Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Riskanalys – Handbok Utbildningsmetodik

fmlope

Reservofficerseleverna är samlade för genomgång av övningsplanering. Det är dags för momentet riskanalys. Wilas Wihlstrand, en av lärarna på Militärhögskolan i Halmstad, gör en presentation för att därefter låta eleverna arbeta två och två och sedan leda en gruppdiskussion.

Wilas Wihlstrand

Wilas Wihlstrand

Handbok utbildningsmetodik tillämpas på reservofficersutbildningen ända sedan den första remissen kom ut för några år sedan och är ett bra stöd i utbildningen. Precis som tanken var vid framtagandet.

Maria Andersson

Maria Andersson i samtal med en kurskamrat.

Ur Handbok Utbildningsmetodik:
Riskanalys
Att bedöma risker är en förutsättning för att vi ska kunna lösa uppgiften, det
gäller såväl vid övning som vid insats. I SäkR finns exempel på hur en riskanalys kan göras. Även i GMU:s strimma D finns exempel på riskanalyser och hur man kan arbeta med att utveckla riskmedvetenhet.
Övningsledare ska kunna redovisa gjord riskanalys. Riskanalysen ska vara levande eftersom förutsättningarna för övningen ändras, t. ex vädret, annan verksamhet eller att utbildningsståndpunkten var högre eller lägre än förutsatt.

Personlig blogg

Krigsförbandens verklighet är utgångspunkten för FMLOPE – enheten som leder Försvarsmaktens utveckling av ledande och lärande (ledarskap och pedagogik).

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *