Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Stor flygövning i Norrland – Hur påverkar det meteorologens arbete?

f21vader

Just nu pågår en stor flygövning i norra Skandinavien, Arctic Challenge Exercise (ACE). Övningen syftar till att stärka den militära förmågan och fördjupa samarbetet mellan länder och är en av de största som genomförs i Europa under 2017. En av baserna för övningen är F 21 i Luleå och här baserar förutom svenska JAS 39 Gripen även bland annat, Schweiziska stridsflyg F18-Hornet och Amerikanska  tankplan KC-135, se bilderna nedan.

F18-Hornet från det Scweiziska flygvapnet. Foto: Försvarsmakten

F18-Hornet från det Scweiziska flygvapnet, baserade på F21 i Luleå. Foto: Försvarsmakten

 

Två amerikanska KC-135 och en TP-84 (Hercules) från Sverige. Foto: Försvarsmakten

KC-135. Foto: Pär Bäckström/Pbfoto.se

Som vanligt när det ska flygas så är vädret en viktig parameter då flygningarna ska planeras och vad innebär det då för oss som meteorologer på F21 när vi har en övning av denna dignitet här på plats?

Största förändringen är att vi delger våra prognoser på plats tillsammans med flygande och planerande personal, istället för att vi som vanligt fjärrbriefar med hjälp av ljudsystem. Ett kul inslag är detta då vi delger våra prognoser inför en oftast full filmsal. Att vi dessutom tvingas göra det på engelska, något som vi normalt inte gör här på F21, är bra övning.

En prognos som vi gör mer frekvent under övningen är en så kallad BANG-prognos. Den prognosen talar om förutsättningarna för att ljudbangen, som uppstår då ett flygplan flyger i överljudsfart, ska nå marken. Detta är inte önskvärt då det kan störa allmänheten och även förorsaka materiella skador, men med hjälp av vår prognos så kan detta undvikas. Se ett exempel på en BANG-prognos nedan.

En BANG-prognos visar, med given höjd och hastighet, vilken flygriktning där ljudbangen riskerar att nå marken. Om ett flygplan flyger i riktning mot de röda områdena i cirklarna så finns risk för ljudbang. Cirklarna är som kompasser där rakt uppåt i cirkeln är norr, rakt högerut i cirkeln är öster osv.

Annars under övningen är inte skillnaden, mot vad vi gör till vardags, speciellt stor. Även om det är ett flygplan som ska flyga eller hundra, så ska prognosen ställas, eventuella varningar utfärdas osv.

Hursomhelst är det kul och spännande att få vara del av en så stor övning som ACE är.

/Erik, meteorolog F21

Personlig blogg

Bloggen om Försvarsmaktens vädertjänst och hur det är att jobba som försvarsmeteorolog.

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.