25
Feb

150225 Snabbinformation angående pågående verksamhet, Funchal.

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Snabbinformation angående pågående verksamhet, Funchal.

Vi kastade loss enligt plan 1000 idag. Väl ute till sjöss började vi stöta på vindstyrkor på stormstyrka istället för prognos på 15 m/s. Under sådana förutsättningar går det ej att komma mot mål. Vi valde att gå tillbaks in och ankra istället för att inte belasta fartyg och besättning i onödan. I skrivande stund går det inte att säga när vi kan lätta och gå mot nästa hamn Algeciras, Spanien. Mycket möjligt att vi får stryka den. Vi kommer nu att vårda ”pyssla” om fartyget och oss själva ett tag för att sedan fortsätta utbilda, (saltvattnet sköljs ur kläder och fartyg bland annat).

Åtgärder som sker ombord vid hårt väder är bland annat hårt revade segel, insvängda båtar. Vid behov tas bälten fram till hela besättningen för att kunna kroka sig när man rör sig över däcket. Nyckelbesättningen går in och gör de momenten som är ”lite” svårare under sådana förhållande. Det sätts upp extra ”nät” längs relingarna med mera. Nyckelbesättningen och eleverna skötte sig utmärkt och allting skedde kontrollerat ombord.

Man brukar säga att det inte är så kul att vara ute i storm, samtidigt är det vid sådana tillfällen man bygger på sin erfarenhet.

Falken är prövad i de flesta tänkbara väderförhållande i vår del av världen och tål väldigt mycket.

Vi återkommer längre fram, mot eventuell ny resrutt och tidsplanering.

Allt väl ombord.

Thomas Falk, Fartygschef.

 DSC_0677 DSC_0665 DSC_0650 DSC_0685

 

25
Feb

Resebrev HMS Falken 150225

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Hej igen pådor kära bloggföljare i Sverige och särskilt hemma i Strömstad !

Idag har jag varit med på ett äventyr som jag aldrig kommer att glömma, när vi hade kastat loss från kaj och satte kurs mot vårt nästa mål Algeciras. Detta äventyr måste jag bara få berätta för er bloggläsare, så ni kanske kan få en bild av vad vi egentligen var med om ute på öppna havet. Allt började med en storm vind som kom in mot babord sida (vänster sida) och gjorde så att skeppet lutade i 35 grader, då man verkligen fick hålla tag i varandra så ingen ramlade över bord, plus att det skvätte stora mängder vatten ombord så man blev dyng blöt. Tillslut tog fartygschefen beslut på att alla på fartyget skulle ha på sig säkerhetsbälten, när man var på däck och jobbade. Båten gungade, lutade, skvätte vatten och blåste som bara den i seglen. Det var som att åka flom ride på Liseberg. Så detta gjorde att vi inte kunde styra kurs mot Algerias för att vinden var så kraftig att det blev tungt att arbeta med seglarna och att styra rätt kurs. Så kaptenen beslutade efter någon timme att vi skulle vända och segla tillbaka till Madeira för att ankra, tills prognosen blir bättre för att kunna fortsätta segla mot Algeciras.

Men trots alla dessa incidenter ombord så har jag aldrig varit med om nått roligare och spännande i mitt liv till sjös. Så denna händelse kommer kanske vara det häftigaste och bästa minnet som jag aldrig kommer att glömma under denna resa med HMS Falken.

Jag vill också påpeka till andra ungdomar som kanske skall börja på gymnasium i Sverige, om ni älskar att vara på sjön och vill ha ett framtidsjobb till sjös så rekommenderar jag att ni söker till sjöbefälsinriktningen på Strömstad Gymnasium, om ni vill vara med om något liknande äventyr som jag har varit med om. För bättre nyckelbesättning som finns här ombord på HMS Falken går inte att få tag i, dem har en väldigt bred kunskap på att lära ut allt om vad gott sjömanskap är och har den goaste maten ombord.

Mina tankar just nu om att få komma hem till familj, släkt och kolleger på Sjöräddningssällskapet i Strömstad ligger alltid varmt i hjärtat att få komma hem. Särskilt att få äta dem goaste våfflorna på Sjöräddningssällskapet, som en person vid namn Harald gör, som är en särklass dem bästa våfflorna jag har ätit. Så detta ligger lite extra i tankarna i huvudet, samtidigt som man är väldigt trött och sliten i kroppen. Men men det är ju bara 19 dagar kvar till hemfärd till underbara staden Strömstad, som alltid finns i tankarna under denna resans gång.

Vill också göra en hälsning till min älskade moder att godiset inte är slut och är väldigt bra att ha till hands när man är helt slut i kroppen och att 301 Ljunggren hälsar också till dig mamma. Så nu får jag äta så att jag orkar med att arbeta resten utav dagen.

Vi tala ve fölken!

 

Med vänlig hälsning Skansgast 123 Robin Larsson HMS Falken

24
Feb

Resebrev HMS Falken 150224

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Skepp ohoj landkrabbor. Idag har vi haft ett underbart väder. Dagens schema har varit ett mycket trevligt schema med hårt arbete men även lite permisson. Dagen börjar med att brandlarmet utlöses av den akterliga hjälpkärran nere i kvadranten. Alarmet utlöstes av ett avgas utsläpp och 2 minuter senare var hela besättningen på vår samlingsplats vid storluckan. Detta blev som en lite skarp övning vilket var lite jobbigt när vi för en gångs skull skulle få sova ut men men livet på sjön är inte alltid som ett rinnande vatten.

På permissionen så chillade vi styggt, vi gick direkt och åt skräp mat.
På eftermiddagen lätta vi ankar och det var ett jättejobb att få upp 110 meter ankarkätting plus ett otroligt stort ankare. Direkt efter så var de rengöring av skepp eftersom vi skulle till kaj och att det kom besök från ambassaden ombord, då gällde de *fin*uniform för de flesta.
Nu sitter vi här på trossbotten efter eld rond och nattning av däck och laddar för vaktpassen i natt.
Imorgon väntas en hel dags permission för babord-vakten så då får vi se vad vi hittar på för bus.
Snart väntas den längsta turen på seglingen från Madeira till fastlandet som tar ca 7 dygn  av stök och sjösjuka .
Hoppas vi får äta mycket apelsiner och satsumas så vi blir nöjda och glada.
Vi hälsar hem till Urban, Margit, Barbro, Börje och Chessy, kaspers mamma Line, katten och skäggapan.

Jossan och linnea vi tänker på er.
Mvh förtoppgast 432 Peterson och kvarterförman 202 Andersson

23
Feb

Resebrev HMS Falken 150223 *Michel Schumacher

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Michel Schumacher var en duktig förare.

MS behövde duktiga människor runt sig annars hade det nog inte gått så bra. Han behövde dem som byggde hans bil, tankade, bytte däck skötte HR uppgifter mm. Likadant är det för oss. Vi gör vårt arbete ombord. För att det skall fungera vill vi berätta lite om de som är ”närmast” oss i landorganisationen. Det är väldigt många fler som finns runt oss som ej kommer bli nämnda vid namn, men är inte glömda av oss.

Vi börjar med några personer i Karlskrona, Klas Andreasson, Anna-Lena Werkström och Michael Johansson. K A finns på FTUTBA (Fartygsutbildningsavdelningen). K A hjälper oss med materiel i alla former vi behöver, håller reda på listor som skall fyllas i och föras in i försvarets datasystem. K A jobbar med ekonomi, fakturering mm för att det skall fungera för oss när vi är borta från Sverige och eller till sjöss.

A L W och M J är vår HR resurs (personalavdelning)på staben, SSS (Sjöstridsskolan) kan man säga. De finns där som stöd för att se till att vi är bemannade med folk i rätt antal och kompetens, svår uppgift då det är vakanser på många håll. Det hjälps till med HR frågor som anställning, lön mm som också skall bevakas för vår räkning. De går in i datasystem vi inte har tillgång till sjöss och ”bevakar våra intressen där, mm.

Vidare på SSS har vi Susanne Lindholm som ser till att vi är uppdaterade bland annat inom miljöområdet med listor, bestämmelser, utrustning mm som vi gör vårt bästa för att följa.

S L finns där som en stor kunskapsbank och jobbar oförtröttligt för oss med många frågor.

Vi har FMV (Försvarets materielverk)(tidigare Marinbasen) som är en länk mellan oss och varvet. Eilert Svensson, Christer Klaesson med flera, sköter ”pappersmässigt” om vårt materielunderhåll inför översyner och uppkomna problem. Mycket stort arbete med planering och ekonomi. De är vår länk till varvet.

Våra förråd i Karlskrona, Göteborg och Berga, Stockholm ser till att det finns den utrustning vi behöver. Alltid hjälpsamma och professionella.

Vi har Ö- Varvet som så att säga ”bygger” båten och underhåller den. Som det är för fartyg som rör sig på haven, blir det ibland något som behöver repareras och eller konsulteras om och då finns denna resurs tillgänglig.

Bertil Eriksson på Westfood, Göteborg är vår länk till alla agenter som det heter utomlands. Det är agenterna vi går via när vi går på ”ICA”, alltså när vi skall köpa proviant, materiel, eller behöver tillgång till sjukhusvård mm. B E förser oss med kontakter och finns alltid tillgänglig för oss alla tider på dygnet om ett akut problem dyker upp.

Vi har Anders, Ylva, Pernilla med flera, fartygsläkare som stöttar upp sjukvården när vi befinner oss långt hemifrån. De ställer alltid upp, även om de inte är ombord, när våra sjukvårdsansvariga befäl behöver konsultera.

Det sker ett samarbete med ambassader och konsulat runt om i världen.

I sin tur finns det människor runt dem vi nämnt, som också stöder oss på alla möjliga sätt samt många av dem som står i texten ovan. Vi har chefer på olika nivåer som alltid finns som stöd vid behov.

MARA (Marinens radio) förser oss med nyheter och förmedlar meddelanden.

Högkvarteret med MTS (Marinens taktiska stab) i spetsen, andra sektioner på Sjöstridskolan, Nautenheten med flera med flera, listan kan göras väldigt lång.

Våra numera pensionerade kolleger Bengt, Ragnar, Torben, Gunnar och Anders

bland annat, som finns som ”bollplank”.

Alla dessa krävs för att vi skall kunna göra vårt arbete. Tillsammans gör detta, att vi kan sitta i ”förarsätet” och bedriva den fina utbildningen vi gör (tycker vi själva i alla fall).

Vi vill på detta sätt försöka uttrycka vår tacksamhet; för all hjälp vi får från er därhemma.

HMS Falkens besättning genom Thomas Falk.

P.S. HMS Gladan åtnjuter givetvis samma stöd.

DSC_0399

22
Feb

Resebrev HMS Falken 150222

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Hej på er käre bloggläsare!

Är nu ute på tredje seglardagen mot Madeira Funchal med HMS Falken. Starten för min egen del var nog inte den bästa jämfört med mina andra kamrater, som hade mer tur eller sjövana att klara sig ifrån ”magtömningen” så kallad sjösjukan. Inte det roligaste jag varit med om och upplevt under dem två första dagarna till sjös. Började med så fort vi hade kastat loss från Las Palmas, hissat seglarna och varit ute i 1h tills eländet började för mig. Vill inte gå in i fler detaljer om detta men ni anar nog hur jobbigt och slitsamt det är med att ha sjösjuka, men en sak som kan vara en positiv sak med denna händelse är att jag absolut fick en väldigt bra träning för mina bröstmuskler som höll igång i två dar på raken utan vila. Men det är ingen övning jag vill rekommendera till er om ni råkar ut av samma händelse när ni själva är på sjön.

Men i övrigt så har denna start på seglatsen varit en fantastisk och upplevelserikt äventyr för mig och även för mina klasskamrater ombord. Har varit växlande med vädret, lite allt möjligt har vi stött på under resans gång med både sol, moln och regn med en temperatur på 10 grader. Det har varit mycket jobb med ryck och slit i många olika tampar som går till dem olika seglerna till båten. Men mycket bra träning och fantastiskt god mat får vi ombord på båten.

Vill också säga att vi nu har ankrat utanför Madeira i väntan  på att få tillstånd att komma in till kaj och förtöja Falken. Och inseglingen till Madeira var helt fantastisk upplevelse med sol, blå himmel och delfiner som syntes runt om båten in mot land. Så just nu ligger vi till ankar tills imorgon då vi får lov att komma in och förtöja till kaj, så nu under tiden vi ligger till ankar så är det en perfekt tillfälle att göra rent skeppet och putsa mässing, ”så kaptenen blir glad och nöjd”

Slutligen så är jag oerhört tacksam att Strömstad Gymnasium och framförallt vår sjöbefälslärare Håkan Eriksson som har gjort denna resa verklig för oss elever Åk 2 & 3 sjöbefälsinriktningen på Strömstad Gymnasium. Ett riktigt stort tack!!! för att jag får vara med och uppleva en sådan fantastisk utbildning och upplevelse ombord på HMS Falken.

Detta är speciellt till nära och kära och bekanta till mig.

Detta var allt för mig och kommer säkert skriva ett till brev lite längre fram på seglatsen.

Talas ve !

Skansgast 123 Robin Larsson HMS Falken

21
Feb

Resebrev HMS Falken 150223 *2 Skepparn Karl

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Tredje dagen in på min tredje resa. Det var några tuffa dagar till att börja med, mycket vind och höga vågor. En hel del av besättningen har varit sjösjuka, eller i alla fall känt av det, men nu har sjön lagt sig lite och solen skiner på oss här mellan Madeira och Kanarieöarna. ”Nu har vi det såhär bra igen” som den ordinarie sekonden brukar säga.

Denna resan seglar jag med som nyckelbesättning. Det ska bli sjukt kul! Skonerterna är som ni säkert redan vet ett utbildningsfartyg, men inte bara för skolelever och kadetter. Även nyckelbesättningen kan faktiskt klassas som elever, fast med ansvar. För att bara nämna några exempel så går Timmer just nu en crash course i astronavigation, 4.Officeren går som VO för tredje gången och den ordinarie sekonden går som 4.skeppare för att få en bättre förståelse för fartyget, trots att han varit ombord flera år. ”Har man inte lärt sig något nytt är det en förlorad dag”.

Denna vecka går jag skepparvakt med 2. Skepparen. Dagvakten (0400-0800) och första plattvakten (1600-1800). Så senaste dagarna har jag varit uppe 0330. Dagvakten är enligt mig en av de bästa vakterna, nautisk gryning med möjlighet till fina stjärn- och månhöjder, horisentalazimuter, vacker soluppgång, glädjen när det blir ljust, dagvaktskaffe på halvdäck och sällskapet av sekonden och 2.skepparen. Det är tyvärr ganska mörkt fortfarande, 0742 gick solen upp idag, men det blir ljusare!

Nästa vecka ska jag följa Timmer, vecka 3 halvdäck och sista veckan ska jag vara lite överallt. Antagligen någon dag i byssan och maskin. Det ser jag framemot!

Jag hälsar hem till familjen, lite extra till storasyster som fyller år. Grattisgrattis när jag kommer hem ska jag bjuda på glass, godis och dricka, hoppas du har en bra dag!

Nu ska jag upp och ta en solhöjd innan lunch. Ha det bra!

Skepparns karl Lissner

21
Feb

Resebrev HMS Falken 150221 *2

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Hej på er, idag startar jag och mina kamrater från styrbordsgruppen dagen med dagvakten. Kvarter 3, vilket är mitt kvarter, startar med frivakt och får ta det lite lugnt de första timmarna och kolla ut över himlen ett par timmar innan vi sätter igång med arbete. För er som inte känner mig så är detta min första seglats, jag och några få till seglar för första gången. Men med härlig besättning och erfarna seglare så hade resan inte kunnat bli mer välkomnande och trevlig än såhär. Nu har sjösjukan gått över för nästan allihopa, förutom en eller två som kämpar på bra för att övervinna illamåendet. Jag själv har inte känt av den ökända sjösjukan på något vis, vilket jag är väldigt glad över.

Med en ganska tuff start med mycket sjö och vind har nu avtagit till betydligt lugnare sjö, vinden håller i sig ganska bra ändå och vi kommer allt närmare vårat första mål, Madeira. Som killarna skrev igår, beräknad hamnankomst är den 23 februari 17.00, men jag tror att vi kommer lägga till tidigare än så. Gårdagens problem med elevtoaletterna är ett minne blått, vilket är skönt. Att gå på toa, äta och allt är betydligt svårare här en hemma på torra land, det är ett ständigt kämpande för att göra saker man i vanliga fall inte har några som helst problem med, det som kanske är jobbigast och svårast. Jag och de flesta jag pratat med har inte duschat ännu på resan, det känns lite förgäves när man strax därefter blir skiten och lortig igen, men när vi lägger till i Madeira lär det köas till duschen.

De mest fascinerande här ombord är stjärnhimlen, inga ljus eller föroreningar som täcker för himlen. Många ombord kan en del om stjärnorna, det är en väldigt behaglig känsla att vara omringad av människor med mycket information inom områden där jag själv inte har en suck. De flesta gillar att dela med sig av det dem kan och lära vidare, jag är orolig över att inte kunna komma ihåg allt som jag hittills har lärt mig och vi har bara seglat i fyra dagar men jag har redan lärt mig mer än vad jag gjort hemma i Sverige de senaste månaderna.

När solen sticker fram hoppas jag att vi får syn på fler djur, delfiner har setts men jag själv lyckades inte se dem. En sköldpadda såg vi också igår men det var bara en liten glimt när han snabbt försvann iväg. Idag hoppas vi på soligt och varmt väder, med nordlig vind så är vi snart framme i Madeira.

Om någon om mina nära och kära där hemma läser detta så vill jag hälsa till familjen, morfar och Bengt. Lika spännande som jag har det tror jag nog inte ni har, men jag hoppas ni har de bra och tar hand om varandra tills jag kommer hem.

Nu är det dags för mig att ansluta mig till mitt kvarter, jag tror det är dags för rengöring av skeppet,

Ljunggren 301 tackar för sig!

DSC_0379 DSC_0378 DSC_0375

DSC_0366 DSC_0353 DSC_0332

21
Feb

Resebrev HMS Falken 150221

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Hejsan kära bloggläsare! Vi är nu inne på vår tredje dag till sjöss, vinden har mojnat,  sjön har avtagit och till och med solen skiner. Moralen och stämningen ombord har återfått sin rätta balans, vilket är mycket trevligt. Vi som skriver detta resebrev är några av de mer erfarna eleverna. För oss är detta vår tredje tur med någon av försvarsmaktens skonerter, så vi kan med säkerhet säga att det verkligen blev en ordentlig kickstart av utbildningen för förstaårseleverna. De ska ha en eloge för att dem kämpat på trots sjösjuka i samband med de tuffa väderförhållanden vi startade resan med.

Vi är nu 150 nautiska mil från vårt mål Madeira, beräknad hamnankomst är den 23 februari klockan 1700. Men vi hoppas på tidigare ankomst, många längtar nog efter lite stillhet med chans att fräscha upp sig. Just nu i skrivande stund har vi fått spolningsförbud på elevtoaletten, då det dykt upp en liten läcka på trossbotten i samband med spolning. Vi använder då istället pytsar med vatten, som fungerar minst lika bra.

Turens första delfiner dök upp under 1330 uppställningen, lite senare fick vi även se en sköldpadda.  Vi spanar febrilt efter större varelser (förhoppningsvis valar). Kommande farvatten är kända valområden, så vi håller tummarna!

För förstaårseleverna går nog tiden här ombord lite snabbare än för oss lite mer erfarna, man får försöka njuta av den tid man fått här ombord, för rätt som det är sitter man på planet hem mot kalla Sverige igen.  Vi är oerhört tacksamma för att vi fått möjligheten att hänga med på denna resa, speciellt tack går till Håkan Ericsson, lärare för sjönbefälsinriktningen på Strömstad gymnasium.

Tankar går till nära och kära där hemma, ni är saknade men det går nog snart över…

Snart är det middagsdags så vi ta och runda av för denna gång, tack och på återseende bloggen!

//Klevsäter & O. Nilsson

 

20
Feb

Resebrev HMS Falken 150220

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Ja då var det dags för mitt första resebrev den här resan. Klockan är nu 08:30 är lite sliten efter hundvakten men ska gör mitt bästa så inte min svenskalärare skäms.

Resan började redan i Onsdags när vi landande på Las Palmas, jag tror att alla var lite nervösa och taggade på samma gång. Ingen tror jag riktigt hade räknat med avgång bara några timmar efter vi klev av bussen i hamnen.  En riktig rivstart blev det, vi hann inte plocka ner packningen på trossbotten innan alla skulle klättra över den förliga masten. Efter det fick vi packa upp och byta om, inte långt där efter var det dags för losskastning och segelsättning. Det är vi det här skedet vi börjar inse att vi kommer få en gropig resa till nästa hamn. Redan i den yttre hamnbasängen börja vi gunga ganska ordentligt. Det var då vi börja hissa segel och alla var i god form, seglen flög upp utan problem och jag tyckte allt var frid och fröjd. Men cirka 5 minuter efter seglen var satta och vakterna starta då börja sjösjukan sätt i på lite mer en två tredjedelar oss ombord. Många har fortfarande inte hämtat sig ännu så vakterna blir tuffa när man saknar många. Men med gott sjömanskap löser vi allt!!!. Dem senaste dygnen har varit relativt odramatiska, vädret sitter och vi jobbar os sakta men säkert mot nästa hamn. Vädret är inte bara dåliga nyheter, jag som aldrig har varit sjösjuk uppskattar utmaningen att styra båten under dessa svårare förhållanden.  Just nu ligger vi med motvind så vi har kryssat sen vi åkte. Igår natt gick vi ca 3,4 knop mot mål vilket V.O sa var jätte bra. Snittfarten vi behöver hålla mot mål är bara 2,5 knop så vi körde igen bra tid.

Jag råkar veta att du läser också mormor så du vill jag bara säga att jag mår bra och jag ska var försiktig.

Det är allt för nu från mig för nu, jag lärde mig från förra året att det är svårt att minnas allt så nästa resebrev kommer jag referera till min egna loggbok.

 

Hälsingar Kasper Erdmark HMS Falken

07
Feb

HMS Gladan på grunt vatten

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Gladan

Här kommer en hälsning från Gladan och dess besättning. Gladan ligger uppe på land och genomgår den planerade generalöversynen, vilken sträcker sig till april/maj. En rejäl uppdatering av maskin- och manöversystem samt inredning är några av de stora förbättringarna.

John & Sebastian har rent skepp

DC:FC GAD i tankrummet, rent skepp

Trossbotten

Trossbotten utan inredning

Rundhult lackas

Roder avmonterat

Bild på däck under tältet

Roder & Prop