingen vind alls. Nu väntas några dagar ledigt innan nästa segling lämnar ÖHK (Örlogshamnen Karlskrona).

 

Bengtsson happy! Viker gaffelfocken inför avmönstring Isidorsson redo att gå till väders. Toftén viker storsegelmSvensson halar backstag. Toftén spexar i riggen. Sista putsen ombord. 3sk drar upp Stb skeppsbåt med Sekond HMS Falken till ankars utanför ÖHK. Storskotet i närbild... Bengt Malm blir avtackad... 101 Haraldsson blir avtackad förr denna period ombord.

21
Maj

Resebrev HMS Falken 140521 Avslutning

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Hej landkrabbor!

Här kommer ett sista inlägg från oss sjömän som haft äran att segla ombord sen förra måndagen. Inatt låg vi till ankars i Karlskronas skärgård, lite känslan av att se men inte röra, för örlogshamnen såg vi väl. Men efter en mysig kväll med en fin solnedgång och Falkenbio nere på Trossbotten där vi har bott. Efter två timmar bio var det en härligt kvav värme där nere så vi vädrade och somnade härligt med försommar doft som strömma in. Efter en god natts sömn fick vi äta av den goda frukosten en sista gång och sen dess har dagen rullat på. Nu har vi fikat tillsammans och om en timma mönstrar vi av för att i fortsättningen ha ett vanligt rum som klassrum. Vi tackar nyckelbesättningen för denna fantastiska resa och hoppas att vi får segla snart igen!

En sista hälsning från oss!

311 Robertsson

GSS 1 + Besättning

 

 

21
Maj

Resebrev HMS Gladan 20140521

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Grattis C4
Läge: Precis passerat mellan Dover och Calais
Verksamhet: Posttjänst och elevtampsarbete. Komplettering förstadagsprogram.
Väder: Mulet, dålig sikt, ingen vind och platt vatten.

Vad är det för elever som seglar den här elevomgången?
Eleverna har precis avslutat GMU och nu på Gladan genomförs deras första prövning till sjöss. Nu påbörjas deras provanställning som varar i sex månader. Efter avmönstring och innan eleverna fördelas till insatsförbanden genomför dem en befattningsutbildning. Befattningsutbildningen består i sin tur av olika inriktningar tex signalmatros, systemtekniker, motortekniker, sonaroperatör, ledningssystemsoperatör, signalspaningsoperatör etc. Jag förbehåller mig rätten att använda varianter på befattningsnamnen med anledning av den äldre publiken som läser bloggen.
Vilka fartyg eleverna kommer tillhöra vet dem inte ännu.

Trivs eleverna ombord?
Ja det verkar så. Vi hade endast en elev som kräktes igår vid spegelblankt vatten. Vi väntar på mer vågor och vind om en till två dagar. Då får vi se om eleverna vill åka ”gungbåt” eller ubåt. Det finns ju naturligtvis flertalet varianter av ”gungbåtar”. Och jag är övertygad om att det finns något alternativ som lämpar sig för eleverna.

Hur vet ni vart vi är?
Glöm inte följa oss på Marine Traffic. Från och med nu bör vi ha AIS-teckning hela vägen till Sverige.

GMY – Vad betyder det och vad kommer det ifrån? (Cliffhanger) Kommentera gärna på bloggen.
3.O Gladan

20
Maj

Resebrev HMS Gladan 140520 (2)

Anmäl Av:
i Okategoriserade

DSC_3459 DSC_3462   DSC_3471 DSC_3475
Cherbourg Ribbåtsbesättning vid manöverbordsövning Lt. Frida Johansson

Läge: N 49 58 W 000 52
Verksamhet: Förstadagsprogram till sjöss
Väder: Mulet, måttlig sikt, svag vind, ingen sjö

Vad händer nu?
Eleverna har de sista förberedande lektionerna innan det är dags att påbörja vakttjänsten. Det som särskiljer denna elevomgången är bla att förstadagsprogrammet är till sjöss. En elev kom spyfärdig upp från maskinrondsgenomgången trots platt vatten och gång för maskin. Förhoppningsvis ordnar allt upp sig efter ett par dagar när vakttjänsten är i gång.

Hur kommunicerar ni med oss?
Vid kris och panik kontakta VB MTS genom försvarsmaktens växel 0455-85000.
I övrigt kan ni kommentera på bloggen. Vill ni inte att en kommentar skall publiceras vänligen skriv ”ej för publicering”. Vi framför era hälsningar dagligen.

När får vi mobiltäckning igen?
Det varierar pga hur nära land vi är under resan genom engelska kanalen. Därefter när vi  går in i Kielkanalen är det garanterat täckning.

 

20
Maj

HMS GLADAN 140520

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Då har vi mönstrat av en grupp glada FOK elever (Förberedande officerskurs). Snart sätter de sig på bussen som tar dem hela vägen hem till Karlskrona och Sjöstridsskolan. Bra jobbat allihop! Och tack till Lt Frida Johansson som löste sina uppgifter på ett föredömligt vis.

Samma buss hade med sig en grupp nya förväntansfulla elever som i och med dagen påbörja sin fortsatta sjömansutbildning. De har genomfört GMUn (Grundläggande militär utbildning) och byter nu skog och kasern mot hav och fartyg.

Gladan lämnar Cherbourg och det militärhistoriskt intressant området bakom sig för den här gången. Nästa delmål är Brunsbuttel och det västra inloppet till Kielkanalen. Sedan är det nära till Kralskrona och hemmahamnen.

Ekman styr båten

2_O har lektionFörhalning GAD Påmönstring GSS Sekonden spanar

19
Maj

Resebrev HMS Gladan 2014-05-19

Anmäl Av:
i Okategoriserade

DSC_3324

DSC_3326

DSC_3327

DSC_3338

DSC_3349

DSC_3353

DSC_3355

DSC_3360

DSC_3365

DSC_3373

DSC_3374

DSC_3378

DSC_3383

Så kom dagen som vi seglat mot i över en veckas tid och det blev dags för förtöjning. Skeppsbåten sjösattes för att frigöra plats på däck och fem besättningsmedlemmar anmälde sig snabbt frivilliga att ro den i land. Rodden var 1,1 distansminut lång och sköttes mycket snyggt och propert av eleverna!

Lotsen klev ombord för att lotsa oss genom slussarna och besättningen förtöjde elegant vid kajen under ledning av en lugn och säker Vakthavande Officer.

Under eftermiddagen fick eleverna permission och många klev i land på gungiga sjöben. En del tog en promenad i solen, andra sprang längst serpentinvägar upp på ett berg, några åt glass på café och en del godis inhandlades då markan ombord varit tömd i flera dagar.

Vaktposterna på kajen har fått träna på sin franska då nyfikna förbipasserande ställer många frågor om vårt vackra fartyg. Engelska är inte helt gångbart just här och det är nog flera elever som önskat att de hade ansträngt sig mer under skolans fransklektioner…

Vi ligger fortfarande till kaj och inväntar bunkring under förmiddagen. Solen skiner, himlen är blå och Cherbourg välkomnar oss från sin bästa sida!

// Lt Frida Johansson 

19
Maj

Resebrev HMS Falken 140518

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Skepp o’hoj alla läsare!

Gårdagens seglats gick från lugnt väder till lite mer vågor o vind, vilket gjorde att alla våra segel fyllde väldigt fint. Så foton på våran fina skuta e ju aldrig fel, så i med RIB:n o fota för fullt. Dessa vart dom bästa:

HMS Falken 2  HMS Falken

19
Maj

Resebrev HMS Falken 140519

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Morsning Korsning

 

Vi är på väg till Gotland, med svaga vindar, solsken och en topphastighet på 9knop så har vi precis fått kontakt med Gotska Sandön och ser ett hopp om framtiden, mobilerna plingar för fullt igen, nu när vi nått svenskt territorie.

Idag har vi i styrbords vaktlag haft en väldig tur mer vädret och alla har under veckan fått rosiga kinder och näsor, på eftermiddagen svepte ett regnoväder förbi sydväst om fartyget som missade oss precis på minuten.. Ingen ville ta fram regnkläderna.

 

Idag har vi också fått en lektion av elevtampar och även påbörjat dessa, elevtampen består av ögonsplits, kortsplits, fallrepsknot, sydd tagling, lagd tagling och valknop. Besättningen kämpar för fullt för att få ihop detta. Befälen har gott tålamod och förevisar.

På tal om befälen så har 1.kocken ryckt ut på däck och snickaren har ställt sig i köket och dom båda sköter sig föredömligt. Inte ett sågspån i maten så långt smaklökarna räcker.

Vi fick vara med idag och sätta bredfocken, fem tappra gastar tog sig an uppgiften, efter lite akrobatiska manövrar var alla på plats och beslagen loss. På given signal släppte vi ner seglet som föll ner fint, precis som i vilken piratfilm som helst.

Dagen har fortsatt med tampförhör (tamp: alla dom där snörena man drar i) tamparna är uppdelade på för- och storstation, en station för vardera mast. Besättningen är uppdelad i två olika arbetslag med sitt stationsområde, exempel på tampar vi lärt oss: Stortopp segelhalsupphalare, pikefall, buktåg, klofall sträcketalja. Många namn som var rappakalja i början men som nu är lika logiska som att solen går runt jorden..

 

Skepp o´hoj

Stigenberg & Andersson