07
Maj

Fler segel på plats

Anmäl Av:
i Marinen/sjö, Sjöman, Sjöstridsskolan
Taggar:

Det är fortsatt regnigt och blåsigt men arbetena fortsätter för fullt. Snart har vi alla segel på plats, toppseglen är förberedda för att slås under, imorgon och på Måndag. Inombords händer det också mycket, det nya förrådet för säkmateriel börjar ta form, snickarna jobbar för fullt för att få inredningen på plats.

/BloggO

05
Maj

Ännu en dag på ö-varvet.

Anmäl Av:
i Marinen/sjö, Sjöman, Sjöstridsskolan
Taggar:

Arbete flyter på i full fart här på ö-varvet. Trots lite blötare väder under de senaste dagarna så går arbetet med riggen bra. Under de senaste två dagarna har det hänt mycket. Seglen har börjat förberedas och Stagfocken har kommit på plats. Allt mer lejdare, tampar och stag kommer på plats för var dag. Nu är också samtliga bommar och gafflar på plats.

Gladans besättning är vid gott mod, varvsarbetarna jobbar på och alla kämpar för att nå vårt gemensamma mål, göra Hms Gladan klar och finare än någonsin till v.531 då vår OP-elever anländer.

Kan förresten någon gissa vad det är vi har tillverkat på den näst sista bilden, den med tamparna?

Hälsningar från ett blött och blixtrande Öckerö,

BloggO

 

29
Apr

Ankarna på plats efter en (rå)kul vecka.

Anmäl Av:
i Marinen/sjö, Sjöman, Sjöstridsskolan

Tja Tja Bloggföljare! :)

Framför tangenterna idag är det nya Timmermannen, Frida Nilsson som gör bloggdebut.

Under denna arbetsvecka har vi hunnit med massor av bra saker (trots att den är kort). Hela underriggen har vi nu satt an, masterna och toppstängerna är ens på ett örlogsmässigt sätt. Mestadels av överriggen är på plats, ankarna ligger där dem skall och den totala kättinglängden på 270m (á 150m & 120m) är stuvade i vardera kättingbox. Stagfockebommen är på plats,  däck och däckshustak skrubbat, musat, musat och åter musat men fler schackel skall musas.

Inte långt kvar nu tills vi kan få våra segel på plats.

Jag är inte ensam om att tycka att man börjar känna igen sig ombord, det börjar likna ett segelfartyg och det rycker i sjömanshjärtat, man vill komma ut till sjöss.
Dock är det inte samma känsla när man går in under däck. Där är det varvsarbetare i varenda vrå som jobbar och sliter för att få henne så fin som möjligt och klar så snart som möjligt. De gör ett fantastiskt jobb!

Önskar er alla en trevlig Valborgshelg! :)

26
Apr

Resebrev HMS Falken 150426

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Nu befinner vi oss mitt i Dover Strait och trafiken är mycket tät. Lastfartygen som passerar oss är enorma och fyllda med last.

Igår kastade vi loss Cherbourg, Frankrike och vädret då var nästan helt vindstilla med växlande molnlighet. Nu är vädret något blåsigare, ca 7,5 m/sek och kommer från norr. Hela dagen har det varit mulet och ganska dålig sikt men vi får hoppas på en solglimt och att sikten blir bättre så vi ser över till Dover.

Under vistelsen i Cherbourg hann vi med ett studiebesök i Normandie där landstigningen eller ”Operation Overlord” som kodnamnen var genomfördes av de allierade styrkorna mot de tyska styrkorna kring kusten.

Bilderna är tagna från både förberedelserna innan losskastningen och studiebesöket i Normandie.

/ BloggO

Trångt

Falken2 Falken Klargöring förberedelser för gång Förberedelser för gång Plan Tysk bunker

23
Apr

Toppstängerna på plats!

Anmäl Av:
i Marinen/sjö

Oj vad det går, nu sitter båda toppstängerna på plats ☺…
Idag satte vi stortoppen med och det mesta gick ganska smärtfritt. Dock har våren tagit en liten minipaus och när vi skulle upp i masten och jobba fick vi pälsa på oss ordentligt. Blåsigt och ganska kallt men solen sken så det var glada miner ändå. De flesta av oss börjar få rätt bra med färg i ansiktet.
Igår kväll hade vi (för oss iaf) grillpremiär utanför lägenheten där vi bor. Kockarna bevisade att trots lång frånvaro från byssan så kan de fortfarande leverera… Kalasgott ☺

Många soliga hälsningar från 2.sk Peter Gustafsson

20
Apr

Resebrev HMS Falken 150420

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Hallå där hemma!
Jungman Kylberg här, eller snarare bloggare Kylberg. Idag har jag fått känna hur det är att stå i byssan på Falken. Byssan är ”köket”, själva hjärtat om ni frågar mig. Redan på en timme hade jag lärt mig massa nya tips och trix på allt ifrån hur man skär en paprika på bästa sätt till vilken musik som är bäst om man ska koka kaffe. Det som jag möttes av först var hur svårt det var att hacka en lök samtidigt som man måste hålla i sig för att inte trilla. Det skulle behövas en hand till kändes det som. Sen lärde jag mig ganska snabbt att man inte fick släppa någonting, då låg det på durken 3 sekunder senare. Antingen fick man hålla i kniven om man skulle slänga skalet, eller så fick man stapla saker i sidledes mot väggen för att det inte skulle fara omkring.
Efter ett tag blev det en vana och man tänkte inte så mycket på det, det gick på rutin att lägga allt bredvid spisen till höger. Men plötsligt så vände vi och då flyger allting åt andra hållet, och så där höll det på. Inte nog med att det lutade, det gungade (gungar fortfarande) ganska kraftigt så man kastades fram och tillbaka. Den som stod närmast dörren ut fick spontana saltvatten duschar, mysigt! Till allemans kaffe bestämde vi för att göra en tiramisu med jordgubbar som go-fika, det blev givetvis väldigt uppskattat bland alla sjöblöta själar.

Det var riktigt kul att se hur det egentligen går till inne i byssan. Vanligtvis ser man ju bara att råvaror flyger in och färdiglagad, väldigt god mat kommer ut. Sen är det också något som jag förundras av, hur kockarna hela tiden kan hålla en sådan hög standard. Nu när jag har testat på hur det är så blir jag ännu mer imponerad. Stor eloge till, köksmästaren, förste kocken och andre kocken, inget hade fungerat utan dem.

Eftersom att jag stod i byssan hela dagen 0900-1900 så fick min vakt klara sig utan mig på ett pass. Jag gick ner på trossbotten ibland för att kolla till dem när de var frivakt, då var det nersläckt och alla sov. Det är en fråga jag brukar få när jag berättar om hur det är på Falken, ”Hur är det med sömnen?”. Jag tror jag talar för alla när jag säger att sömn aldrig är ett problem, med det menar jag att det inte spelar någon roll vilken tid på dygnet man lägger sig ner, man somnar alltid. Det är inte så att man är konstant trött och seg utan mer att när tillfälle ges så märker man att man är trött och somnar därför fort. På kvällarna när man går och lägger sig i sin binge brukar det i alla fall för mig ta en max två minuter innan jag somnar. De minuterna ligger jag och bara låter mig vaggas av vågorna, om det är några. Det är en väldigt speciell känsla att ligga i bingen och ena sekunden känna sig tyngdlös, medan man nästa sekund pressas hårt mot madrassen. Sen om man är orolig att falla ur bingen när man sover kan man antingen fälla upp två höga kanter, eller spänna fast sig med en rem eller två. Personligen tycker jag det är skönast och smidigast.

Bortsätt från den hårda sjön har vi haft väldigt fint väder idag. Solen har lyst hela dagen och jag sitter just nu i Gunrummet och tittar på en helt fantastisk solnedgång.

Varma och saltstänkta hälsningar hem till Sverige
Jungman Kylberg
FC

 

Rorgängare HMS Falken 2. kock 1. kock Jungman Lissner Elev klevsäter Utsikt 2: sk Kockpraktikant

19
Apr

Resebrev HMS Falken 150419

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Hallå där hemma!

Vi seglar vidare.  Sedan vi kastade loss i La Coruna har allting blivit betydligt roligare än vad det var när vi kastade loss i Portimao veckan innan. Inte så konstigt kanske med tanke på att man lär sig nya saker varje dag. Vissa saker som man lärt sig sitter stenhårt medan andra måste nötas in mer.  Precis som i skolan, fast mycket roligare. Vi som inte kunnat något innan vi kommit hit har fått lite lektioner utav andra anhöriga under tiden som vi varit förtöjda i La Coruna. Det uppskattas det har blivit mycket klarare nu. Tamparna är många!

Natten innan vi kastade loss anlände fyra nya, trevligt. Även som att det var så många som lämnade oss efter första etappen behövde vi förstärkning.  Det är så skönt att alla kommer så bra överens och att alla är med och hjälper varandra. Jag tycker att det är jätte kul att det är så stor ålderskillnad mellan oss ”anhöriga”. Man lär sig mycket och alla har alltid något tips eller liknande som man har nytta av.  Vi kompletterar varandra.

I skrivande stund är klockan 00.53 den 19 april och vi beräknas förtöja i Cherbourg den 22 april. Man har kommit in i rutinerna så mycket att dagarna flyter ihop här. Det slutar alltid med att man inte har en aning om det är söndag eller om det är onsdag, ganska skönt på något vis. Just nu är vädret lite kraftigare och vi har precis passerat Biscaya som har varit fruktansvärt lugnt. Skönt, med det hade också varit spännande att få vara med om ett riktigt ”oväder”. Det sparar vi till en annan gång.

Jag trivs hur bra som helst här och jag njuter. Vilken upplevelse det har varit än så länge, så många nya trevliga människor som jag har lärt känna och framförallt en helt ny miljö som är ur häftig. Jag gillar det här. Även om jag trivs här så tänker jag ändå passa på att hälsa till alla där hemma, det är precis lika häftigt som vi pratat om. Fast lite häftigare.

Som sagt, vi seglar vidare till vi hörs igen / Rut

2 1 (640x428)

18
Apr

Resebrev HMS Falken 150418

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Gårdagens resebrev / bloggO

Hoj hoj från Biscayabukten!

Klockan är 2224 på vår aktuella plats, som just nu är något sydväst om Frankrikes nordvästligaste spets. Vi gör 6,3 knop fart genom vatten, men bara 3,2 knop över grund. Vi har nämligen, på grund av tidvattenströmmarna i engelska kanalen, ca 2,8 knops motström. Vi kör dock på så bra det går, det ska bli kul att komma fram till Frankrike. Planen är att vi bland annat ska på studiebesök på Omaha Beach, en av landstigningsplatserna under D-dagen.  Det ser vi framemot!

I övrigt är det bra. Denna transportsträcka har för det mesta varit en väldigt bra segling. Vi har haft bra väder, många trevliga anhöriga, god mat som alltid. Just nu är det dock ganska kallt ute, med nästan kuling. Det känns lite synd! Det har även funnits tid för en del astronavigation, vilket är väldigt kul. Idag har vi dessutom manövrerat, jag fick prova göra en man över bord- övning fast med fendert.  Det gick helt okej.

Nu ska jag gå på utkiksposten, så det får bli ett kort brev.

Många hälsningar, kramar och pussar till vänner och familj!

Skepparns Karl Lissner