12
Dec

Julgransflygning

Anmäl kommentar Av:
i OSSE, Pilot

Det var ett tag sedan vi senast skrev här på bloggen. Anledningen är att vi för tillfället befinner oss i ett väldigt teoritungt skede med diverse tester och prov rörande de markämnen som ingår i vår utbildning här. Samtidigt är i vi även i full gång med att förbereda oss inför vår examen som börjar närma sig med stormsteg (mer om detta i ett senare inlägg).

Utbildningen som bedrivs här på flygskolan har flygtjänsten i centrum, men den teoretiska biten tar en stor del av dagen i anspråk. Förutom dagens två flygpass, som för min del bestod av ett s.k. Mantorpsvarv och ett allmänt repetionspass i sektor, så har vi även genomfört ett STANAG-test riktat mot engelska. Detta test är utformat av NATO, som en standardiserad mall för hur välutbildad man är inom det engelska språket. Gradering sker efter en specifik skala, som man sedan kan använda för att söka olika tjänster inom militären som kräver en viss nivå på individens engelska. Förutom engelskan så väntar även två prov, ett som rör träningslära, kroppens anatomi, näringslära mm. och ett annat som går djupare in i flyglärans mytomspunna värld, där vi får lära oss varför flygplanen kan flyga.

Dagens flygpass var bägge två repetition av tidigare pass. Mantorpsvarvet går att jämföra med ett stort trafikvarv runt flygplatsen, och syftar framförallt till att få komma upp i luften samt att öva start och landning. Det allmänna repetitionspasset är aningen friare, där varje individ kan välja att öva på det som känns mest aktuellt just då. Jag själv valde att repetera passet ”Ava sammanbindning”, som bygger på att genomföra ett flertal olika avancerade manövrar, såsom looping, halvroll, tunnelroll m.fl. i en serie. Där får man lägga stor kraft på att varje manöver utförs på rätt sätt, så att värdena (fart och höjd) är inom gränserna för vad som krävs inför nästa manöver. En mycket rolig, men framförallt flygtrimshöjande övning som kräver stor koncentration.

De övningar som annars är i fokus just nu är framförallt förbandsflygning. Dels rote-ava, dvs. två flygplan som genomför olika avancerade manövrar i formation såsom looping, eller rote-imc som syftar till att öva förbandsflygning i moln, där sikten ibland endast är ett fåtal meter.

Som grädde på moset så kommer vi även att påbörja våra lågflygningsövningar under veckan. Där handlar det om att navigera på låg höjd med karta och kompass, vilket kräver en hög uppsikt utåt för att undvika master, vindkraftverk och dylikt.

 

Slutligen vill vi även nämna julgransflygningen som kommer att ske imorgon eftermiddag (13/12). Den bygger på 13 flygplan som kommer att flyga i formation över:

Vadstena kl 15.01

Motala 15.04

Ljungsbro/Berg kl 15.09

Ekängen kl 15.10

Norrköping kl 15.15

Söderköping kl 15.23

Linköping kl 15.30

Malmen kl 15.31

(+/- 5 minuter)

Dock är detta om vädret tillåter, och i skrivande stund är det aningen vagt om flygningen kommer att genomföras.

Lite sent med informationen rörande julgransflygningen, men vi hoppas att så många som möjligt hinner se detta och njuta av föreställningen.

/SVO


10 Svar till Julgransflygning

  1. Hawk 8 januari, 2012 kl. 22:20 Anmäl kommentar

    Gör en uppsats om ert yrke och har drf en liten fråga som jag undrar om ni kan svara på? Nämligen hur många “utländskar” elr sk “nysvenskar” samt kvinnor är det som tjänstgör som stridpilot i nuläget? Tack!

    Svara
  2. Ace 1 8 januari, 2012 kl. 22:19 Anmäl kommentar

    Gör en uppsats om ert yrke och har drf en liten fråga. Nämligen hur många “utländskar” elr sk “nysvenskar” samt kvinnor är det som tjänstgör som stridpilot i nuläget?

    Svara
  3. Elias 13 december, 2011 kl. 16:47 Anmäl kommentar

    Klockren formation över Norrköping! Bra jobbat!

    En fråga dock, vilka genomför den återkommande julgransflygningen; GFU- eller GTU eleverna?

    Svara
    • flygvapenpilot 13 december, 2011 kl. 18:10 Anmäl kommentar

      Tackar, det är alltid roligt med visad uppskattning!
      Dock så var det inte vi elever som stod för uppvisningen, utan våra eminenta lärare. Vi åkte endast med, men den upplevelsen var nog så rolig. De som flög var en blandning av både GFU- och GTU lärare.

  4. Linjeflygaren 13 december, 2011 kl. 11:15 Anmäl kommentar

    Ni har inte lust att lägga upp lite filmklipp från utbildningen? Skulle vara riktigt fränt att få se rote-AVA, lågnavigering etc i rörliga bilder!

    Mvh

    Svara
    • flygvapenpilot 13 december, 2011 kl. 18:05 Anmäl kommentar

      Hej, vi undersöker möjligheten att lägga upp inspirationsfilmer. Om det är genomförbart så kommer det att dyka upp en och en annan film här på bloggen.

  5. Anonymus 13 december, 2011 kl. 00:55 Anmäl kommentar

    Synd att det inte blir någon flygning över Luleå som har F21.

    Svara
  6. Jonathan 12 december, 2011 kl. 23:11 Anmäl kommentar

    Om ni skulle kunna “felnavigera” formeringen in över Stockholm Stad innan Malmen skulle det uppskattas ;-)

    Svara

Kommentera

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>