Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Resebrev HMS Falken 1703111

John Samuelsson

Så. Då har snart den femte dagen för Pauliskolans Bernadotteelever passerat. Följande betraktelser kan ur ett skolperspektiv vara intressanta:

  1. Eleverna är mycket bra på att komma i tid. Uppställning 07:30 verkar faktiskt innebära att eleverna är på plats just 07:30!
  2. Eleverna är grymma på att vara hänsynsfulla och tysta. På kvällarna på ”trossbotten” (ett cirka 35 kvadratmeter ”stort” utrymme där 25 stycken sover) är det tyst när det skall vara tyst. Mycket respektfullt.
  3. Städning och rengöring har utförts med glädje under skrålande sång (sången stod mest matros Hedin för).
  4. Eleverna både kan och vill lära!

Så. Härmed bestämmer jag att denna stämning även skall exekveras i våra klassrum från och med nu J

I skrivande stund är vi mitt ute på havet seglandes mot Marina Rubicon på Lanzarote. Det blir ett två dagar långt kursben (ben betyder distans, eleverna pratar nu nästan enkomt sjöländska; purra och kvelja, gaffelfock och byssan, klofall och klyvers skot (min favorit än så länge är ”fira så vackert”)) till nästa förtöjning. Detta har vållat en hel del oro för de 78 % som var sjösjuka och ännu mera ångest från de 17 % som tappade räkningen efter cirka 23 kräkningar. Men … efter att nu gungat på böljan i snart nio timmar så ser det mycket lovande ut! Precis som doktorn sade (men det kan bero på att doktorn delade ut vissa saker till de värst drabbade …).

När vi nu är inne på ämnet obehagligheter så kan en del ur besättningen konstatera vad som händer när man kräks ett flertal gånger uppe i masten när man står utkik. Inte kul för den i masten – ännu tråkigare för dem som inte står i masten …

Våra elever har också visat att det går att utöva ”fysisk fostran” (idrott) på en gungande skonert. Att sedan 15 deltagare skall duscha i en dusch, en i taget, och klä om på 15 minuter klarade de också galant. Andra saker som hänt är att eleverna fått se portugisiska örlogsmän och badande hundar, centrala Santa Cruz De Teneriffa och kryssningsfartyg. De har badat i en hamn och fått höra skepparna förklara vinklar och beräkna hastigheter. ”Inte svårt alls ju” hörde jag i pereferin …

Denna praktik och möjlighet till bara måste vara det häftigaste och bästa som hänt under skolgången. Kanske även för undertecknad. Definitivt häftigare än geometriprovet i Matematik 2b som skedde strax innan avfärd har jag i alla fall fått höra … Besättningen är en salig blandning av vikingar och kamrater, salta sjöbusar och goda pedagoger. Omhändertagande och förstående. Maten får också mycket beröm – vad sägs om glass och färsk ananas, frikadeller i tomatsås och asiatisk shiitake-wok! Till detta finns kaffe och en ständigt påfylld fruktkorg.

Just nu visar månen sin mest romantiska sida och vissa elever styr skutan, en del övar på skotstek och andra tampar. Vår praktik, skoldag och fredag kan helt enkelt inte bli bättre!

Sjöhälsningar/medföljande filosofilärare

Personlig blogg

Skonertdivisionen är ett utbildnings och rekryteringsförband. Divisionen består av HMS Gladan och HMS Falken, där utbildningen bedrivs med inriktning på sjömanskap och praktisk navigation.

Vi håller både praktiska och teoretiska lektioner som kan bli både fysiskt och psykiskt krävande då de sker på havets och vädrets villkor. Den speciella miljön som för de flesta är helt ny (segelfartyg), bidrar till att eleven kan utvecklas som individ och som gruppmedlem.

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *