Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndighet

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndighet

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Sista passet avklarat

flygvapenpilot

Nu har vi flugit klart för den här gången.
Idag var våran sista dag på Flygskolan och den avslutades med skön avancerad roteflygning. Året som gått har varit det mest intressanta och lärorika i mitt liv och jag talar nog för hela kullen när jag säger det. Inlärningskurvan har varit brant, utbildningen intensiv och till slut när man står där med vingarna i sin hand är det svårt att fatta vad man egentligen har åstadkommit. För oss var examensdagen en milstolpe i karriären, men framför allt en milstolpe i våra liv och något vi är oerhört stolta över!

Dagen började som vanligt med väderbriefing 07:40. Då detta inte var någon vanlig dag så var rummet nu också fullt med flera av FM/FV högre chefer, däribland Insatschefen Anders Silwer och Flygvapeninspektören Micael Bydén. Vi följde vädergenomgången som meteorologen höll och konstaterade att vädret inte såg allt för lovande ut. Genomgången avslutades och divisionschefen beslutade att avvakta med BOF(beslut om flygning) för att klara ut vädersituationen noggrannare. Till slut blev det samling igen och beskedet att vi inte kan lyfta pga vädret kom. Istället togs beslut att genomföra allt enligt plan förutom att lyfta från startbanan. Dvs att taxa runt bansystemet för att till slut taxa in där alla anhöriga väntade och på så sätt kunna låta dem möta oss vid planen precis som om vi hade flugit. När vi taxat klart klev vi ur våra plan och skakade hand med de inspekterade samtidigt som kamerorna blixtrade. Att taxa runt bansystemet kan kännas lamt men själva grejen att få taxa in och möta sina anhöriga var nog så viktigt för oss att vi mycket hellre taxade än att ställa in passet helt.

Efter att ha träffat nära och kära var det dags för examensceremoni där vingarna skulle delas ut. Ceremonin hölls i hangaren av FVI där det bjöds på fina tal blandat med fin musik från arméns musikkår. Till slut så var det dags för den efterlängtade utdelning av flygarvinge där vi en och en gick fram till FVI för att mottaga denna vinge. Ceremonin gick som den skulle(ingen ramlade) och avslutades med flyguppvisning av Hkp 15 och JAS 39 Gripen, vilken final på en sån fantastisk dag! Efter uppvisningen så skildes vi från våra anhöriga för att äta examensmiddag tillsammans med våra lärare och de inspekterande.

Tack alla som gjort den här dagen möjlig för oss!

/LID

Personlig blogg

En blogg som skildrar försvarsmaktens pilotutbildning från första dag.

8 kommentarer

  • Ulf Hagstedt 8 februari, 2012

    fd

  • Mustafa 7 februari, 2012

    hej!
    väldigt intressant blogg och grattis till vingarna!!!

    jag har en snabb fråga... hur lång tar det för att göra testerna alltså GMU är 3månader sen är det väl KMU som är 6månader men sen är man klar för att testas till att bli antagen eller?

    tack!

    • flygvapenpilot 9 februari, 2012

      Hej!
      Eftersom våran antagningsprocess såg annorlunda ut så vet jag inte 100 hur det går till idag. Min uppfattning är att du söker och gör testerna på hösten. Klarar du allt så påbörjar du GMU i Januari/Februari med en garanterad plats. Denna sträcker sig 3 månader, dvs att du inte gör KMU(osäker) och börjar på officersprogrammet på hösten, 1 år efter du sökte. Men det enklaste sättet att få svar är genom försvarsmaktens hemsida eller att kontakta någon på HR-centrum, de svarar garanterat på dessa frågor! :)

      /LID

    • Andreas 9 februari, 2012

      Ja jag undrar samma sak, i vilken ordning gör man antagnings proven?

      Och finns det någonting man kan göra som "ung" (17 år) för att förbättra chansen att kunna bli stridspilot? Förutsatt att man klarar de fysiska och mentala påfrestningar såklart.

      Denna bloggen är väldigt inspirerande och lärdomsrik, så fortsätt! =)

      Tack i förhand

    • Andreas 8 februari, 2012

      Bra fråga! Jag undrar detsamma, i vilken ordning går uttagningarna till? Finns det något man kan göra i yngre ålder (17 år) för att ev. få större möjligheter att komma in? Förutsatt att man har alla de fysiska och mentala krav.

      Och jag vill även säga tack för att ni skriver här på bloggen, grymt intressant och lärorikt!

      Tack i förhand! =)

  • Andreas 3 februari, 2012

    Håller med dig Mats! Och ett stort grattis till er :)

  • Mats 2 februari, 2012

    Hoppas att man själv står där en dag och får ta emot vingarna. Måste kännas superhärligt!!

    • Andreas 3 februari, 2012

      Håller med dig Mats! Och grattis till er!

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *