Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Resebrev HMS Falken 170515

John Samuelsson

HMS Falken har nu genomfört relativt lång utbildningsperiod både till tid räknat, fem veckor och avlagt en distans av ca 2400 distansminuter. Las Palmas-Portsmouth. När vi nu summerar denna period så ser vi på stor personlig utveckling hos eleverna. När eleverna är i sjuttonårsålder är som bekant dom flesta i gränslandet ungdom på väg mot vuxen så smått. För att saker och ting skall fungera på ett bra sätt för oss alla men allra mest för eleverna är det ett antal saker som behöver läras in och förstås. Några påtagliga saker är hålla tider. Vi instruktörer har ju givetvis lärt oss det och behöver inte vänta på varandra. Innan eleverna har fått upp ögonen med fördelen att passa tider blir det en del ”onödig” väntetid för dem själva. Givetvis finns vi där och hjälper till hela tiden men det tar ibland lite tid innan alla är med på det. Konsekvensen i början för eleverna blir att avgående vaktposter får vänta innan de blir avlösta. Lunchtid med mera blir också lidande innan tidsuppfattningen landat in.

Detta rättar till sig och är ett exempel på att eleverna måste ta ansvar. Somliga föräldrar kanske känner igen sig i att det inte alltid räcker med att säga, nu är det kallt ute, underförstått, kläder på! Det tar också lite tid innan alla elever är där mentalt att klä sig för rådande väderlek. En av de viktigast lärdomarna för en sjöman är att hålla i sig. Även om vi arbetar i framkanten och med en i det närmaste fulländad pedagogik i ämnet, tar det också dessvärre några dagar eller faktiskt veckor innan eleverna lärt sig det. Konsekvensen blir att man ramlar och slår sig.

Det här är saker eleverna nu förstår och rimligtvis har nytta av i framtiden. Jag gör nedan en liten lista på saker eleverna lär sig och får med sig in i framtiden.

 

Vikten av gott kamratskap

Teamwork

Tidpassning

Hålla ordning på sig själv och sin utrustning

Att utmana och lära känna sig själv

Nattarbete

Ta ansvar under olika posttjänster, till ankars, kaj och till sjöss

Tala inför grupp

Klä sig i uniform ombord och i land, förstå att eleven representerar sig själv, Falken och Sverige, då människorna i länderna ser på dem som militärer i och med de bär uniform

Öva språkkunskaper och ta del av andra länders kultur

 

Mer specifikt ombord

 

Sjötermer

Att gå vakt

Ordertermologi

Stå till rors, utkik, navigationstjänst

Hantera fartygsmateriel såsom verktyg, tågvirke, kasttåg, ankare, småbåtstjänst, kikare, kniv, båtshake,

Knoputbildning

Splitsning

Diska

Spara på färskvatten

Fungera i fartygsmiljö vid grov sjö

Skyddstjänstorientering

Sjukvårdsupplysning

Olika teoretiska lektioner

Rengöring

Bädda bingen

Förmannaskap

 

Det har varit ett trevligt elevgäng från Bernadottegymnasiet, Stockholm. Eleverna går härifrån med många minnen och en hel del av dem anmälde intresse att komma tillbaks.

 

Själva återställer vi fartyget och gör det redo för nästa omgång. Då blir det militära elever som kommer att vara med från Portsmouth-Stockholm. Nyckelbesättningen reser hem på en veckas ledighet.

 

Vid pennan Thomas Falk, FC.

 

Personlig blogg

Skonertdivisionen är ett utbildnings och rekryteringsförband. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken, där utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny (segelfartyg), bidrar till att eleven kan utvecklas som individ och som gruppmedlem.

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *