17
Nov

Resebrev HMS Gladan 151116

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Lissbergs blogg – av Lissner och Kylberg
Välkommen till Gladans nystartade bloggiblogg (en blogg i bloggen). Från och med idag och nästan alla följande dagar kommer vi att temablogg. Under denna period kommer vi bjuda in er till en lite mera intim inblick i vår vardag under denna gladan-segling. Dagarna är matmåndag, tamptisdag, officersonsdag, tekniktorsdag och funderarfredag.
I dag är det alltså tamptisdag. Det innebär att vi kommer skriva om bland annat skepparlivet ombord, lite av det som händer på däck. Här följer en presentation av de som jobbar på däck under denna period. Den nyblivna 1 Skepparen Jonas Siwe, föddes varm naken och hungrig. Han är en mycket kompetent karl som gör sin sista period på skonertdivisionen. Honom kommer vi att sakna. Den även nyblivne 2 Skepparen Patrick Carlsson, en sprallig, lång filur som nyligen börjat jobba på Sjöstridsskolan, SSS. 3 Skepparen John Samuelsson, som för tillfället inte är närvarande, då han ska ta emot en utmärkelse för bästa sjöman av självaste kungen. Vi är givetvis mycket stolta! Timmer vår Timmer, Linus Grann, han är en arbetsam smålänning, med mycket entusiasm. Sist men störst har vi allas älskade Lissberg, alltså vi, Skepparens Karl Lissner och Målare Kylberg. Om det är något som blivit gjort, är det förmodligen vi som gjort det (hämtat saltkaret, slängt sopor osv).
Det är vi som är vi. Vi som verkställer VO’s order. Men alla kan ju såklart inte vara på däck samtidigt, därför har vi ett vaktsystem. Vakterna är uppdelade i fyratimmarspass med ett undantag. Följande pass finns: Hundvakten: 00.00-04.00, Dagvakten: 04.00-08.00, Förmiddagsvakten: 08.00-12.15, Eftermiddagsvakten: 12.15–16.00, Första plattvakt: 16.00-18.00, Andra plattvakten: 18.00-20.00, Första vakten: 20.00-00.00.
Dessa vakter roterar vi och kadetterna på under gång. Som ni noterat så är plattvakterna endast 2 timmar, detta för att få snurr på vakterna.
Idag följde vi 1 sk. 04.00 gick han på dagvakten. På dagvakten ingår det vissa obligatoriska moment, tex. Dagvaktskaffe, egenvårdsstund för vakten, nattning av däck, samt en viss uppiffning av däcket inför dagens verksamhet. Frukost äts i vanlig ordning 08.00. Därefter morgonmöte för samtliga i nyckelbesättningen 08.45. Under förmiddagen skedde det lite övriga aktiviteter, så som lektioner och vila. Klockan 12.00 svensk tid hölls det även en tyst minut för offren från terrordåden i paris. Som försteskeppare har han bl.a. ansvaret att utbilda de nya skepparna ombord, t.ex. med Siwes Skepparskola. Dagen var en varm dag med måttlig vind, framåt eftermiddagen ökade den något, därför hissade vi Fishermanseglet, där 1 skepparen satt baksits på Timmer, som ledde sättningen. Mer om seglen kan ni läsa nästa tisdag. 16.00-18.00 gick han på Första plattvakt. Sista vakten för idag. Efter vakten ges tid för själavård och sömn, innan Dagvakten börjar igen.

Skepparens uppgift under vakten består av bl.a. däckronder, det är viktigt att allt hänger som det ska, och att det råder ordning och reda. Verkställa VO’s ordrar, det kan vara t.ex. sättning av segel eller svänga in och ut däcksbåtar. Särskilt under denna period, som är en astrosegling, där fokus inte ligger på att utbilda elever i sjömanskap, finns även en del tid för diverse underhåll. Perfekt!

Det var lite om skepparlivet ombord, och med det skrivet vill vi avsluta för idag, och längtar till nästa gång vi får dela våra historier och viktiga ord med er, våra hängivna bloggläsare.

Lissberg signar ut

16
Nov

Resebrev HMS Gladan 151115

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Hej o hå! Skepparns Karl Lissner och Målare Kylberg här.

Livet är bra nu! Och alla ni som är hemma och känner sig lite avundsjuka för att ni inte är med, det är befogat. Solen skiner, humöret är på topp, vi rör oss i rätt riktning och kadetterna har satt igång med sina besticksjournaler. Igår morse satte vi segel och seglade bra hela dagen. Tyvärr mojnade det på kvällen, så vi var tvungna att starta maskineriet för att komma någon vart. Idag har det lunkat på i lagom fart, vi bärgade toppsegel och storsegel inför natten, men hoppas ändå på mer vind. Det har bedrivits flertalet olika verksamheter idag. Introduktionskurs i Astro navigation för intresserade, astronomföredrag av vår astronom- Sofia, lagning av gummibåt, träning, astronomiska uträkningar, underhåll och diverse fix på skepparsidan. Jag har räknat på solen, påbörjat 1:a skepparens skepparutbildning, ätit vindruvor, beslagit segel, gängat ror, påbörjat besticksjournal, dragit i diverse olika tampar och njutit av att det är bättre än förväntat. Som Skepparns Karl går jag vakt med vår Timmerman. Vi löser allt! Just nu går fram till 20.00 nu, samt hundvakten i natt 12.00–04.00.

I början av denna period blev jag graderad till Målare ombord, otroligt roligt och spännande. Detta är min tredje period och jag börjar få kläm på allt vid det här laget. Det känns riktigt bra att vara tillbaka ombord, fast denna gång på Gladan. Gladan är förövrigt i toppskick efter den tidigare generalöversynen. Det finns många nya finesser och förändringar ombord, så som en ombyggd nyckelhytt och ett nytt torrförråd. I skrivande stund är vårt beräknade ankomstdatum till ankringsplatsen torsdag. Men redan nu känner man den afrikanska värmen dygnet runt. Klockan har precis passerat 2100 och det är snudd på för varmt ute för shorts och t-shirt.  Tankarna går ut till er som inte har det lika varmt.  Min vistelse tjänar även ett annat syfte denna period. Som mitt nuvarande gymnasiearbete har jag valt att skriva om ledarskapet inom flottan 2015, och nischat in mig på Gladan och Falken. Därför kommer jag under min tid här att genomföra några intervjuer med Bl.a. FC Falk, och lite observationer av ledarskapet. Det är långt ifrån bara jag själv som tycker att det ska bli oroligt spännande.
En liten kort paus i bloggandet för att ta hem slacket i straffningen på gaffelfocken, och diskussionen om ett återinförande av ögonlappen var igång mellan mig och 2sk. När jag efter att ha suttit här i gunnrummet och stirrat på datorskärmen ska ut på däck ser jag absolut ingenting i de närmsta 5 minuterna. En ögonlapp hade då inte varit dumt alls, dock skulle man istället för att ha den utombords på dagarna, ha den inombords på nätterna för att se bra direkt när man kommer ut. Nu ska jag tillbaka ut till vakten, som jag går av 0000. ”Då ska jag binga skiten ur min binge.”-2Skepparen
Tänker på er därhemma som kämpar med plugget, ffa. Forsmark och Gymarb. Hälsningar går ut till Hanna, Rut och Ella, B-troppen, mina livscoacher Mårten, Pelle, Peter och Johan.

Vi, Lissner och Kylberg skickar många kramar och hälsningar till nära och kära! Vi har det bra, nej, bäst.

Timmer-Grann hälsar hem till familjen!

Lissberg signar ut.

15
Nov

Resebrev HMS Gladan 151114

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Då var det åter dags för den 221:a QRZN’s Nautiker att mönstra på hos Skonertdivisionen och närmare bestämt ombord HMS Gladan. Denna gång har vi även sällskap av en 1.sergant ur Amfibiekåren som sedan i vintras har studerat navigation tillsammans med oss. Likt föregående segling har vi begåvats med behagliga temperaturer och strålande solsken, även om vi denna gång fått söka oss till farvattnen utanför Afrikas kust för att finna det trevliga klimatet. Syftet med resan för denna gång är att pröva våra kunskaper i astronomisk-, storcirkel- samt loxodromnavigering och dessutom pröva våra färdigheter i tidvattenberäkning vilket dessa farvatten passar utmärkt för.

Avresedagen påbörjades kl 0700 med tentaskrivning i storcirkel- och loxodromnavigering på Sjöstridsskolan i Karlskrona, varefter vi ilastade buss och via Kastrup flögs ner till Las Palmas på Gran Canaria. Vi anlände ombord sent på fredagskvällen och efter en uppfräschning av nödrutiner, inkvartering samt inmundigande av nattmacka, var vi redan kl 0001 loss från kaj  – drygt två timmar efter ankomst. Från klassrum i Karlskrona till segling utanför kanarieöarna under samma dygn – flottan erbjuder sannerligen en varierande vardag!

Första dygnet till sjöss har till stor del ägnats åt att komma in i rutinerna ombord, men även orienteringar kring periodens utbildningsupplägg. Till skillnad från första perioden, som till största del är en sjömanskapsutbildning, präglas denna period av navigering och allt omkring som hör navigationstjänsten till. För tillfället har vi gynnsamma väderförhållanden, NO vind på ca 10m/s och god sikt, vilket gör att vi både kan ägna oss att ta våra astronomiska observationer men även har goda utsikter för att nå Kap Verde i utsatt tid. Natten kommer för egen del att ägnas åt att lära sig hitta alla stjärnkonstellationer som är till nytta i den astronomiska navigationen.

/202 Flkd Joakim Åkesson

HMS Gladan

11
Okt

Betald utbildning och garanterat jobb

Anmäl Av:
i Okategoriserade
Taggar: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

Kock på skonert-elr_skolbåt

Är du, eller känner du någon, som inte riktigt vet vad du/denne vill? Eller är du en övertygad målinriktad, ödmjuk, socialt kompetent, hungrig, förvillad person?

Men du kan ju inte, inget…, vet ju inget?

Nästan ingen som arbetar i Försvarsmakten visste vad som som skulle hända efter 1,3, 5, 10 eller ännu flera år.

Gladan och Falken, tillsammans med 5 andra skolbåtar, tillhör Sjöstridsskolan i Karlskrona. Vi behöver ny kockar hösten 2016. Det behövs även kockar på fartygen uppe i Stockholm, i Karlskrona. Både på- och under ytan.

Utbildningen startar 1 februari 2016 (bland annat). Man behöver inte veta något, eller ha någon förkunskap om kastruller, segling, flygplan eller skjutvapen. Man behöver bara den egna motorn, drivet.

Man får betalt från dag Nr ett, gratis tid på gym, gratis mat, hyran betald, massa glada stunder och lika många jobbiga stunder. Bland annat. Sedan har man garanterat jobb efter godkänd utbildning…. Känns som en bra deal eller ?

Det behövs massor av nya sjömän och soldater, i alla möjliga jobb inom försvaret. Titta in på Försvarsmaktens rekryteringssidor. Det går inte att fråga något via denna bloggsida.

Sjöstridsskolan

Coola jobb

Vi ses i Försvarsmakten!

Divisionschefen :)

09
Okt

HMS Gladan bildspecial

Anmäl Av:
i Okategoriserade
09
Okt

HMS Gladan resebrev 151008

Anmäl Av:
i Okategoriserade

IMG_0698

1947 gick HMS Gladan sin första tur från Stockholm till Karlskrona. Ombordmönstrad som 1.Skeppare var då ”Morfar Hugo” egentligen inte min morfar utan min fars som även han har seglat ombord på Gladan, 1988 som stortoppsgast och seglade hem vinsten i Tall Ship Race (En av många i Gladans vinstbank). Jag satte min fot här ombord 1996 då jag var 5år och skulle hälsa på min far som då skulle segla till Island som Brass.

Cirkeln sluts 2015 då jag nu sitter mina sista minuter som påmönstrad förtoppsgast. Vilket innebär att mitt jobb bland annat är att halsa om förtoppsseglet vid vändning för att seglet ska få vinden från rätt sida.

Jag har idag klättrat högre än jag gjorde som 5åring. Och ja mamma… jag kopplar fast mig i toppen.

Sista dagarna i Las Palmas har vi legat för ankare för att sedan förtöja inne i den civila hamnen. Under den här tiden har vi hunnit med många rena skepp vilket innebär en väldigt grundlig rengöring av båten. Till detta hör då mässingsputs till dess förbannelse som vi då putsar för hand, detta gör en maskinare fundersam på om detta verkligen är det bästa sättet? ”Finns det ingen ytbeläggning som bevarar glansen i mer än 2minuter” är tankar som slagit mig när jag putsat nakterhuset (vilket är de mässingshölje där magnetkompassen sitter).

5kampen fick sitt avslut, de sista grenarna var knopstafett och Jeopardy. Knopstafetts banan var två rep som spändes upp mellan styrbord och babords reling, emellan repen var det knopar så att det såg ut som en repstege. De man då skulle göra var att knopa upp passera och sedan knopa ihop igen men samma knop, såklart. Tiden klockades, knoparna kontrollerades noga.

Jeopardy innefattade kategorier så som ”Varför ska jag kunna detta” och ”Vad gormar skepparen om”.

Kvällen innan förtöjning hade vi avslutningsmiddag samt prisutdelning för bästa elevtamp, roddvinst samt det mest prestigefyllda priset, då talar jag såklart om 5kampen. Som första kvarteret tog hem, mitt kvarter.

Tina Nilsson fick pris för bästa elevtamp, en tuff helikopterbrud som visar oss sjömän vart de ”blå skåpet” ska stå.

I vinsten för snabbast rodd ingick traditionsenligt klädbad för båtchefen Mattias Lundblad från 4e kvarteret.

Ledig tid i hamn har spenderats på stranden med mycket bad samt en uthyrning av en bil som tog oss till Maspalomas. Där gårdagen gick åt att springa av sig på Aqualand en äventyrspark med vattenrushbanor i alla dess slag.

Nu är de en tidsfråga kvar till vi är hemma i Sverige. Snart dags för uppställning, om 20min går bussen som ska ta oss till flygplatsen. Resan har varit underbar med några hårda stunder, speciellt i Biscaya där det blev några hårda utandningar, Neptun fick sitt. Som ubåtare trodde jag att hanteringen av sjön skulle vara bättre än den var.

Vill passa på att tacka fartygschefen med nyckelbesättning för en väl genomförd seglats på Atlanten. Ett minne för livet.

/Adam 131 Pettersson

Det här blev sista brevet från kadetterna, denna gången. Om några veckor mönstrar det på en ny grupp elever. Då fortsätter Gladan sin utbildningsexpedition ännu en bit.

Följ oss då, nu blir det lite vila och ledighet för nyckelbesättningen. Vi ses snart!

BloggO

06
Okt

Resan från Öckerö till Las Palmas.

Anmäl Av:
i Fartyg/båt, Fjärde sjöstridsflottiljen, Marinen/sjö, Sjöman, Sjöstridsskolan, Skolfartyg

Den 28 juli kastade HMS Gladan loss med sin första elevbesättning sedan den stora ombyggnaden. Det var också min första losskastning med elever ombord som 3.O. Drygt tio veckor senare så förtöjde jag i Muello Deportivo, Las Palmas. Det har varit en resa på drygt 3000 nautiska mil, nästa fyra veckor av dem har varit till sjöss. Det är 77 st elever som mönstrat av och på under tiden.

Vi började som sagt i Öckerö och hamnade till slut i Las Palmas. Men vi stannade på några ställen på vägen… Marstrand-Malmö-Ystad-Keil-Bremerhaven-Iljmuden-Amsterdam-Brest-Lissabon-Las Palmas. Det har varit en häftig resa på många sätt både för besättningen, HMS Gladan och mig själv. Skulle jag skriva alla de upplevelser jag har fått vara med om skulle lista bli för lång. Men jag kan i alla fall konstatera att det har gett mig väldigt mycket och är något jag kommer ta med mig resten av livet. Detta blir mitt sista inlägg som bloggansvarig. Jag kommer lämna över ansvaret för bloggen till min efterträdare, 4.Skepparen. Patric Karlsson.

/Karl Rongert

 

Gadresan2015

04
Okt

Resebrev HMS Gladan 151003

Anmäl Av:
i Sjöman, Tävling och mästerskap
Taggar: , , , , , ,

Idag är det den tredje oktober och vi ligger just nu förtöjda utanför södra delen av Gran Canaria. Denna dag har bjudit på en mix av både tuffa men mycket roliga övningar.

I förmiddags fick vi möjligheten att själva välja vad vi ville göra då befälen hade ordnat sju olika stationer för oss. Vi fick bland annat möjligheten att lära oss mer om maskinerna ombord på fartyget, få en inblick i hur kockarna arbetar och även hjälpa till med både matlagning och bakning. Utöver detta fick vi även möjligheten att sjösätta och även segla med skeppsbåten.

Eftermiddagen bjöd på en stor utmaning då vi övade segelexercis i tre timmar. Det var tre timmar av svett, full koncentration och smärta i händerna. Jag får dock inte glömma att skriva att det var bland det roligaste jag gjort under denna resa! Alla kämpade med att hissa segel och gjorde sitt absolut bästa för att få så bra tid som möjligt. Självklart utvecklades detta i slutändan till en liten tävling vilket bara gjorde oss elever ännu mer fokuserade.

Denna eftermiddag slutade med två stycken 5-kampstävlingar där den första tävlingen gick ut på att hitta djurnamn i antingen sjötermer eller det vi har ombord på fartyget, (till exempel olika tampar). Mitt kvarter, (4:e kvarteret) hittade en hel del termer och tampar med djur i sig, till exempel en tamp med namn Fisherman gigtåg. Alla våra kloka skallar kunde tyvärr inte ta hem denna vinst men det gav oss bara mer motivation till nästa tävling, nämligen rodd.

I denna tävling skulle alla kvarter ro två varv runt gladan med vår skeppsbåt på så bra tid som möjligt. I skeppsbåten fick sex personer befinna sig och man fick endast använda sig av 5 åror. Man kunde tydligt se att alla lag tog seriöst på denna tävling då lagen började göra lagflaggor och skyltar med sitt kvarters namn på. Självklart tog 4:e kvarteret detta till en högre nivå och la till lite trumpet och exemplarisk exercis med uppställning innan avgång. Själva tävlingen var mycket rolig och alla i mitt kvarter gjorde sitt absolut bästa för att vi skulle vinna. Jag tycker att det var roligt att se hur bra det gick på rodden nu jämfört med hur det gick i början på vår utbildning då vi för första gången fick prova på det.

Kvällen avslutades med utomhusbio på Gladans däck med stjärnorna lysandes på himlen ovanför oss.

Slutligen vill jag skriva att dagarna på Gladan varit mycket givande på flera sätt, vi har växt som grupp men även som ledare då vi själva fått ta mycket ansvar. Jag själv har gått från att vara en mycket sjösjuk kadett till en kadett som kan behålla maten i magen och som kan stå upprätt med mina sjöben även vid hård sjögång.

/Anton Erlandsson – 4:e Kvarteret.

02
Okt

Resebrev HMS Gladan 151002

Anmäl Av:
i Fartyg/båt, Flottan, Marinen/sjö, Sjöman, Sjöstridsskolan, Skolfartyg, Specialistofficersutbildning, Utbildning
Taggar: , , , , , ,

”VO, fiskpinne, styrbord tre noll, avstånd nära!” En inte helt korrekt formulerad mening men en vilja att medverka. Prioritet är att VO, vakthavande officer blir upplyst på att någonting finns cirka trettio grader till höger om fartyget. Detta för att eliminera risken att vi skadar oss själva eller andra som också befinner sig till sjöss. Fiskpinne är för övrigt min förträffliga synonym för de fiskredskap som finns placerat i vattnet, rätt uttryckt skulle varit fiskprick.

Efter åtta år i det civila mörkret upplevs allt gällande sjötermer och ordergivningar mycket ovant eller snarare väldigt avlägset. Under denna resa har jag fått det ypperliga tillfället att agera kvartsförman till första kvarter, en utmaning jag tagit mig an till 110 procent. De första dagarna var rena mardrömmen, jag hade det motigt med de olika ordergivningarna. Mitt kvarter var, och är det bästa teamet jag någonsin kunnat önska mig, de har stöttat och hjälpt mig att utvecklas i min ledarroll, vilket jag är oerhört tacksam över! Nu finns det inga oklarheter längre, jag har full koll på när mina grabbar frånfallit och när de är frånvarande.

Första kvarter består av sex sköna individer och tillsammans kompletterar vi varandra på ett synnerligen behagligt sätt. Som kvartersförman är det min uppgift att tillse att vaktschema styrs upp, att posterna bemannas och framför allt bidra till att gruppen mår bra och utvecklas till det bättre. När styrbordsvakt och första kvarter förfångar posterna, gör vi det med engagemang och glädje! Det är otroligt slitsamt att gå vakt fyra timmar, ”vila” fyra timmar, åter vakt fyra timmar och så vidare. Vi väljer att göra det bästa av situationen och självklart är det tillåtet att ha skoj på jobbet! Med god kommunikation medverkar vi till ett gott samarbete med tredje kvarter som tillsammans med oss utgör hela styrbordsvakt.

När vi förfångar poster innebär det att vi bemannar olika positioner ombord; glasvakt, frälsarkranspost, rogängare samt loggast. Posterna medför olika arbetsuppgifter och varje post ansvarar varje person för under en timme därefter sker ett byte. Under vaktens samtliga fyra timmar befinner sig någon utav oss bredvid VO som loggast och ägnar sig åt navigation. Slå i glas är glasvaktens åtagande, det vill säga slå i skeppsklockan varje hel och halvtimme och via ett beprövat system där varje klockslag har ett specifikt antal slag vet vi vad klockan är. Glasvakten ska även genomföra en maskinrond och checka att fartyget mår bra. För utkiken väntar en cirka tjugo meters klättring upp i förliga masten för att sedan rapportera till VO vad som finns och rör sig 360 grader runt fartyget. Frälsarkransposten sitter i konstant beredskap att slänga i en frälsarkrans ifall någon skulle falla överbord. Rogängaren är den person som står vid rodret och manövrerar oss framåt mot destination. Under varje timme är det även en av oss som är ”ledig”, den personen är behjälplig skepparn på däck tillsammans med vaktens fria kvarter, det vill säga tredje kvarter när första kvarter förfångar posterna.

Nu har vi snart Gran Canaria i sikte, avståndet är mindre än mellan Stockholm och Malmö. Vår resa är slut om några få dagar och tanken på hemfärd fylls med blandade känslor. Min inbyggda ”skalman” mat-och-sovklocka längtar efter mina normala vardagsrutiner men på samma gång känner jag en viss separationsångest, jag kommer sakna tampar, allemans bad och besättningen!

FC hälsar till alla han känner.

 

/Sundin

01
Okt

Resebrev HMS Gladan 151001

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Åter igen sitter en glad men tämligen trött besättningsman mitt i mörka natten och skriver ett resebrev, även denna gång på den beryktade ”hundvakten”. Det har snart passerat två hela dygn sedan vi förlorade vår vind, bärgade segel och började tuffa på för motor. Men det är ju precis det… vi tuffar på för motor. De allra flesta av dagens fartyg har den möjligen, vilket gör ett läge av stiltje till en ganska trevlig och behaglig upplevelse. Jag kan dock inte låta bli att flirta med tanken på hur det var förr i tiden när vinden försvann och hur förödande det måste varit för en besättning att ligga stilla under högt stående sol och spegelblankt vatten mitt ute på atlanten. Det var nog inte helt ovanligt att skrock och vidskepelse blandades in som orsaker till det rådande läget, vilket säkert hade mycket att göra med sjömännens dåliga samveten angående synder som troligtvis väl förvärvats under den senaste permissionen i Lissabon. Då var då och nu är nu, det spelar egentligen ingen roll hur vreda vi gjort de där uppe, Gladan besitter utrustning för att klara de flesta väder (nej nu hädar ju jag! peppar, peppar, ta i trä).

Eftersom vi går för motor och inte brukar några segel behövs det inte ett speciellt stort antal besättningsmedlemmar på däck, således har chefen beslutat att det räcker med att ett vaktkvarter förfångar poster (utkik, rorgängare, frälsarkranspost, glasvakt samt logg gast) och resterande kvarter får sova. Det var alltså vi i 1:a kvarter som drog nitlotten i natt och får en uppdelad sömn på kanske totalt 6h. Vi har som tröst blivit varskodda om att tjänsten i försvarsmakten kan vara orättvis men att det jämnar ut sig efter 27 och ett halvt år, något som de av oss som tidigare arbetat som sjömän eller soldater väl fått bekanta och försona oss med.

Det känns att vi kommit en bra bit på vägen nu, inte bara tidsmässigt utan den geografiska och metrologiska skillnaden blir mer och mer markant för varje dag som går. Oktobervärmen och det extremt blåa och kristallklara vattnet skvallrar om vår nuvarande breddgrad, även om fartyget och besättningen ser precis likadan ut (Nja, något mer solbrända då) och talar samma språk som den gjorde i Brest där vår odyssé startade.

Jag skulle kunna sitta här och raljera i en hel natt, men det väntar plikter som måste skötas och smått dåsiga kollegor som skall få bytas av! Väl mött alla flitiga bloggläsare.

GMY

141 Benjamin ”skywalker” Savatovic