Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Resebrev HMS Falken 170420

Linus Grann

Hej alla!

Idag var det uppstigning 06.30 för babord sidan, efter att bingarna hade lagts undan och kläderna var på så var det dags för frukost. Det bjöds på gröt med dess tillbehör när babord var klara så var det dags att byta ut vakten då babord fick gå på vakt mellan 08.00-12.00, samtidigt som stybord skulle få äta en god frukost innan dagen satte igång.

På förmiddagen fick stybord chans att vila upp sig lite efter den tunga natten som varit, samtidigt som babord sidan arbetade med luseplattingar. De arbetade för fullt så att tiden flög iväg och det plötsligt var hög tid för lunch det serverades då fläskpannkaka med lingonsylt. Sedan var det dags för stybord att testa på att tillverka luseplattingar samtidigt som det arbetades på med detta så gick timmerman igenom alla olika tampar då det ska vara tampförhör på fredag. Vilket gör att det nu övas för fullt på tampar från eleverna sida.

Senare på eftermiddagen så var det dags för babord att ha lektion inom ”samhället falken” där man får lära sig hur det fungerar på båten och vad som behövs för att det ska vara ett fungerande segelfartyg. Det var senare vid 15 tiden dags för allemanskaffe därefter fortsatte dagen med ett rejält fyspass för stybord som fokuserade på styrka, där det sen var dags för en skön dusch på 1 minut per person.

Efter det här var det dags för middag som bestod av lax med sötpotatis och en sås gjord på stuvad spenat. Kvällen rullade senare på som vanligt och denna kväll var det dags för babord att ha första nattvaktspasset. Nu fortsätter det stora äventyret med Falken 2017 som innebär sjösjuka för vissa medan andra klarar av denna segling utan problem. Fartyget har fortsatt luta där vi idag har haft en lutning på 20-25 grader medan vädret fortsätter att vara på vår sida även fast det har varit lite kyligare i luften och temperaturen har legat runt 14 grader. Vattnet å andra sidan har inte bjudit på så höga vågor utan vi glider fram på ett bekvämt sätt.

Idag har vi även haft 8 segel uppe vilket innebär att alla segel utom bredfocken har bidragit till vår framkomst då vi idag har rört oss hela 140 distansminuter. Vi slog dessutom hastighetsrekord för denna resan då första kvarter nådde en hastighet på 9,5 knop. Annars har snitthastigheten legat på  5,9 knop vilket innebär att vi har tjänat ihop tid och kan lugnt fortsätta seglatsen imorron då vi bör hålla en hastighet på ca 2 knop för att komma fram till Azorerna den 23/4 klockan 10.00.
Dessvärre skedde en mindre rolig sak senare på onsdagskvällen då fishermanseglet gick sönder och fick en reva vilket gjorde att 4 elever fick ta på sig selen och klättra upp för att då ta in seglet så att det inte skulle gå sönder mer.  Detta ska vi försöka fixa imorgon då vi ska sätta upp ett nytt fisherman medan det gamla ska sys, men det blir morgondagens bekymmer.

Vi saknar alla er där hemma och vi hoppas att ni har det lika bra som vi har det. Nu tänkte jag gå ut i kylan igen och fortsätta vara vaktens fria där jag finns tillgänglig vid behov. Sov så gott så hörs vi senare!

Kramar elev 323 Almgren

 

Personlig blogg

Skonertdivisionen är ett utbildnings och rekryteringsförband. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken, där utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny (segelfartyg), bidrar till att eleven kan utvecklas som individ och som gruppmedlem.

3 kommentarer

  • John Samuelsson 21 april 2017 11:31

    Vi roterar vakterna varje dygn. så ponera att man börjar gå vakt 08.00-12.00, sedan går du på igen 16-18 (vakten mellan 16 och 20 delas på hälften för att få rotation samt för att underlätta utspisning vid middagstid. sedan går du på igen 00-24. sedan rullar det på så!

  • Linus Grann 21 april 2017 03:15

    Luseplatting är ett slags skydd man har längs med dirken (wiren som håller upp storens bom). Man gör ett skydd av tamp som man virar runt wiren med några meters mellanrum.

  • Nanna 20 april 2017 08:25

    Godmorgon HMS Falken!
    Det där m luseplattning har omnämnts flera gånger. Vad är det?
    Och så undrar jag om de här jobbpassen ni har, är det 4 h varje gång? Så ena gänget har alltid 00-04 skiftet och det andra 04-08 passet. Eller roterar det på nåt vis.
    Kram kram
    Nanna

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *