05
Jun

Resebrev HMS Falken 140605

Anmäl Av:
i Okategoriserade

I förrgår mönstrade vi på HMS Falken kl 17:00 med dagligdräkt vilket var mycket uppskattat. Vi började med att klättra upp i fockmasten varefter vi hälsade på fartygschefen och fick våra befattningar tilldelade. Därefter fick vi en kortare rundvandring, säkerhetsinstruktioner och lite andra grundläggande instruktioner om livet på HMS Falken.

Många nya erfarenheter väntar för de flesta och självklart ser vi alla fram emot den här upplevelsen väldigt mycket. Besättningen håller ständigt lektioner om sjömanskap och dylikt. Vi har alla spridda egenskaper och olika bakgrund och alla har något att bidra med.

Redan inom ett dygn skulle vi segla och inviga Marinmuséet, då vi fick en utmärkt snabbkurs i segling på ungefär en förmiddag och vi kunde med lätthet segla ända in till kaj (nästan). Alla skötte sina uppgifter och ännu har ingen blivit sjösjuk.

I morse marscherade vi till Auroraparken där vi var med vid chefsbytet av Sjöstridsskolan, många högt uppsatta chefer i flottan medverkade. Amiralen hälsade på delar av besättningen och poängterade att vi som blivande tekniker är mycket eftertraktade och behövda inom flottan.

Nu är vi på väg till Malmö och vi ska få uppleva för första natt till sjöss ombord på HMS Falken. Vi förväntas anlända lördag förmiddag. På vägen ut från Karlskrona mötte vi flera utländska örlogsfartyg, självklart bemannar vi relingen och hälsar på var och en. Innan vi anländer i Malmö måste vi alla ha lärt oss samtliga tampar på våra stationer ombord, så förhoppningsvis faller alla nya ord och benämningar på plats innan dess.

In i dimman!

Hälsningar 412 Hallros och 141 Dahlborn

05
Jun

Resebrev HMS Falken 140605

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Hej alla kära läsare!

Efter några dagar ledigt så har vi åter mönstrat om på HMS Falken, under måndagen och tisdagen så har vi gjort många bra saker. Allt från persedelsbyte till förberedelser inför vårens sista elevomgång. Där vi kommer vara med om på Karlskronas invigning av marinmuséet och ceremonin av SSS:s skolchefsbyte. Därefter kommer vi segla från Karlskrona till Öckerö(Göteborg).

Våra elever som mönstrade ombord i tisdags eftermiddag är 29st mestadels tekniker, även tekniker skall ju kunna sjömanskap.

Under dom första 3dgr så har vi ett så kallat ”första dagsprogram” där vi försöker få in så mycket info som vi kan hos eleverna. Det innehåller t ex vaktsystem- tamp- rengöring- backlags –utbildning(Mat/disk) och seglingstermer. Det är ett fullspäckad schema som sträcker sig 0630-2100. Och för tjocka till det lite till denna period så fick vi även invigningen, ceremonin och sättning av samtliga segel i första dagsprogrammet. Vilket inte är helt enkelt om man ALDRIG varit ombord på ett fartyg som HMS Falken. Men allt har gått som på räls. Ett mycket gott gäng vi har fått ombord, så seglingen framför oss blir nog inga bekymmer.

Segling kommer se ut såhär:

Karlskrona 3-5/6
Malmö 0900-1100 7/6
Helsingborg 7-8/6 (Över natten)
Halmstad 9/6 (Några få timmar över dagen)

 

Med goa seglings hälsningar

3sk Samuelsson

27
Maj

Resebrev HMS Gladan och Falken 20140527 (nr: 6)

Anmäl Av:
i Okategoriserade


Läge: Örlogshamnen Karlskrona
Verksamhet: Förtöjd + utvärdering
Väder: Mulet, måttlig vind, inget regn

Vad händer nu?
Inte bara den långa utbildningsexpeditionen är avslutad. Nu är även den sista elevomgången innan midsommar avslutad och besättningarna från båda Skonerterna samlade tillsammans. En händelse som i dagsläget är relativt unik.
Eleverna har skött sig mycket bra och samtliga elever är godkända på kursen.
Ur nyckelbesättningen väntar kompeldighet för vissa och vakttjänst för andra.

Saager
Gamle Chef och Sekond Saager har lovat at blogga hemifrån och det ser i varje fall jag fram mycket emot.

Vad händer imorgon?
I morgon kommer en representant för GSS eleverna, hämtar omdömen och stämmer av elevomgångens utgång. 

Läs gärna igenom resebreven! På återseende!

GMY Bra jobbat!

27
Maj

Resebrev HMS Falken 140527

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Hej alla glada där ute i blåsten!

Då har äntligen HMS Falken systerfartyg HMS Gladan förtöjt i Örlogshamnen i Karlskrona efter ett års seglande. Med dagen till ära så har vi ombord på HMS Falken fått möta upp HMS Gladan. Ombord hade vi chefer från staben samt anhöriga till HMS Gladans besättning.

Vädret som drog in över  Karlskrona inatt vart lite svalt, med tanke på dagarna som varit så fick vi en mycket trevlig seglats på hela 30 min, där vi hann med 3 vändningar. Det e inte dåligt.

Väl till kaj så fick vi förtöja utanpå HMS Gladan. Alltid lika trevlig när systerfartygen får ligga bredvid varandra.

Full bemanning av Gladans Anhöriga HMS Gladan Segelbeslagning P5272884 Skolchef äntrar RIB HMS Gladan/Falken Syskonen återförenade

 

27
Maj

Resebrev HMS Gladan och Falken 20140527 (nr: 5)

Anmäl Av:
i Okategoriserade
Statistikbilder kommer strax

Statistikbilder kommer strax

Läge: Örlogshamnen Karlskrona Verksamhet: Förtöjd fortsatt återställning Väder: Mulet och ca 10 grader varmt. Blåsigt

Sammanställd statistik från losskastning  Öckerö till förtöjning Karlskrona.
Uppgifter från loggbok: Under gång till sjöss: 166 dygn
Antalet dagar hemifrån sedan Augusti 2013 till Maj 2014: Ca 300 dygn.
Seglad distans: Ca 14722 distansminuter
Medelfart på 14722 seglade distansminuter: 5,3 knop
Dagar med regn till sjöss: 14
Längsta seglade distansen: Kanarieöarna till St. Barthelemy 2800M
Högsta uppmätta vindhastighet: 25 m/s
Astronomiska observationer: 621 st.
Antalet slagna Atlantrekord för skonert: 1 st. Bermuda – Azorerna 10 dygn 10 timmar.
Medelfart för Bermuda – Azorerna: 7,8 knop

Uppgifter från maskin:
Dagar motvind (kryss): 17 dygn
Förbrukad Diesel 52000 liter diesel
Huvudmotorn igång: 1200 timmar
Hjälpmotor igång: 1400 timmar x2
Lilla hjälpmotorn: 2200 timmar
Vatten förbrukat: 166 000 liter
Max krängning (rullning): 41 grader
Snurrade varv på radarn: 14.400.000 varv (räknat en avsökningtid på 1 varv/s).

Båtsmanstatistik:
Halad tamp: ca 52 km
Antalet utbildade elever: 182 personer
Antalet underkända elever: 0  personer (med undantag för mindre positiva vitsord).

Bloggstatistik:
Skrivna resebrev på bloggen: 251 stycken
Upplagda bilder på bloggen: 1004 st.
Kommentarer på bloggen: ca 1602 ca 6 kommentarer per inlägg.
Megabyte mottagen data på Fleet broadband: Mindre än en 6 GB

Byssastatistik:
Antalet fraktade träd: 1
Antalet fåglar som kraschat i seglet: 3 st
Observerade valar: >10 valar
Förbrukat Kaffe: 6000 liter
Antalet byssarykten: 85 stycken varav 3 sanna.

Uppäten havregrynsgröt: 1.200 KG

Sjukvårdsstatistik:
Antalet döda: 0 personer
Antalet sjukhusbesök: 3 st
Antalet förbrukade sjösjukeplåster: 67 st

Fotnot: Vissa summeringar ska räknas mer som kvalificerade bedömningar snarare än som tillförlitlig statistik.

27
Maj

Resebrev HMS Gladan och Falken 20140527 (nr: 4)

Anmäl Av:
i Okategoriserade


Läge: Förtöjd Örlogshamnen Karlskrona
Verksamhet: Återställning efter förtöjning, förberedelse för rep-lunch.
Väder: Måttlig vind, mulet, inget regn. 10 grader varmt.

Falken
Falken har nu förtöjt utanpå Gladan och alla gamla vänner har fått möjlighet att hälsa på varandra.

Historien om trädet börjar här:
Kungsholms fort, strax utanför Karlskrona, är idag världens äldsta kontinuerligt befästa militäranläggning, då den var bemannad redan på 1600-talet. På den tiden såg fortet annorlunda ut än idag då man på 1800-talet gjorde en omfattande modernisering och ombyggnad. År 1870 anlades en park innanför fortets tjocka murar och en fin tradition från flottans expeditioner i utlandet har varit att ta med växter som planteras i parken.  Det skyddade läget samt att det ofta är bra väder här,  har skapat ett bra mikroklimat för många spännande växter under årens lopp.

HMS Gladans bidrag till denna tradition är en buske från Azorerna, Viburnum treleasei Gandoger, eller Azoriskt olvon*. Det är en utrotningshotad art som de gärna ville att vi tog med ett exemplar av, för att hjälpa till att säkra dess framtid.  Det är en buske eller litet träd som syns växa på de Azoriska sluttningarna på mellan 200 till 1000 meters höjd, ofta tillsammans med lagerblad och cederträ. När den blommar får den vita och rosa blommar i stora klasar och efter det bildas stenfrukter i mörkt blå färg.
Akta dig för att smaka på de färggranna bären, många växter inom Viburnumsläktet är giftiga.

Resan för just det här exemplaret började den 6 maj 2014 för att 2220 sjömil senare komma fram till Karlskrona den 27 maj 2014 då den överlämnades till Marinbasen för plantering. Vi håller tummarna för att den ska trivas på Kungsholms fort.

*Växten har inte något svenskt namn, men då den är endemisk till Azorerna tyckte jag att det var ett passande namn. Det finns en vildväxande art av Viburnum i Sverige, Skogsolvon, Viburnum opulus.

3: skeppare, tillika Arborist Peter Gustafsson
DSC_2689

 

27
Maj

Resebrev HMS Gladan och Falken 20140527 (nr: 3)

Anmäl Av:
i Okategoriserade


Läge: Förtöjd ÖHK (Örlogashamnen Karlskrona)
Verksamhet: Återställning efter förtöjning
Väder: Måttlig NO vind, mulet, inget regn

Händelseutvecklingen efter förtöjningen
Fast och förtöj så. Iland med landgången. Blås över Chefen för utbildningsenheten Kommendörkapten Charlie Philipsson.
Trädet lämnas över till representant från fortverken och togs emot av Kapten Thomas Blomdal

Vad gör Falken?
Falken är fortfarande ute på Yttre redden i Karlskrona och förtöjer kl 12.00 utanpå Gladan. Därefter är gäster välkomna ombord.

Gällande trädet
Det blir en ”cliff hanger” till dagens resebrev nummer fyra, fem eller sex

Den långa flaggan som syns från masttoppen
Kallas hemlängtan och är en vimpel som man har olika längd beroende på hur länge fartyget varit borta.
IMG_2538.JPG

27
Maj

Resebrev HMS Gladan och Falken 20140527(nr: 2)

Anmäl Av:
i Okategoriserade


Läge: Yttre redden
Verksamhet: Precis tagit emot press och skolchef samt börjat vinda den 70 meter utlagda ankarkättingen.
Väder: som i dagens resebrev 1.

Var det en blöt resa vid överskeppningen?
Det verkar så. Stf. Skolchefen Kommendörkapten Per-Ola Johansson ser ordentligt blöt ut. Jag är övertygad om att det är en bra start på dagen.

Vad säger en kommendörkaptenen om expeditionen?
På mitt kontor står det en skyllt med ”Det här är kul, det här är en bra dag”. inleder han med för att sedan fortsätta.
- Idag är det en bra dag.
- Det är med mycket stor stolthet vi tar emot er här idag. Jag följer er dagligen. Kollar väder följer upp verksamheten om vad som händer. Det är en riskfylld verksamhet. Ert sunda förnuft gör att vi klarar oss så bra, att utbildningen fungerar så bra som den gör. Det finns ett stort engagemang uppe på staben och vi tänker alltid på er därute. Ni är oerhört varmt välkomna hem.
Att vi ska göra om någonting liknande är bara en fråga om när.

Fritt citerat från BloggO

 

27
Maj

Resebrev HMS Gladan och Falken 20140527

Anmäl Av:
i Okategoriserade


Läge: Yttre redden, Karlskrona
Verksamhet: Divisionen till ankars
Väder: NO frisk vind, mulet, inget regn.

Vad händer ombord?
I morse provrodde Gladan sin skeppsbåt. Falken satte segel och seglade två varv runt Gladan med anhöriga, journalist och pressfotograf. Nu ligger båda skonerterna till ankars i väntan på att Stf. Skolchefen från Sjöstridsskolan Per-Ola Johansson, journalist Marcus Palmgren från BLT, Mats Blennow från BLT och Michaela Linge från SSS infostab ska skeppas över från Falken till Gladan.

Programmet för dagen:
Arbeten och återställning pågår enligt program för avslutad elevomgång
kl 11.oo Förtöjer Gladan inne i örlogshamnen i Karlskrona
kl 12.00 Trädöverlämning och presskonferens
kl 12.00 Falken förtöjer utanpå Gladan
kl 12.30 Övriga som inte tillhör besättningen debarkerar Gladan
kl 13.00 Representationslunch ombord
kl 16.00 Avmönstringscermoni för eleverna

När får anhöriga och gäster komma ombord?
Mellan kl 1100 och 12.30. Sedan fortsätter återställningsarbete och förberedelse för avmönstring.

Vill ni veta något mer angående dagen?
Kommentera gärna på bloggen.