02
Aug

Resebrev HMS Falken 140802 Sjöräddningsinsats, härlig segling och fortsatt utbildning

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Sjöräddningsinsats, härlig segling och fortsatt utbildning

Godkväll!

Nu är vi förtöjda i Visby hamn efter fyra dagar till sjöss. Mycket har hänt under dessa dagar och lärdomarna har varit många. Hela HMS Falkens segelgarderob har nu blivit luftad då samtliga nio segel hissades under torsdag eftermiddag. Det var en härlig känsla att vara ombord fartyget i frisk bris och blå himmel med alla segel uppe. Vädret har mestadels varit sol och måttliga vindar men under natten mellan onsdag och torsdag ökade vinden och vi blev tvungna att bärga några segel och vidta åtgärder för den ökade vinden och våghöjden. I fredags ankrade vi i Visby för att fortsätta vår utbildning och för att förbereda inför förtöjning i Visby hamn. Fartyget ordnades till i topptrim och styrbords vakt stod för nattens ankarvakt.

Precis efter att vi ankrat fick HMS Falken dock andra uppgifter. Ett föremål eller en möjlig person hade observerats gå över bord vid en gir in mot Visby hamn precis där HMS Falken låg ankrade. Genast sjösattes ribben (egentligen RHIB som står för rigid hull inflatable boat) och vi påbörjade sök efter den förmodade personen som gått över bord. Kort därefter kopplades Sweden Rescue in och sjöräddningsenheter kring Visby samt ett fartyg från Kustbevakningen anslöt och blev ansvariga för att leda sjöräddningsinsatsen. Vi fick även hjälp av en Search and Rescue- helikopter som sökte av ett sydligare område samtidigt som vi, tillsammans med övriga sjögående enheter, började att formera oss och söka av vårat tilldelade område enligt metoden som kallas kratta. Det innebär i korthet att fartygen åkte i bredd med bestämda avstånd och girade på order för att kunna söka av området så effektivt som möjligt. Efter några timmar avbröts sökningen då inget hittats och inga passagerare från färjan hade rapporterats saknade. Förhoppningsvis var det bara något föremål som åkt i vattnet och som tur var gick allting bra.

För mig som var med i ribben var det glädjande att allt slutade lyckligt och att kommunikationen mellan enheterna och de olika myndigheterna fungerade bra. Även fast HMS Falkens rib var den i särklass minsta båten bland vågorna gjorde vi en bra insats som uppskattades. Dessutom blev vi tre i båten rejält blöta av vågorna och vi behövde inte duscha den dagen för det blev ett par naturliga duschar som sjön bjöd på. Sammantaget var insatsen mycket lyckad och förhoppningsvis kan Marinen, Kustbevakningen och Sjöräddningssällskapet fortsätta att öva och bli ännu bättre på sjöräddning tillsammans.

/Nautikerna från 221:a kompaniet genom kd Anton Åberg

DSC_0719      DSC_0773      DSC_0745

DSC_0639      DSC_0939      DSC_0835

 

31
Jul

Resebrev HMS Falken 140731

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Hejsan!

Idag har det hänt mycket! Vi började dagen tidigt, närmare bestämt 24.00 då styrbords vakt tog över för att gå ut i regnet och blåsten. Det var kallt som attan, men som tur var blev vi avbytta av barbords vakt kl. 04.00. Senare under dagen så har vi bl.a. hissat fisherman och bredfocken för första gången och även jobbat en del med förtöjningsövningar respektive förhalningsövningar.

Danskarna har roat sig med att knyta fast varandra och alla andra som vänt uppmärksamheten åt annat håll i relingarna, och vi fick en fantastisk lax-middag. En del har blivit lite sjösjuka men vi håller ändå god min. Annars så har några av kadetterna smörjt in sig med så mycket hawaiian tropic att hela trossbottnen luktar kokos, och vi sjövärnskårister har både njutit av att ligga i solen med danskarna och kadetterna, och jobbat med både toppsegel och tampar på däck.

Några har även åkt med RIB:n, och 3sk lyckades med några riktiga actionbilder. Hittills har resan varit jättebra, fint väder, duktiga befäl och trevliga kamrater. Vi förväntas vara framme på Gotland ca: 10.00 imorgon, och speciellt kadetterna verkar taggade på NOKA (nordiska kadettmötet). Hejdå!

// 301 Lindström

DSC_0693 DSC_0668 DSC_0704

DSC_0647 DSC_0631

 

30
Jul

Resebrev HMS Falken 140730

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Övning övning!

Dag tre på HMS Falken började med morgonpurrning tätt följt av frukost och svabbande av däck. Med stor entusiasm från elever och nyckelbesättning påbörjades dagen med utbildning utav fartygets skeppsbåt och R.I.B.

Med ett leende på läpparna och ivrighet i rösten satte sig den gamle sjövärnskåristen Kapten Lönnqvist bakom rodret och utbildade eleverna i den ädla konsten att framföra skeppsbåten samt korrekt ”åretikett”. Med glimten i ögat var han snabb på att vidhålla flottans disciplinära åtgärder för inkorrekt agerande i skeppsbåten. Detta i form av att de skyldiga fick doppa sin respektive båtmössa i drickat följt av placering på hjässa. Då vädret denna dag har varit optimalt så klagade ingen elev över den ”hårda” bestraffning.

En annan viktig del av sjömanskapet är kunskapen om knopar vilket har börjat läras ut med utlovad stegring och en målbild om att få fullända en ”elev-tamp” innan äventyret på HMS Falken har lidit till sitt slut. Dagens knopar innefattade de grundläggande men oerhört viktiga grundknoparna ex. pålstek, skotstek, dubbelt-halvslag mm.

Efter lunch var det dags att äntligen kasta loss och sätta segel. Eleverna samlades vid storluckan och lyssnade när 3:e officeren gick igenom navigationsplanen samt säkerhetsanalysen för vår resa. Med detta genomfört börjar nu HMS Falkens och dess besättnings resa på riktigt.

Nu ljuder alarmet och det vankas vidare utbildning i eftermiddagssolen, brandövning skall genomföras något som sätter stop för detta inlägg.

Äventyret har nu börjat på riktigt och HMS Falken seglar vidare mot Gotland och en kall överraskning.

 

Bloggen kommer att uppdateras löpande de närmsta veckorna från besättningen

/ Nautikerna från 221a kompaniet genom Kd.  P.Amkell

DSC_0571 DSC_0590 DSC_0593

DSC_0566 DSC_0601

 

 

 

 

29
Jul

Resebrev HMS Falken 140729

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Ohoj!

Efter en välbehövlig sommarledighet från Militärhögskolan Karlberg mönstrade kadetter ur det 221a/220e kompaniet ombord på HMS Falken tillsammans med sjövärnskårister och danska kadetter. Den första dagen ombord bjöd på strålande väder och ett traditionsmässigt välkomnande av Falkens besättning. Vi fick bland annat klättra upp och ned i masterna i skjorta och slips för att därefter anmäla oss hos fartygschefen.

Inte långt därefter följde inkvartering och första lektionen ombord var snart igång. Sjömanskap, ledarskap och örlogsmässighet är viktiga utbildningspunkter som vi kommer att få praktisera ombord. Stämning inför de kommande fyra veckorna ombord är mycket god och vi överlevde till och med den första natten tillsammans, tjugosex personer i samma varma hytt.

Morgonen dagen därpå purrades vi elever av bland annat Meatloaf i högtalarna och frukosten var snart på borden. Skepparpipan ljöd och divisionerna  ställde upp för information om att losskastning senare skulle ske på dagen. Ett HURRA ljöd av den nya besättningen och snart hade vi satt kurs och fart.

Losskastningen skedde med segel och sedan utlöpte vi från Marinbasen under eftermiddagen. En ringa stäcka seglades, dock spreds mycket kunskap då seglen äntligen var satta. Ankring skedde senare under eftermiddagen och nu väntar ankarvakt för att sedan gå loss imorgon bitti för fortsatt utbildning.

Detta var kort om våra första dagar och vi kadetter är glada för att äntligen vara ombordmönstrade på HMS Falken och ser framemot kommande veckor.

Bloggen kommer att uppdateras löpande de närmsta veckorna från bestättningen

/ Nautikerna från 221a kompaniet genom Kd. C. Lüning & Kd. A. Åberg

image

29
Jul

1:e kocken kliver över landgången för sista gången

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Hej,

Nya eleverna är ombord, och förberedelserna är i full gång för att kasta loss i eftermiddag. Men detta resebrev skall inte handla så mycket om detta elevgäng utan om mig 1:e kocken Robin Ivarsson. Efter tre år ombord på HMS Falken kommer jag nu att lämna detta skepp och dess besättningen för att börja på officers-programmet på Karlberg i höst. Det är med tudelade känslor man lämnar denna fantastiska arbetsplats. Lika mycket som man ser framemot det nya äventyret på skolan lika tyngande känns det att lämna detta skepp.

Efter 3 år har man blivit en stor del av Falken och dess besättningen, man har stått ut i vått och torrt och kämpat i tunga väderförhållanden  men alltid har vi kommit fram i tid och vid gott mod. Självklart så finns där många fina minnen som alltid kommer följa med en på den fortsatta resan. Aldrig hade jag trott att en ”skånepåg” som jag är skulle få vara med och segla över Atlanten, lära mig om astronomisk navigation, lära mig att segla, att göra knopar och sedan kunna utbilda inom detsamma.

Jag vill tacka HMS Falken och dess besättning och alla andra människor runt omkring som man träffat längs vägen och som hjälpt oss med allt möjligt. Måste också tacka DC Jerker Schyllert och FC Thomas Falk för all stöttning och förtroende, det är mycket tack dessa män som jag nu skall börja läsa på militär högskolan.

Så nu är packningen packad och det mesta är gjort, avlämningar har skrivits och man har sagt farväl till det flesta, så det som kvarstår är att gå över landgången en sista gång som 1:e kock för att sedan återvända om ett år men då som elev.

Stort tack till Falken och dess besättningen och tack till alla er jag träffat längs resans gång.

Fair winds and following seas

1:e kock Robin Ivarsson

DSC_9062  image

 

23
Jul

Resebrev HMS Falken 140723

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Mitt namn är Barbro Uppström. Jag är stolt faster till Henrik, som är nybliven fänrik i Kungliga Svenska Flottan. Han har fått en stor del av sin utbildning på HMS Falken, en vacker skonert, som jag sett då och då på den svenska västkusten.När hon skulle flyttas från Öckerö till sin hemmahamn Karlskrona, fick jag tillsammans med Rolf ( Henriks pappa o min bror ) samt min man Hans, frågan om vi ville följa med. Klart vi ville!! För min bror, som är seglare ⛵️ sen barnsben, var det en dröm som gick i uppfyllelse. Själv älskar jag också att vara på sjön, även om jag inte är så inbiten som brorsan.

Vi ”mönstrade på ” måndagen den 20 juli på Öckerö. Henrik hade pratat om ” vakter ” , ” utkik ” och andra fackuttryck, och jag trodde ju att han skämtade när han sa, att även vi civilister skulle delta i dessa aktiviteter.

Men så fel jag hade!!

Vi gick vår första vakt kl.  18.00 – 20.00 ( eller var det 16-18??)Sen den andra kl. 04.00-08.00. Det gick faktiskt riktigt bra att gå upp vid denna okristliga tid. Soluppgången kl. 05.00 var värd det!! Aldrig har väl frukosten smakat så gott, och kaffet var starkt som det ska vara.Jag har nu suttit som utkik, varit nån slags räddningsansvarig, t.o.m stått till rors, vilket var riktigt häftigt, och också pustat mässing (mitt eget initiativ)För att nämna lite mer om måltiderna ombord på denna vackra båt, har vi blivit bjudna på den ena goda rätten efter den andra. Allt mycket vällagat, och smakrikt. En stor eloge till kockarna!! Man sover gott ombord på en segelbåt. Första natten låg jag i en hängkoj, jag sover nämligen i en hängmatta hemma, när nätterna är särskilt varma.Men det svängde lite väl mycket, så jag fick bromsa ett antal ggr under natten. Följande natt valde jag en vanlig koj. Enda störningen var några ”närliggande” som snarkade. Men med öronproppar klarade jag det också.Det råder en härlig stämning ombord. Alla har varit mycket trevliga, och gärna svarat på alla frågor, som vi civila hade.Jag vill tacka chefen, Tomas Falck, och hans besättning, för några fantastiska dagar. Vi hade även tur med vädret, men det får man väl tacka högre makter för.Önskar er all lycka på de sju haven, och hoppas att våra vägar, eller ska man säga segelrutter, korsas igen.

Med många kramar, Barbro U.

image image image

image image image

22
Jul

Resebrev HMS Falken 140722

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Hej alla läsare

jag kom ombord idag och började med att få åka ribb det var väldigt kul och det gick väldigt snabbt. Jag har fått lära mig massor av saker och fått några nya kompisar. Jag lärde mig tillexempel att styra båten och att klättra upp till masten först var jag lite rädd men sen gick det bra. Jag testat att kasta en livring och vi fick göra en övning för att hämta tillbaka den. Jag har sprutat vatten på däcket och bäddat där jag ska sova. I början va det helt lugnt men sedan började det och blåsa lite. Båten guppar lite män jag har vant mig. Allting har varit super kul och jag hoppas att jag kan åka med fler gånger.

Med vänlig hälsning, Liam Falk

image  image  image  image

10
Jul

Resebrev HMS Gladan 20140710

Anmäl Av:
i Okategoriserade

Glad sommar önskar Gladan
Läge: Ö-varvet på Öckerö
Verksamhet: Förtöjd, avmönstringsceremoni för eleverna
Väder: Soligt, svag vind, varmt

Helt otroligt!
Den här elevomgången närmar sig sitt slut och känslan av sommar börjar äntligen komma ifatt en.
Så mycket som vi har gjort den här elevomgången under så kort tid känns väldigt annorlunda och kul jämfört med tidigare verksamhet.

Sveriges kustremsa känns relativt kort
När vi med ett övningsfartyg av den här typen kan starta i Karlskrona, ta oss upp till Stockholm på drygt ett dygn, segla i skärgården och dessutom synas i bakgrunden till Allsång på skansen, ha segelexercis på strömmen en hel dag och besöka Vasamuseet. (Radar upp en hel rad med platser HMS Gladan befunnit sig vid de senaste veckorna). När vi hinner med allt detta känns Sveriges kustremsa relativt kort. Vid tidigare elevperioder har vi gjort förflyttningar på mer än 3000 distansminuter. Avståndet mellan Karlskrona och Stockholm är ca en 10-del av det avståndet. (Las Palmas – St. Barthelemy 2800 distansminuter). Snacka om olika perspektiv!

Allt detta i samband med att vi utbildar eleverna i sjömanskap och navigation.
- Vi har övat med sjöfartsverkets nya sjöräddningshelikopter (tre ytbärgare har vinschats upp och ned på halvdäck).
- Vi har ankrat ute vid Lökholmen, och eleverna har fått möjlighet att gå i land i Sandhamn.
- Vi har besökt Gotska Sandön och besökt nationalparken (med Gottbergs lada) samt en av de tre fyrarna på ön.
- Vi har gjort ett besökt på Almedalsveckan i Visby.
- Vi har haft förtöjningsövningar i Malmö.
- Vi har besökt Helsingborg där några av sjömännen ombord har kul en historia att berätta för sina anhöriga. (Ni får fråga dom själva).
- Vi har legat till Ankars både utanför Råå och på Källöfjord.

Vi har använt alla resurser vi har ombord. Utbildat i rodd och segling med skeppsbåten. Eleverna har fått lära sig stäva och övningsköra med Ribben.

Sjöben
Förutom alla lektioner (navigation, posttjänst, post på kaj och till ankars, knopar, elevtamp, sjötermer, örlogsmässighet, seglingsteori etc.) och erfarenheter kring alla manövrar så har samtliga elever fått sjöben. (ca hälften av eleverna har kräkts i början av sjösjuka). Nu vet elverna att illamåendet går över och vad det innebär att få sjöben.

Hur ska man avsluta det här nu då?
Förutom att nyckelbesättningen kan känna sig mycket nöjda över en väl utförd expedition som både börjat och slutat på Öckerö. Kan vi känna oss nöjda med ett fantastiskt avslut av den här elevomgången. Lt. Fagerberg mönstrar nu av som Sekond och Lt. Levihn tar vid. Tack för oss i HMS Gladans nyckelbesättningen! Vi önskar eleverna, anhöriga och ni som följer oss på bloggen en bra sommar!

GMY
Lt. Viktor Levihn
Sekond HMS Gladan

08
Jul

Bildkollage HMS Gladan 20140708

Anmäl Av:
i Okategoriserade