Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Resebrev HMS Falken 170705

John Samuelsson

Karlskrona

Dagen på HMS Falken startade med att skeppet seglade in mot Karlskrona. På så vis passerade vi bland annat den vackra ön Kungsholmen samt Godnatt och Godmorgon som är två gamla kruthus som idag har blivit signum för Karlskrona, därefter rullade dagen på genom att vi skulle återställa skeppet. Mässingen putsades, skeppet skrubbades och tampar iordningsställdes. Cirka kl.10.00  ansågs Falken vara tillräckligt fin så att vi elever skulle få ledigt för att byta till civila kläder och ge oss av på permission innan lunch. Många skyndade sig snabbt iväg för att bland annat köpa glass. En del ur besättningen bor i Karlskrona och hade talat om en glasseria i staden som serverade gigantiska glassar. Vilket gjorda att många gick dit för att testa.

På eftermiddagen genomförde vi en kort och trevlig seglats i Karlskronas skärgård med medlemmar från föreningen Karlskrona marinmuseets-vänner. Vädret var fint, soligt och perfekt för att genomföra en seglingstur för dessa medlemmar. Fyra elever fick också tillfälle att segla med Bark båtar, segelbåtar som byggdes på 1800-talet för millitärt syfte. Därefter fick vi förmånen att besöka Marinmuseet. En guide mötte upp oss för att berätta om ubåtarna Hajen och Neptunus som befinner sig på museet. Hajen var den första svenska fungerande ubåten som stod klar redan år 1904.  Ett av våra befäl på HMS Falken hade även arbetat på Neptunus, som många påstår är den mest moderna ubåten som i dagsläget brukas för uppvisning. Det gjorde att vi även kunde fråga honom om ubåten och hur det var att leva under vattnet. Middagen serverades därefter för att vi sedan skulle kasta loss inför seglatsen vidare mot Visby.

 

Elev: 222, Ljungbrant

Personlig blogg

Skonertdivisionen är ett utbildnings och rekryteringsförband. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken, där utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny (segelfartyg), bidrar till att eleven kan utvecklas som individ och som gruppmedlem.

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *