Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

På nya uppdrag i Sveg

metocc

Det råder full aktivitet på hotell Mysoxen i Sveg. Förutom att Stefan Löfven är på besök för att konferera om småstadspolitiken är det ovanligt många grönklädda personer som rör sig i korridorerna. Det är nämligen dags för den årliga helikopterövningen i Härjedalen. Varje år åker flygskolan upp till Sveg för att öva framförallt mörkerflygning med sina elever. Orsaken till att man väljer att basera på Svegs flygplats är framförallt för att det finns restriktioner för hur långt in på kvällen man får flyga på Malmen, som är hemmaflottiljen. I Sveg har man flygövningstid ända in på natten. Dessutom är området glest bebott vilket innebär färre människor som störs av bullret.

Så hur kommer jag själv in i bilden? Jag är varken helikopterpilot, tekniker, flygledare eller snöröjare. Men däremot är jag meteorolog och är med och stöttar verksamheten med prognoser och väderinformation som kan komma att påverka möjligheterna att utföra de planerade övningarna. Erfarenheter har visat att man får ut fler flygtimmar med en meteorolog på plats jämfört med att ha en meteorolog som stöttar på distans. Hur kan det komma sig då? Jo genom att faktiskt uppleva vädret själv får meteorologen en tydligare känsla för vädret än om han eller hon sitter på annan ort och endast har automatiska mätare att tillgå. Ett tydligt exempel på detta hade vi under två av de dagarna jag var med; mätarna på flygplatsen visade på ett jämnt molntäcke på ungefär 300 fot (ca 100m) och lätt snöfall. Detta är för lågt för eleverna att öva i under dygnets mörka timmar. Hade jag inte varit på plats hade min prognos för kvällen varit ganska pessimistisk och de hade förmodligen ställt in övningarna. Men eftersom jag nu var på plats och kunde se med blotta ögat att molnen var långt ifrån så låga kunde jag konstatera att mätarna på flygplatsen tog snöfallet som molnbas. Det vill säga laserstrålen som skickas upp från molnhöjdmätaren returneras då den träffar snöflingorna och inte själva molnen, som tänkt. Molnbasen var i själva verket runt 2000 fot (ca 600m) och fullt flygbart. Efter första passet konstaterades att teorin stämde och de kunde genomföra utbildningen som planerat, både innevarande och kommande dag.

Såhär ser tillvaron ut genom ljusförstärkaren man har på sig vid mörkerflygning.

Såhär ser tillvaron ut genom ljusförstärkaren man har på sig vid mörkerflygning.

Förutom att stötta flygskolan hade vi även ett annat syfte med vistelsen i Sveg och det var att öva MME-enheten (Metoc Mobil Enhet). Denna enhet tillhör Metocc och ska bland annat kunna använda ett portabelt väderobservationssystem för att verka i områden där begränsat med väderinformation finns att tillgå. Med mig hade jag därför en observatör som tillika fick agera tekniker. Tillsammans monterade vi upp utrustningen och fick den att leverera information som planerat. Med den här typen av portabla system är man därför inte lika beroende av den information som finns till exempel på flygplatser. Vem vet, man kanske inte alltid baserar på en flygplats med fungerande mätutrustning.

 

Uppförande av det portabla väderobservationssystemet.

Uppförande av det portabla väderobservationssystemet.

Observatören kunde även åka runt i övningsområdet med en mindre handhållen mätare och mäta till exempel molnhöjd för att ge mig mer input till min prognos. Väldigt värdefullt då det var väldigt glest med observationsstationer runt omkring och dessutom ett knepigt väderläge.

Ingen dag är den andra lik, men såhär kan en dag till exempel se ut för mig som meteorolog:

05:50 Väckarklockan ringer

06:20 Konferens med övriga meteorologer i Försvarsmaktens vädertjänst

07:00 Frukost

07:30-12:00 Förberedande av prognos och bilder till briefingen

12:00 Lunch

13:00 Briefing för lärare och elever

14:00-15:00 En väderflygning i helikopter för att få en känsla för vädret i övningsområdet

16:00 Uppdaterande väderbriefing

17:00 Middag

18:00-02:00 Väderuppföljning från flygledartornet

Att få följa med på dessa övningar betyder även mycket för oss enskilda meteorologer då det bygger upp vår erfarenhetsbank så att vi kan göra bättre och bättre jobb hela tiden. Så jag tror att det är uppskattat från båda håll. Men nu är det tillbaka till vardagen och uppladdning för nya utmaningar som gäller för den här meteorologen.

Tillbaka efter en väderflygning som innehöll både snöfall, underkylt duggregn och lite sol på slutet.

Tillbaka efter en väderflygning som innehöll både snöfall, underkylt duggregn och lite sol på slutet.

Helena, meteorolog på Metocc

Personlig blogg

Bloggen om Försvarsmaktens vädertjänst och hur det är att jobba som försvarsmeteorolog.

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.