Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

170805 Resebrev HMS Gladan – Till ankars vid Ven

jerkerschyllert

Till ankars för segel vid Ven 170805

Dagens segling startade redan vid kaj i västra hamnen, Malmö. Vindarna från Öresund mot Helsingborg bedömdes som relativt kraftiga någonstans mellan 10-15m/s och ännu starkare i byarna. Detta gjorde att nyckelbesättningen och några kadetter satte ett rev i storseglet för att minska segelarean med 63kvm. Väl på vattnet hamnade vi såklart på det enda stället där det inte blåste och vi gick en bra stund med vind på runt 4m/s. Efter att vår ankarplats redan blivit upptagen beslöt vi att ankra något tidigare precis i höjd med Ven. Momentet bjöd på en spännande manöver som innebar att vi gick till ankars för segel istället för maskin. En manöver som inte var helt självklar då det i sundet uppstår kraftiga strömfåror som påverkar rörelsen av fartyget stundtals mer än vinden.

Utbildningen fortlöper och vi kadetter har nu börjat leda vissa enklare moment ombord. Vi har bland annat fått ansvara för att agera förtöjningsledare, klargjort för att gå till segels och sätta segel. Att vi som blivande officerare erbjuds möjligheten till detta upplever många av oss som stimulerande, och därför tar vi de chanser som erbjuds. En viktig faktor för att framgångsrikt kunna leda en station ombord är att man själv har varit med och dragit i tamparna. För när man själv har utför arbetet skapas en förståelse för de krafter som finns till sjöss hur de påverkar fartyget. Den förståelsen är sedan ovärderlig när man ska skicka upp sina kollegor i toppen på 25 meter eller beordra de att hala en tamp som känns stum. Har man förståelsen kan man enklare prioritera de resurser man har, och på så sätt lösa uppgiften på bästa sätt.

Till alla där hemma, vi ses snart!

 

Kadett Larsson
Kadett Olsson

Personlig blogg

Skonertdivisionen är ett utbildnings och rekryteringsförband. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken, där utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny (segelfartyg), bidrar till att eleven kan utvecklas som individ och som gruppmedlem.

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *