12
Jan

Resebrev HMS Falken 150112 *Zumba El Hierro*

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Hej kära bloggläsare!

Efter ett dygn på ön El Hierro som är en otrolig vacker ö, så mycket att se. Dom öborna är väldigt vänliga av sig. Så det där med att låsa sin bil eller hus är inget som är till ett bekymmer. Man låter allt vara öppet.

Våran agent här på ön El Hierro är då även är ZUMBA instruktör, Så vad kan inte passa bättre än ett FYS pas ZUMBA på kajen.. Eftersom vi kör FYS pass kl 1600 varje dag, så fick detta ta över dagens pass.

MVH

3sk Samuelsson

DSC_8266DSC_8258  DSC_8253 DSC_8301  DSC_8320 DSC_8297 DSC_8279 DSC_8315 DSC_8312 DSC_8272DSC_8330

 

 

11
Jan

Resebrev HMS Falken 150111

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Skepp ohoj alla uppesittare, hoppas ni har det varmt och mysigt framför era dator skärmar, gärna med en stor skål godis också.

Vi har det mindre varmt.. Graderna sjunker fort framåt natten. Vi har precis börjat vårat 4 timmars natt pass. Med full mundering har vi i kvarter 1 gått på något som kallas ”vaktens fria kvarter”. Detta menas då att vi håller koll på dom olika seglen och gör saker som bara behöver göras. Det känns segt ibland eftersom man är så trött, men vi biter ihop och gör det bästa av situationen. Det är till viss del kul att alltid vara sysselsatt.

Under dom två dagarna vi pågått vår färd mot El Hierro har nästan alla av oss elever känt oss en aning sjösjuka, vissa mer eller mindre.  Men antalet sjösjuka har minskat nu framåt dagen.

Jag har för övrigt inte mycket mer att berätta för tillfälligt. Så jag vill bara hälsa till min familj och pojken min att jag har det bra och att jag saknar er massor.

123 Mark

 

11
Jan

Resebrev HMS Falken 150111

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Ohoj!

Klockan är 00.40 och vi befinner oss på kurs mot El Hierro där vi lägger till 10.00 imorgon förmiddag. Idag har sjösjukan lugnat ner sig och de flesta börjar känna sig piggare. Skönt!

I eftermiddags hade vi segelexercis och drillades i vändningar. Vid 15.00 var det i vanlig ordning allemans kaffe och eftersom vi hade en kille som fyllde år ombord hade våra fantastiska kockar som alltid levererar bakat två riktigt goda tårtor. Ryktet säger att det är ytterligare två personer som fyller år under resan. Undra vad det bjuds på för gott nästa gång?

När vi i babords vakt gick av fick vi möjlighet till ett fyspass under 3: skepparens regi. Eftersom det var lördag var det enligt 2:e skepparen en självklarhet att vi skulle ha discoträning. Discoträning innebär att man tränar biceps, triceps och bröst. Det var ett väldigt skönt pass! Eller ja, efteråt i alla fall! Man kan ju säga att jag under träningen ångrade lite att jag ätit två tårtbitar vid fikat en timme tidigare.

Igår fick vi ju se delfiner både en och två gånger, inget sådant idag. Däremot lyckades jag se en sköldpadda när jag stod uppe i förmasten på utkik. Nu på natten när det är mörkt ute kan man om man kollar i svallet från fartyget se mareld. Det ser ut som att vattnet är fullt av lysande prickar. Så himla häftigt! Det har dessutom varit väldigt klart både igår och idag natt så man kan se stjärnhimlen som man aldrig sett den förut. Det går ju inte att säga att vi inte får uppleva och se mycket på vårt lilla äventyr.

Men nu ska jag gå upp på däck, lägga mig under den fantastiska natthimlen och slumra en stund. Jag vill bara hälsa lite extra till min fina familj, pojkvän och hans familj!

202 Landgren

DSC_8199 DSC_8168 DSC_8154

10
Jan

Resebrev HMS Falken 150110 :2

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Klockan är just nu 0530, 2015-01-10. Jag sitter i gunrummet och skriver på denna blogg som ni läser idag. Jag och fyra andra är vaktens fria, vilket betyder OM vi ska vila så ska vi göra det uppe på däck, så kan någon av skepparna väcka oss för att vända.
Jag vaknade precis upp och var helt blöt på min vänstra sida, lite vatten i örat känns alltid bra.
Men jag kan börja berätta vad som har hänt under dagen på HMS Falken. Dagen börjades med att vi väcktes av den hederliga HMS Falken purrning spellista (för er som vill höra listan så finns den på spotify), sedan var det bord och bänkar (frukost), sen var det bara att gå upp på däck för att få veta dagens verksamheter. Vi vindade ankaret idag så vi kunde segla vidare mot El Hierro, efter vi hade fått upp ankaret så satte vi segel som vi hade övat på dagen innan. Måste erkänna det blev ganska bra och snabbt. Jag och mitt kvarter tog vaktposterna kl 2000 till 2400 och sen fick vi sova till 0400 för att sedan gå upp på däck och invänta order. Det är en lugn natt, lite dyningar och det blåser på ganska bra. Vår Lat: N2750 Long: W01621. Det kanske inte säger er något men vi är mellan Teneriffa och Gran Canaria och vår hastighet ligger runt 9 knop.

Det känns bra att segla med en av skonerterna. Man bildar ett starkt band mellan kamraterna och befälen. Sjösjukan slog till idag som pesten, inget roligt men vi kan skratta åt det nu efteråt. Jag vill ta tillfället i akt och hälsa hem till flickvännen och familjen och berätta att jag har det varmare än er. Vi hörs vid nästa inlägg som jag kanske skriver.

432 Mefras

10
Jan

Resebrev HMS Falken 150110

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Ett helt vanligt blogginlägg

Jag, Anna Lissner, är här igen. Efter 3 veckor i Playa del Ingles var jag nöjd och mönstrade på istället. Denna gång för min första elevsegling, det ska bli kul och lärorikt förhoppningsvis. Nu är det natt och vi i kvarter 3 är vaktens fria. Vi sover lite, skotar lite, straffar lite, fikar lite, kollar lite på stjärnorna, socialiserar lite. Det är ganska skönt, vi har inte hunnit bli så trötta än, eftersom det bara är första natten vi är ute. Många av eleverna är förste klassare så det är deras första segling.

Strax innan vi lättat ankar från LAS Palmas så fick vi spontant besök av två grabbar från Norska  Olympic AS, Offshore rederi. En av dom gjorde värnplikten ombord 2004 som eldare. Vilket gjorde att han var tvungen att komma över o säga hej. Alltid trevligt med besök av fd skonertseglare.

Spontancitat av VO (2O) vid en fråga om hur det ska lukta i maskin.

”Det ska inte lukta bränt, det är dåligt. Det ska inte lukta kinamat. Det ska inte lukta McDonalds, det absolut dåligt.”

Då vet man.

Vi har sett delfiner idag, det var kul. Vi har vänt några gånger, vi kommer antagligen vända igen för att komma förbi Teneriffas sydspets. Det går faktiskt bra, i alla fall på förstation. För där är jag. Skämt o sido så är sjöfartseleverna från Karlskrona ganska duktiga, särskilt treorna som redan har seglat förut.

Nu ska jag gå och göra något bra, har inte riktigt bestämt mig för vad än, men jag kommer på något snart.

Jag vill hälsa till mor, far och syskonen. Det är bra här, jag kommer hem en sväng efter seglingen, bara så ni vet. Puss och kram!

331 Lissner.

 DSC_8142 DSC_8118 DSC_8109 DSC_8149 DSC_8148 DSC_8146

09
Jan

Resebrev HMS Falken 150109

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Segelundervisning (640x428)

Nu är förberedelserna i full gång för att kunna sätta kurs och fart mot nästa ö som är El Hierro. Vi befinner oss just nu till ankars utanför Las Palmas och eleverna lär sig allt ifrån hur man gör knopar till veta hur man styr fartyget. Vi har även lagt till ett nytt årtal på vår målning vid hamnplatsen som görs enligt tradition. (se bild) Vädret är lite mulet men det är ändå 17 grader i luften.

GMY

/Johan Lyckemark

3:O HMS Falken

Skeppsbåt (640x428) Förråden är fyllda (640x428) Las Palmas (640x428) Knoplektion (640x428) Bunkring (640x428) Arbete på däck (640x428)

06
Jan

Resebrev HMS Falken 150106

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Många nya intryck efter min första dag ombord som 4.e officer.  Efter den obligatoriska inmönstringen så har dagen varit fullspäckad av genomgångar, förberedelser och saker att lära sig. Efter morgonmötet så drog genomgångarna igång på trossbotten, allt från sjömanskap och manövrar till skyddstjänstorganisation och slangdragning.

Därefter fick vi inom tjänstegrenen egen tid att planera inför morgondagens ombordmönstring samt övriga åtgärder inför nästa losskastning. För mig som ny i besättningen så är det mycket att lära sig. Över tiden har jag fått stöttning och hjälp av den legendariska örlogskapten Holmberg. Vi har tillsammans gått igenom alla tampar samt gått igenom riggen och alla segel. Allt detta kommer få mig att sova tungt under natten.

Imorgon kommer eleverna så då drar utbildningarna igång på riktigt.

 

Vänliga hälsningar,

Lt Rongert

4.e officer

vitaminer riggnatt oljeplattform akterifrån

22
Dec

Resebrev HMS Falken 20141222

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Amsterdam, ett stängvant och en väldigt ren bil!

Hej på er alla skonertföljare!

Här kommer en liten kort uppdatering om vad som händer på HMS Falken, dan före dan före dopparedan.

Vi ligger ju i Las Palmas över jul och nyår och nu är det DC, Jerker Schyllert och jag, 3:sk Peter Gustafsson ombord.
Chefen befinner sig mentalt i Amsterdam, augusti månad… Alltså planering inför nästa år vad gäller verksamhet och vilka hamnar vi ska besöka.

Jag själv befinner mig både mentalt och fysiskt ganska mycket uppe i fockmasten (den främre av våra två master). Där renoverar jag stängvantet, vilket är det som stagar den övre delen av masten i sidled. Det är också på stängvantet som det sitter fotsteg som toppgastarna använder när de ska upp och arbeta med toppseglen.
Där uppe får man en ganska bra överblick över det vardagliga livet som ständigt pågår på marknivå. Det putsas och fejas på båtar här och var, det tävlas i optimistsegling utanför vågbrytaren, gamla gubbar sitter och drar gamla rövarhistorier på ljugarbänken och bensinmacksägaren gör rent sin bil samtidigt som han spelar hög spansk musik ur högtalarna. Mest troligt har han en av Spaniens renaste bilar för han gör det ganska ofta.

Vädret är riktigt bra, ca 21 grader och sol, till skillnad från förra veckan då det regnade väldigt mycket.

Hoppas Ni har det bra hemma i Sverige!

Varma och vänliga hälsningar från HMS Falken, 3:e skeppare Peter Gustafsson

Det nyklädda och stängvantet, nuska sista biten svärtas och sen ska vevlingarna, alltså fotstegen på plats.

Det nyklädda och stängvantet, nuska sista biten svärtas och sen ska vevlingarna, alltså fotstegen på plats.

Chefen, just nu alltså i Amsterdam, mentalt alltså.

Chefen, just nu alltså i Amsterdam, mentalt alltså.

Ljugarbänken och den rena bilen!

Ljugarbänken och den rena bilen!

 

10
Dec

Resebrev HMS Falken 20141210

Anmäl Av:
i Okategoriserade

 

Läge: Muelle Deportivo, Las Palmas
Verksamhet: Fortsatt återställning
Väder: Klart, god sikt, svag vind, inga vågor

Hur gick förtöjningen?
Den gick kort och gott bra. Det blev ett par mindre ändringar i samband med den första förtöjningen på bunkerkajen (babords sida istället för styrbords sida).
Andra förtöjningen såg ut att bli en utmaning  med en ”parkeringsficka” lika bred som Falken (Falkens bredd 7 meter). Förtöjningsplatsens sparsamma bredd berodde på en mångmiljon Yachts försenade losskastning. Det blev ”stå” i verksamheten under bunkringen och yachten kastade efter mycket ”om och men” loss och dubblerade utrymmet i förtöjningsfickan.
Falken ligger nu förtöjd och ingen kolfiber har tagit skada. 

Besticksjournalen
Kadetternas arbete med besticksjournalen är nu avslutat och kurschef Bengt Fröberg har meddelat att samtliga elva kadetter har nått betyg godkänt. Av de elva kadetterna har nio nått högsta betyget VG.
Bra jobbat.

Avmönstring
Fokus för kadetterna har legat på VO-tjänsten och den astronomiska navigationen och utan undantag är samtliga av kadetterna nöjda till mycket nöjda med utbildningen. Det är alltid saker som kan utvecklas och förbättras. Men om riset eller potatisen har varit ”dåligt” kokt någon gång måste ändå ”problemen” anses vara mindre allvarliga.
Sammanfattningsvis har elevomgången gått mycket bra och det avspeglar sig i utvärderingarna.
Imorgon klockan 06.30 är det uppställning för avslutningsceremoni. Kadetterna flyger hem och nyckelbesättningen återställer och förbereder inför nästa års elevomgång.

GMY
Viktor Levihn

10
Dec

HMS FALKEN 141210

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Las Palmas

Klockan är 0835 här i Las Palmas, Löjtnant Viktor Levihn har sin sista förtöjningsgenomgång för denna perioden. Viktor står till höger i bild. Bredvid till vänster står Joakim Nilsson, han har seglat i befattning som 2.Skeppare (båtsman) i drygt två år.

Båda har gått in på sitt sista dygn vid Skonertdivisionen för den här gången. Viktor återvänder till 4.Sjöstridsflottiljen och Joakim till Amfibieregementet efter nyår. Cirka hälften av de som arbetar på Skonerterna i dess ”nyckelbesättningar” är lånade från våra Marina flottiljer och regementen. Tusen tack till förbandscheferna för lånet!

Håll utkik, det kommer mera under dagen.

J Schyllert /DC Skonertdiv