13
Sep

Resebrev HMS Falken 140913

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Vessel position:

N 52’27.204
E 3’18.400
Fart 6.6kn
COG 199

Vi är nu inne på seglatsens sjätte dag och vi befinner oss i Nordsjön på väg ner mot engelska kanalen. Om ett par dagar kommer vi att förtöja i Alderney som är vårt första egentliga stopp på resan. Där är planen att vi ska stanna en natt för att sedan fortsätta ner mot Cadiz i södra Spanien.

Livet ombord är mycket varierande vilket är en av anledningarna till att jag uppskattar det så mycket. Ena stunden jobbar du på däck tillsammans med dina kamrater för att vända båten för att i nästa stund jobba i timmerkojan (fartygets verkstad) med underhåll. Eller varför inte pyssla med din elevtamp, i vilken du ska lära dig att fläta ihop en tamp? Det finns hur mycket olika uppgifter som helst att arbeta med och många av uppgifterna kräver en hel del kreativitet vilket är väldigt givande. Man får ofta tänka ut egna lösningar på problem och använda den materiell som finns på båten. Det är helt enkelt småpysslarens paradis och du kan vakna på morgonen och vara helt säker på att du kommer lära dig någonting nytt varje dag. Det kan som sagt hända hur mycket som helst ombord på HMS Falken.

Over and out

412 Forsberg

DSC_2617 DSC_2621 DSC_2698

DSC_2716 DSC_2731

 

 

12
Sep

Resebrev HMS Falken 140912

Anmäl Av:
i Okategoriserade

140912 Kl 10.45 HMS Falken  475 nautiska mil från Karlskrona. Sol.  Vind NO 7m/s.

Med kurs 265 ner mot engelska kanalen är livet på topp och besättningen sköter sina sysslor på ett föredömligt sätt. Efter andra dygnets guppiga segling i Bornholmsgattet och syd Skåne då många var sjösjuka har alla nu fått sina sjöben. Lite efterdyningar med huvudvärk och några lättare förkylningar men generellt mår hela besättningen bra och humöret är på topp. Vi har kommit in i fasta sjörutiner med vakter varvat med utbildningar, rengörning osv.  Passagen genom Kielkanalen i  förrgår natt gick smidigt och tog ca 9 timmar.  Vi passerade några tyska örlogsfartyg och den största var fregatten ”Hamburg”. Det blev bunkring i Brunsbuttel och därefter slussning och vidare förbi Cuxhaven och ut på Nordsjön. För mig är det första gången som fartygsläkare ombord skonerterna och det känns som en fantastisk förmån att segla med.

Klas Olsson

RO/Med Kn

 

 

11
Sep

Resebrev HMS Falken 140911

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Jaha skriva resebrev, det kanske inte var min första tanke. Utan att lära mig en drös med knopar och vad alla olika ting har för namn ombord.

Onsdag (10/9) frukost var nog den första måltiden för de flesta ombord. Vinden hade nämligen mojnat och vi hade ändrat kurs, så sjösjukan dämpade sig och matlusten fann sig. Dessutom var de flesta från styrbords friavakt utvilade och nästintill för utsövda, då vi sov längre än vanligt.

Efter den nästan gudomliga frukosten var det tid för lektion i de olika stationer vi har ombord. Såsom; förstation och storstation. Vid dessa stationer finns ett antal tampar för att sätta de olika seglen, utöver det var det utbildning i maskinrond. Resten av dagen ägnades åt underhåll i form av målning, skrapning och oljning för vår vakt. Under tiden så höll babordsvakt i ett träningspass utan dess like, där samtliga deltagare lämnade storluckan med ett utmattat men glatt ansiktsuttryck.

När vi närmade oss Kielkanalens mynning vid midnatt mötte den tyska lotsbåten upp för att lämna lotsen. Lotsen ledde oss i sin tur in i kanalen. Strax därefter var det dags för lite välbehövlig sömn för styrbordsvakten.

Morgonen därefter vaknade vi upp i en stilla Kielkanal med bondgårdar bara ett stenkast från fartyget. För oss toppgastar var det dags att rigga förtoppseglet, vilket innebär att man skall klättra allra högst upp i den förliga masten och med hjälp av bensling fästa seglet i ringar som sitter runt toppmasten. När det förhållandevis enformiga arbetet var genomfört var det dags att testa hur väl seglet satt i masten, genom att ”provhoppa” ringarna. För att göra det så krävs det att man som toppgast ”hoppar” hela vägen upp i masten utan något vidare stöd. Väl där möttes man av en fantastisk utsikt över den tyska slätten.

Just nu håller vi på att passera den sista slussen för att ta oss ut ur Kielkanalen och sätta kurs mot Engelska kanalen.

 

Vid tangenterna

331 Olsson

311 Delin

DSC_2606 DSC_2613 DSC_2583

DSC_2591 DSC_2593

09
Sep

Resebrev HMS Falken 140909 del2

Anmäl Av:
i Okategoriserade

På havets vågade vågade våg

 

Idag skriver jag, Anna-Kajsa, från någonstans utanför svenska kusten. Vi har kryssat oss förbi Simrishamn och Bornholm. Jag kommer från en ganska grön tjänst innan och alla sjötermer är som grekiska för mig. Till exempel sitter jag nu där vi äter, inte ens det har jag lärt mig namnet på. Men vi har just haft lektion i dirkar, backstag och stoppare. Det svåraste är inte göra dem, det är alla ramsor. Fyra meningar för att sätta stopp på en tamp.

Jag är en av dem som fick en lugn natt. Jag har inte varit uppe på däck i mörkret än. Jag fick mig en hängbinge, en hängmatta som hänger i taket. De timmar jag har sovit har jag vaggat fram och tillbaka i den. De timmar jag varit vaken har jag oroat mig, till och med var livrädd ibland. Det är ju just det där med att klättra i masten som jag bävar för. Jag klarade mig upp när vi låg till kaj men redan då var det högt och läskigt. Men efter ett samtal med en av instruktörerna känner jag mig lite lugnare. Det ska tydligen vara lättare att komma upp när båten lutar litegrann. Jag hoppas det stämmer.

Jag känner mig ändå lugn och trygg med besättningen som är väldigt hjälpsam och svarar gärna på mina tusen frågor. Det känns lite trögt i inlärningen nu men det är nog bara för att det är så många nya ord, så mycket saker jag inte kan uppepå ett stort blått hav som aldrig är stilla.

En sak kan jag i alla fall vara glad för; jag har inte kräkts än.

 

Med vänlig hälsning// 402 Lundberg

09
Sep

Resebrev HMS Falken 140909

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Skepp O’hoj

Nu har samtliga specialistkadetter 2014 mönstrat ombord och man kan redan känna att detta kommer bli en lyckad resa med all positiv energi som sprids i fartyget. Jag heter Filip Johnson och seglar som eldare/”The fire” (maskinelev). Snart hissas det segel med en kurs mot Kielkanalen. Än så länge är det ingen som blivit sjösjuk kanske beror det på att vi inte lämnat kaj, vad vet jag? Med egna erfarenheter vet jag att denna ”sjukdom” kommer att sprida sig fortare än vad jag springer milen, vilket är riktigt snabbt. Detta kommer bli en underbar resa med massor med nya lärdomar, erfarenheter och kanske lite sol också. Jag vill avsluta detta brev med ett stort grattis till mamma som fyller år idag.

Med vänliga hälsningar Johnson The fire.

09
Sep

Resebrev HMS Falken 140909

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Hej på er landkrabbor!

Nu har det gått några timmar sen vi kastade loss från Örlogshamnen i Karlskrona.

Dagen började med att vi mönstrade på HMS Falken genom att klättra upp för masten och sen ner igen som en invignings tradition.
Jag som är fruktansvärt höjdrädd tycker det är riktigt jobbigt att klättra ca 19 meter upp, men upp kom jag i alla fall, och som tur var ner igen.

Därefter fick vi våra stationer samt skeppsnummer samt blev varmt välkomna av Seconden och Fartygschefen.

Kvällens middag bestod av pasta carbonara, och förvånansvärt så har jag lyckats behålla det än sålänge (peppar, peppar).

Förra seglingen tog det ca 3h sen hängde jag över relingen 5 dagar i sträck.
Vi i andra kvarter har fått tilldelats den så kallade ”hundvakten”, det är vaktpasset mellan 00-04. Vi hade lyxen att få vila 2h innan vi gick på vårat pass vilket va väldigt skönt.

Klockan är nu 02:18 och jag sitter inne i officersmässen (hehe busigt) och har fått i uppgift om att skriva resebrev. Lite svårt att skriva mycket om något, har som sagt bara vart ute några timmar. Men så småningom kommer mina kamrater fylla på denna ”reseblogg” så ni får ta del av denna otroligt spännande resa.

Kadett 222 Fogelmark

OVER

P6075062

 

 

20
Aug

Resebrev HMS Falken 140820

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Safe and sound, home again.

Igår runt lunch satte Falken kurs 012,5 för att löpa in i Karlskrona skärgård för att ankra för natten. Detta ackompanjerades med diverse tillrop, som allt som ofta ledde till att personers bakgrunder på 3:e respektive 4:e Sjöstridsflottiljen lyste igenom.

Hur som haver var folk generellt sätt nöjda över att åter se Sveriges kust efter nästan en månad efter att vi kastade loss. Folk som tidigare sett ”trötta” ut började dra på smilbanden när lutningen avstannade och Falken låg lugnt i vattnet.

Efter att förtöjt ÖHK under förmiddagen har allt från tvätt byten till rent skepp genomförts och under kvällen kommer även en Skeppsafton genomföras som avslutning.

Morgondagen är sista dagen för oss kadetter ombord innan vi återvänder till böckerna, så på kadetternas vägnar vill jag framföra ett stort tack till Falkens besättning för en givande tid ombord.

GMY

Kd. 412 Carlsson, 221. Qrzn.

19
Aug

Gladan är ”up and running” igen!!

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Hallå alla seglingsfantaster!

Nu är vi fyra tappra som igår embarkerade HMS Gladan efter en varm och härlig semester. I skrivandets stund är vi alla under däck och pysslar då vädret har blivit intressant. Regn och blåst i kubik, vi är rätt glada att vi inte är ute till sjöss just nu.

Vad händer på HMS Gladan nu då?
Gladan ligger just nu på Öckerö varv utanför Göteborg för avrustning.
Redan innan semestern påbörjade vi avriggningen av fartyget, alltså plocka ner alla segel, tampar, vajrar och allt vad det kan vara. Detta fortsätter vi med nu och om allt går enligt plan ska vi plocka bort bommar och gafflar under veckan.

Med regniga hälsningar

3:e skeppare Peter Gustafsson

DSC_5801

19
Aug

Resebrev HMS Falken 140819

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Godmorgon!

Efter en kall och blåsig natt med en del inslag av sjösjuka börjar vi nu närma oss kusten utanför Karlskrona. För tillfället blåser det 11-12 m/s och vi har en temperatur på 14 grader.  Det är endast 20 distansminuter kvar innan vi ankrar en bit utanför hamnen. Tyvärr blåser det åt fel håll vilket gör att vi får kryssa oss fram.

Stora delar av dagen kommer ägnas åt ”rent skepp”. Detta innebär att hela fartyget skall rengöras noggrant båda inom och utombords så att hon är vacker vid förtöjning.

De senaste dygnen har bjudit på ganska stökigt väder, vilket har tagit på krafterna hos besättningen. Nu gäller det dock för oss att bita ihop för att kunna gå i mål med flaggan i topp.

Innan avfärd från Gdynia mönstrade även vår ställföreträdande kompanichef från Karlberg, kn Kjellin, ombord. Kaptenen, med ursprung i armén, har inte fått den snällaste starten ombord utan han fick känna på en riktigt svajig östersjö. Trots att detta bidragit till viss stridsvärdessänkning så kämpar kaptenen på väl och vi sjökadetter tycker det är otroligt uppskattat att få visa vår verksamhet och arbetsmiljö för våra kollegor i armén.

Personligen så har jag (Tanriverdi) kämpat med sjösjukan sedan dag ett. Nu när jag skriver detta mår jag inte heller så bra så de där beryktade sjöbenen har tyvärr inte infallit sig. Trots detta har det varit en otrolig upplevelse och sjön har bjudit på allt från plattvatten och solsken till kuling, åska och 4m vågor.

Vi ser nu fram emot att snart få komma hem till våra nära och kära efter 3,5 veckor till sjöss. För min (Irebro) del skall det bli skönt att få sova i en fast binge igen. Vi kommer dock se tillbaka på denna resa och komma ihåg alla underbara stunder den bjudit oss. Nu ser vi även fram emot nästa gång vi får mönstra ombord på skonerterna för ytterligare utbildning, vilket borde infalla om ca 1,5 år.

GMY

Kd Ilkay Tanriverdi och Kd Tobias Irebro