06
Mar

Resebrev HMS Gladan 160304

Anmäl Av:
i Marinen/sjö, Sjöman, Sjöstridsskolan, Skolfartyg, Utbildning
Taggar: , , , , , ,

Tjena bloggläsarna!

I dagens resebrev kommer ni få en inblick hur det är att vara Stortoppsgast! Jag heter Anton Eriksson, har skeppsnummer 242 ombord HMS Gladan vilket innebär att jag är Stortoppsgast, den ”fånen” som jobbar högst där uppe på cirka 30 meter. När vi har toppseglen uppsatta det vill säga.

Kort om mig; är 20 år, kommer från en liten by utanför Helsingborg som heter Påarp (Skåne). Men bor numera i Göteborg då jag pluggar till Sjökapten där uppe, började där i augusti och gör min första praktikperiod nu. Fick nöjet att vara på två st fartyg under denna period, här på HMS Gladan och innan dess på MS Galaxy (Silja färja).

Igår var första gången jag fick en riktig inblick i min befattning som Stortoppsgast, vi seglade mot La Palma där vi för övrigt ligger till kaj just nu. Då kom ordern, att toppseglet skulle sättas. Äntligen tänkte jag, nu får jag se vad det innebär. Vi gick igenom vad som skulle göras där uppe och sedan var det bara att ta sig upp för vanten vidare upp i masten. Vår instruktör följde självklart med och visade pedagogiskt vad som skulle göras. Allting gick fint där uppe och det kändes väldigt schysst att arbeta på 30 meters höjd. (OBS om du är höjdrädd är Stortoppsgast nog inget för dig, men uppsakttar du att pusha dina gränser har du hamnat helt rätt som Stortoppsgast.) När de lättåtkomliga tamparna hade överhalats återstod endast den högst placerade tampen kvar, vilket jag trodde vår instruktör skulle lösa för oss. Så när frågan ”Vem vill ta den sista?” kom, jo då löd tystnaden bland mig och Persson (en annan elev som också är Stortoppsgast) i några sekunder hahah. För att överhala den sista måste du nämligen upp ytterligare några meter och det gör du genom att hoppa jämfota på ringarna som sitter runt masten. Det blev jag som gjorde det, helt från vettet dum i huvudet kände jag mig då!! Men när första hoppet var klart och 5 ringar återstod övergick den läskiga känslan till något av det ballaste jag varit med om. Solen sken, jobbet blev gjort och nu vet jag hur gött det är att vara en Stortoppsgast (under bra väderförhållande haha). Hoppas på fortsatt gott väder!

Om ni får chansen att praktisera ombord Gladan eller Falken så vet ni i alla fall vilken befattning som är häftigast, Stortoppsgast = leva lajf! Det var allt från mig denna gången, min vakt är nu slut då klockan har blivit 0100 och det är dags för mig att slagga i min förtjänade fasta binge (ett privilegium vissa gastar har)!

Allt gott

242 Eriksson

06
Mar

Resebrev HMS Gladan 160306

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Hej alla bloggläsare

Detta är 121 Falk som skickar en liten uppdatering till alla där hemma så de kan se vad som händer på gladan. Just nu är klockan 05:00 prick och jag mitt i mitt vaktpass. Det har snart gått hälften av tiden på HMS Gladan men vad det har gått snabbt! Tiden rusar förbi och det dröjer inte länge tills denna resan tar sitt slut. Men jag vet att jag kommer lämna Gladan som en liten annorlunda person än när jag först satte fot på henne.  Vi är fortfarande i kaj på la palma men vi skall kasta loss imorgon tidig eftermiddag. La palma är en vacker ö och fylld med naturlig skog och flora. Jag förstår varför den kallas för la isla bonita, vilket betyder den vackra ön. Det är definitivt ön med mest flora jag har sett än så länge. Staden santa cruz som vi ligger i just nu har mycket intressant att ge. Det kan vara allt från små shoppar som säljer absolut allt du kan tänka dig. Till gatuartister. Man känner att staden har mycket historia inom dess väggar när man går runt och strosar. Huvudgatan är mycket vacker och det känns som man slungats tillbaks i tiden i några år tills då stengator och sådana hus var normalt

Snart bär de av mot Lanzarote och jag skulle ljuga om jag sa att jag inte var nervös. Det kommer vara den längsta resan vi gjort hittills med en beräknad tid med 5 dagar ute till havs! Det skapar en liten orohetskänsla i men också en stor glädje att få denna fantastiska möjlighet att segla på detta vackra havet. Som tur är biter sjösjukan inte lika kraftigt på mig och jag hoppas att jag kommer till Lanzarote med ett glatt humör och mår prima. Vi har redan fått ett smakprov på havet och vad det kan erbjuda när det börjar blåsa lite, man blir redigt blöt kan jag säga. Men där har ni lite av vad som hänt den senaste dagen och vad som händer snart i framtiden. Jag gillar verkligen min vistelse på Gladan och detta är något jag kommer ha med mig hela livet.

Vill hälsa några hemma såklart. Andreas, Anton morsan och farsan såklart, och lillebrorsan Melker. Hoppas ni har det bra och vi ses där hemma. 121 Falk

03
Mar

Resebrev HMS Gladan 160302

Anmäl Av:
i Fartyg/båt, Flottan, Ledarskap, Marinen/sjö, Sjöman, Sjöstridsskolan, Utbildning
Taggar: , , , , , ,

Hej alla bloggläsare!

Idag ska ni få läsa lite om livet på Gladan ur 123 Arnoldssons perspektiv. Jag är 19 år och pluggar första året på Chalmers i Göteborg till sjökapten och jag har fått möjligheten att ha min praktik, tillsammans med sex stycken andra från min klass, på HMS Gladan.

Klockan har precis slagit 23:05 och min två timmar långa vakt har precis börjat. För tillfället ligger vi till kaj i staden San Sebastian på La Gomera. Idag har det varit ännu en permissionsdag för både oss elever och för delar av besättningen. Det var purrning 07.30 imorse vilket betydde en timmas sovmorgon. Efter frukosten var det rengöring och diverse uppgifter innan det var dags för permissionsuppställning ungefär vid kl 10.00. Permission för vissa kan innebära att man ger sig ut på utflykter på ön och kollar in staden medan det för andra innebär att man letar upp första bästa café med wi-fi och tillbringar ett antal timmar där. Jag tillhör faktiskt den skalan som har hunnit med både och rätt så bra.

Idag har vi varit ombord på Gladan i en vecka och en dag. Denna tiden har varit väldigt lärorik och jag känner att denna praktik kan komma att lägga en bra grund till min framtida karriär som sjöman. När man kommer utan någon bakgrund till sjöss så är detta en perfekt plats att lära sig massor under bara en fyra-veckorsperiod. Vad jag menar är att man får känna på hur väder och vind påverkar en på ett helt annat sätt ombord på ett segelfartyg än när man sitter till exempel på en färja med en varm kopp kaffe i handen och pillar på en joystick när man vill ändra kurs.

Imorgon kommer Gladan att kasta loss från La Gomera och börja röra sig mot La Palma. Jag personligen ser väldigt mycket fram emot att komma till La Palma då jag hört väldigt mycket om att det är fin ö med häftig natur.

Seglingen från Gran Canaria och hit till La Gomera var väldigt intressant. Starka vindar bidrog till en hel del sjösjuka bland både elever och nyckelbesättning men jag klarade mig faktiskt undan sjösjukan denna gången och jag håller tummarna att jag kommer att få slippa den framöver också.

Praktiken ombord på Gladan skiljer sig ganska mycket från min praktik som jag hade innan som var på en färja. Här märker man verkligen att besättningen är här för att lära oss elever och eftersom vi är så många elever ombord med olika kunskaper så bidrar det till att man kan lära varandra och föra diskussioner. Problemet när man går som ensam praktikant kan bli att man får svårt att känna sig som en medlem i besättningen och man följer mest efter matroserna eller handledarna som en jobbig svans. Här på Gladan känner i alla fall inte jag av något sådant då man har fått en tydlig plats och alla är här för att lära sig och utvecklas både som personer och som sjömän.

Nu har ni fått läsa lite om hur jag ser på min praktik ombord på Gladan och lite hur en permissionsdag kan se ut. Jag ser fram emot fortsättningen på praktiken och att få komma till de olika öarna. Ha de gött och fortsätt läsa våra inlägg från HMS Gladan.

Vill även passa på att hälsa hem till mamma Lotta, pappa Fredric, syster Madde, John, Sebbe, farmor och farfar, mormor och morfar och resten av släkten! 123 Arnoldsson checkar ut!

01
Mar

Resebrev HMS Gladan 160301

Anmäl Av:
i Marinen/sjö, Sjöman, Sjöstridsskolan, Utbildning
Taggar: , , , , , ,

Hej alla bloggläsare!

 

Nu är vi inne på sista dagen i San Sebastian de La Gomera och imorgon kastar vi loss på morgonen. Tar en ny kurs till La Palma som tar drygt ett dygn ungefär beroende på väder och vind. Det skall i alla fall vara skönt att få komma ut på ”dem sju haven” igen efter 2 väl förtjänta hamndygn.

Jag får säga att starten på den här seglatsen har varit lite som jag hade föreställt mig innan resan med hur det skulle vara ombord. Sjösjukan som var högst upp på tankelistan dök naturligt vis upp första turen när vi var utanför Las Palmas, övade vändningar och samtidigt alla olika tampar på den station vi hamnade i. Behöver inte gå in på detaljer hur min underbara sjösjuka var, men det var tillräckligt att jag låg helat av slagen över relingen på fartyget. Jag var inte bitter för det utan hade sällskap av andra elever förstås vilket var väldigt trevligtJ Den höll i sig hela dygnet från Las Palmas till La Gomera ”men skam den som ger sig”

Annars övrigt under första resan så jobbade alla elever bra hela tiden trots sjösjukan var hos en del elever så bett vi ihop och försökte göra så gott vi kunde.

Sist men inte minst måste jag få berömma nyckelbesättningen ombord på HMS Gladan för deras sätt att lära ut vad alla tampar gör för något, vilket segel dem går till och allt det andra vi får lära oss. Man märker att allt som vi lär oss ombord har en röd tråd till ett uttryck som heter gott sjömanskap. Det kommer nog gå i mål efter 3veckors segling ombord på HMS Gladan med denna fantastiska besättning!

Talas ve alla bloggläsare J

Med vänlig hälsning Skansgast 422 Larsson

29
Feb

Resebrev HMS Gladan 160229

Anmäl Av:
i Marinen/sjö, Sjöman, Sjöstridsskolan, Utbildning
Taggar: , , , , , ,

28/2

Hallå alla läsare idag är det en glad helsingborgare som för bloggen framåt. Jag heter Joel Jansson men på Gladan är jag mer känd som 103 eller Jansson. Jag är sjökocks elev från Rönnowska i Helsingborg, jag går mitt sista år och har fått chansen att ha min sista praktik på HMS Gladan. Min plats på Gladan är då köket eller byssan som det heter på sjön. Idag har det varit en tuff dag men rolig dag. Vi seglade igår förmiddags från Las palmas på väg till La Gomera. För att vara första riktiga seglingsturen i mitt liv tycker jag att det gick riktigt bra jag spydde aldrig trotts 2 meter höga vågor och 27 sekundmeter vind när det var som värst. Som kock är man van vid att kunna jobba tryckt och snabbt med kniven i köket, annat är det på Gladan. Ibland var fartyget på mellan 10-15 graders lutning och det var mycket i byssan som kasade rundor för att inte glömma mig ”den förvirrade kockeleven som bara skulle putsa kött”. Dagarna är långa men det är väldigt skönt folk och hittills oftast fint väder vilket underlättar resan.

Det finns två kockar ombord som jag personligen tycker har väldigt skön personlighet ett stort plus är att de är väldigt duktiga och har väldigt!! bra musik smak. Totalt ska jag vara ute en månad och segla mellan de olika öarna men jag har varit här i en vecka totalt nu. Jag saknar mina vänner, min flickvän och MITT TRUMMSET!!!! Jag kommer nog sitta och spela i timmar när jag kommer hem. Måste bara byta trumskinn och stämma det först men sen jäklar.

Nu måste jag återgå till mitt vakt pass men ni får ha det så bra!!

103 Jansson checkar ut!!

28
Feb

Resebrev HMS Gladan 160228

Anmäl Av:
i Marinen/sjö, Sjöman, Sjöstridsskolan, Utbildning
Taggar: , , , , , ,

Hej alla läsare.

Jag praktiserar på gladan som kockelev och kom till gladan redan i söndags (förra veckan) med min klasskompis då vi blev väldigt bra omhändertagna och fick ett bra välkomnande av alla. Detta är första gången jag är på en riktig segelbåt såhär länge och det är riktigt roligt nu när man har vant sig och inte blir sjösjuk längre haha. Fått gå in i byssan idag och igår och det har gått väldigt bra då man får göra en del så början av denna resa har gått bra på Gladan. På båten av eleverna är vi ca 23-24 nu, ovanligt då man är van vid större båtar och större utrym men alltid roligt att testa på något nytt då jag även har fått sova i hängmatta vilket är ovanligt ;). Idag var vi på en segeltur samt även igår och det gick bra. Har redan lärt mig mycket här, mycket om tampar, överlevnad, seglen, läsa av kompass osv.

Hoppas på en fortsatt bra resa, ha de så bra så länge.

/ Hannah Enochsson

26
Feb

Resebrev HMS Gladan 160226

Anmäl Av:
i Fartyg/båt, Försvarshögskolan, Marinen/sjö, Militärhögskolan Karlberg, Officersutbildning, Sjöman, Sjöstridsskolan, Utbildning
Taggar: , , , , , ,

Hej alla trogna bloggläsare.

Idag fick jag Kasper Erdmark (kvartersförman) och Emil Nielsen (skansgast) från kvarter ett äran att skriva dagens resebrev. För idag fredag och igår torsdag.

Torsdagen började med rutinmässig rengöring och även lektioner i segelmanövrering. Därefter var det dags att sätt kunskaperna till prov och segla på riktigt. Men så enkelt blev det inte eftersom vi låg till ankars utanför Las Palmas. Det innebar att det elevdrivna ankarspelet skulle bemannas. Men tack vare gott samarbete flög kättingen med ankaret upp från botten.

Dagen fortsatte med segelexercis eller det var i alla fall planen. Men på grund av den skapligt höga sjön var en stor del av oss elever en aning tagna av sjösjukan så vi flydde tillbaka till lugnet bakom vågbrytarna.

Mitt kvarter, alltså 1;a kvarteret klarade sig undan sjösjukan så jag som kvartersförman känner lättad. Vi hivade sedan i draggen och det var avslutet på dagens aktiviteter.

Nu till den roliga och fördjupande biten av livet ombord på HMS Gladan.

Just nu bor vi 22 man på trossbotten, så trångbott är ett faktum. Mycket roligt bidrar det till. Ett handplocka av dess ska vi nu berätta: Trossbotten är alltid” lätt fuktig” där av stiftades ett nytt uttryck som nu används till allt. Nattvakterna är också kreativa stunder för ny termer här ombord. Stämningen ombord är väldig bra men lätt fuktig ;). De har redan gott en vecka men känns som en mindre än två dagar.

Ha det bra alla där hemma som läser. Hoppas ni hart bra.

Hälsningar Emil och Kasper

24
Feb

Resebrev HMS Gladan 160224

Anmäl Av:
i Marinen/sjö, Sjöman, Sjöstridsskolan, Utbildning
Taggar: , , , , , , ,

141 Persson här redo med ny grym uppdatering från HMS GLADAN. Igår den 22 Februari anlände vi från Strömstad samt några sköna typer från Göteborg, Helsingborg och Lysekil till Las Palmas. Idag (23/2) gick jag vakt mellan kl:00:30-02:30.. Alltså inte så värst mycket sömn efter en slitsam flygresa.. menmen. Alarmet ringde iallafall imorse kl:06:30 så ni förstår ju hur pigg jag va… Vi steg upp och packade in våra bingar. Jag själv sov i en så kallad hängbinge som egentligen är en vanlig hängmatta fast med ett avancerande ord, det var faktiskt helt okej lite svårt att ta sig upp dock.. Efter en otroligt smakrik frukost gjorde vi en kontroll av våra persedlar som vi skall bära när vi är här på skutan. Jag fick mina kläder och dem passade ungefär lika bra som en elefant i kajak.

Nejdå så illa var det faktiskt inte, jag kan bära alla persedlar jag fick och dem var också mycket stiliga! 😉 Vi mönstrade även på idag genom att klättra upp i de båda masterna på fartyget, detta var riktigt kul!! Efter det fick alla som mönstrat på varsin position och arbetsuppgift under de kommande veckorna. Jag blev utsatt till toppgast vilket innebär att jag förmodligen mest kommer att hänga i masten, så vill ni mig något så hittar ni mig säkert där uppe, någonstans på Atlanten. 😛

Dagen innehöll också ett par olika lektioner som var ytterst lärorika samt en genomgång av olika saker här på GLADAN. Hittills har allt varit väldigt bra, här är det väldigt varmt och mycket behagligt.. En spännande resa fortsätter imorgon då vi lämnar kajen har i Las Palmas och beger oss mot nya destinationer!

Haregött! -141 Persson

23
Feb

Resebrev HMS Gladan 160223

Anmäl Av:
i Marinen/sjö, Sjöman, Sjöstridsskolan, Utbildning
Taggar: , , , , , ,

6030 – Allmän utpurrning

0645 – Uppbackning skaffning (frukost)

0730 – Uppställda på kajen för persedelmönstring.

0735 – Persedelmönstring

0830 – Uppställning för äntring över topparna, anmälan för tjänstgöring ombord, installation trossbotten, fördelningsexercise!

Det är bara starten för de nya eleverna som under dagen mönstrat på HMS Gladan i Las Palmas. Nu är klockan 1600 lokal tid och starten på det fartfyllda schemat har bara fortlöpt under dagen. Det är mycket som händer de första dagarna ombord, nya rutiner, nya termer och eleverna får verkligen anstränga sig. Denna resa så mönstrar gymnasieelever från Strömstad, Lysekil, Helsingborg ombord och sjöfartskaptenselever från Chalmers och Linnéuniversitetet för utbildning i sjömanaskap under 4 veckor. Det kommer att bedrivas segelexercise, sjömaningsarbetet, posttjänster, navigationsutbildning och mycket mer, det är inte bara starten som är fartfylld för denna utbildning.

Vi kommer inledningsvis att kasta loss från Las Palmas, segla västvart mot La Gomera, nordväst mot La palma, därefter kommer resan gå ostvart mot Lanzarote för att slutligen vända om tillbaka väst mot Teneriffa innan vi återigen förtöjer i Las Palmas.

Det är mycket som är planerat och mycket som skall genomföras. Resan kommer bli lång och händelserik, det är vi helt övertygade om, vi kommer bl.a. få besök av chefen för 4.Sjöstridflottiljen under någon veckas tid och ser mycket fram emot det. Följ elevernas skildring av denna resa då de skriver sina resebrev här på bloggen och kommentera gärna.

Nu är klockan 1615, på schemat står ”rond i maskin” och ”tackling egen station” innan middagen. Efter middag lektion i ”Rigg, rundhult och segelbenämningar”, som sagt, bara starten..

//2. Skeppare Karlsson

 

Persedelmönstring i soluppgång!

Persedelmönstring i soluppgång!

17
Feb

Resebrev HMS Falken 160217 *Teckning

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Med hjälp av Ulrika Klintin, SSS (Sjöstridsskolan) och närvarande Marinmålare Niklas Amundson, görs de avslutande skisser och illustrationer till HBS Del 2 (Handbok segelfartyg del 2) som är på väg att gå till produktion. Det är en hel del detaljer som krävs för att det skall bli tydligt för läsaren. Handboken kommer beskriva många av de förekommande arbeten och händelser som sker över en årscykel ombord. Exempel Riggning, manöver med och utan segel, råd till toppgastar och råd vid oceanexpeditioner mm.

Parallellt pågår förberedelser för höstens teoretiska utbildning i Navigation, (Storcirkel, Loxodrom samt Astronomisk navigation) som kommer genomföras både i land och ombord av Skonertdivisonens personal.

Arbeten pågår även för fullt att synkronisera allt underhåll och vidarutbildning mm som HMS Falkens besättning är mitt uppe i, nu när Ö-Varvet börjat ”bygga” upp fartyget igen i samband med vår 6-årsöversyn. Snart skall vi samsas ombord i utrymmena med varvets personal för att hinna bli klara att ta mot elever v 20, känns lite pressat nu måste erkännas.

Gladans besättning hårdladdar för att återigen överträffa sig själva, med att genomföra den bästa tänkbara sjömanskapsutbildningen. De första eleverna väntas mönstra på i övermorgon. Det är elever från Strömstadsgymnasiet denna gång.

**Som en liten ”aptitretare” så har vi också påbörjat planering inför 2017 då HMS Gladan och Falken firar 70 år. Vi har en tradition, att var tionde år genomföra en dagssegling med inbjudna befattningshavare från ”förr” med lite längre tjänstgöringstid ombord. 2007 genomfördes det i Stockholm med båda fartygen och stor uppslutning. Kul att se bland annat ”gamlingarna” ombord och höra deras ”tjat” om att få springa upp i riggen och så här gjorde vi inte förr haha.
För att planeringen skall kunna fortgå får vi be” aspiranterna” att inte ”dränka” oss i mail med frågor om när, var och anmälan ännu.
Skonertdivisionens chef, Jerker Schyllert kommer att gå ut med informationen, bland annat på denna sida när allt är klart.**