På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Validering av radartäckning, WAM

f7vader

I stort sett all förflyttning som sker i luftrummet koordineras och kontrolleras av luftfartsverket. Deras främsta arbetsverktyg är radar, som med hjälp av elektromagnetisk strålning identifierar avstånd, höjd och eventuellt färdriktning för olika föremål.

Landvetters radar kommer stängas ner för underhåll och man kommer istället använda ett fast system som förkortas WAM (Wide Area Multilateration), som istället bygger på triangulering. Fördelen med WAM jämfört med radar är att den inte innehåller några rörliga delar som kan gå sönder. Ytterligare fördelar är att noggrannheten i WAM är bättre än i traditionell radar vilket leder till högre flygsäkerhet. Med WAM kan LFV också få täckning på platser i Sverige där det tidigare inte har funnits någon eller dålig täckning.

I samband med väderflygning fick vi uppgift att hjälpa till med övergången, att validera i vårt närområde.

På den vänstra bilden ser vi rutten medans den högra visar aktuell höjd och gröna eller röda värden beroende på täckning.

Under flygningen dirigerades vi i höjd och riktning av utsedd flygledare. Vid några tillfällen tvingades vi stiga bl.a. på grund av hinder/terräng. Över Vänern dirigerades vi att gira österut och sjunka. De rådande väderförhållanden och motljus gjorde att optiskt fenomen uppstod där den upplevda horisonten försvinner ner i vattnet. Flygförare är tränade att hela tiden stämma av med instrumenten som talar om höjd och riktning men goda väderförhållanden kan göra att man slappnar av och dyker det då upp liknande optiska fenomen finns risk att man missbedömer höjden med katastrofalt resultat.

(På länken nedan kan man hitta en kort film där vi kommer in lågt över Hindens rev.)

https://www.facebook.com/fmvadertjanst/?hc_ref=PAGES_TIMELINE&fref=nf

Valideringen gick bra och vi kommer ha god, till och med bättre täckning med WAM när Landvetter radarn underhålls.

Met. Henrik Sjöman

Personlig blogg

Bloggen om Försvarsmaktens vädertjänst och hur det är att jobba som försvarsmeteorolog.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.