Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Avslutande resevbrev HMS Falken 171012

Linus Grann

Efter att ha skrivit det första inlägget första natten denna resa, så sluter jag cirkeln med att skriva det sista också.

I det första inlägget så pratade jag om sjövana, yttre element, känslan att vara tillbaka och förväntan över vad man kommer att lära sig under tiden ombord. Nu, nästan 4 veckor senare sitter jag här igen och reflekterar över vad vi har varit med om.

Vattnen runt Sveriges kust i september/oktober kan verkligen lära en saker som man inte kan lära sig på andra platser. De yttre elementen, sömnbristen sätter tillsynes enkla uppgifter på sin spets. Äta mat i 4-5 meter höga vågor, arbeta på däck i regn, 20graders lutning och kraftig sjögång, ta emot över 700 gäster på ”open ship” och representera Försvarsmakten på ett värdigt sätt när du har 3 timmar sömn natten innan.  Detta är några utav de tillsynes enkla saker som har blivit utmaningar. Även om det har varit tungt under vissa perioder, så har jag fortfarande kvar känslan av att jag inte bytt ut eller varit någon annanstans än just där jag har varit de senaste 4 veckorna. En resa som har tagit oss från Karlskrona till Stockholm, från Stockholm till Oslo, för att sedan segla ner till Göteborg.

Jag vill även passa på att ge en eloge till den fasta besättningen ombord som har varit väldigt flexibla och anpassat sig i sitt utlärande, man ser verkligen viljan av att lära ut och sprida kunskap. Vi har fått möjlighet till att träna i att leda olika aktiviteter ombord, allt ifrån att sjösätta skeppsbåtar till att ha en central roll i avriggningen av fartyget.

Jag känner mig priviligierad och tacksam att få möjligheten att få gå den här utbildningen, som både har varit utmanande men väldigt lärorik, en utbildning som jag tror kommer fortsätta lära en saker även långt senare än det ifrån vi mönstrat av fartyget.

Som vanligt när man har skrivit en text om en känsla eller en upplevelse, så känns det väldigt tunt och fattigt när man läser igenom det man har skrivit. En känsla måste kännas och en upplevelse måste upplevas för att ge en rättvis bild.

 

Kadett Hellström

Nedan följer ett antal bilder från resan i ett försök att knyta ihop säcken av vad som har hänt under dessa veckor.

Personlig blogg

Skonertdivisionen är ett utbildnings och rekryteringsförband. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken, där utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny (segelfartyg), bidrar till att eleven kan utvecklas som individ och som gruppmedlem.

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *