21
Nov

Våran framtid

Anmäl kommentar Av:
i OSSE, Pilot

Anledningen till att bloggen heter ”Vägen till Flygvapenpilot” och inte ”Vägen till Stridspilot” är att det idag, till skillnad från för 3 år sen, rekryteras piloter till alla flygplanssystem som försvarsmakten har och inte bara till JAS 39-systemet. Förutom JAS 39 kan man flyga C-130 Hercules, Gulfstream G4Saab 340 samt C-17 Globemaster och man kan dela in flygplanen i två kategorier där JAS 39 brukar kallas ”spets” och resterade ”transportflyg”.

Var man hamnar kan man till viss del påverka men det är behovet av piloter på varje ställe som styr vilka platser kullen får att välja på. När vi fick antagningsbesked fick vi samtidigt veta om vi skulle flyga spets eller Tp men inte, om aktuellt, vilket sorts Tp-system. Detta har gjorts om och idag söker man specifikt till de båda systemen, en fördel med det är att man nu kan söka till Tp-pilot ända tills man är 25år. Mer info

Förra veckan fick vi veta vilket behov försvarsmakten har och vilka arbetsorter och flygsystem vi hade att välja på. I våran kull är det 5 piloter som ska mot Tp och 6st mot 39. De mot Tp fick två arbetsorter att välja på fördelat på 3 platser i Linköping och 2 platser i Såtenäs. I Linköping får man flyga antingen Saab 340 med spaningsradar eller Gulfstream 4 signalspaning och i Såtenäs är det C-130 Hercules som gäller. C-17 Globemaster är stationerad i Ungern och i år fanns det inget behov där.

För spets så har vi idag 3st JAS 39-flottiljer varav 2st insatsflottiljer och en utbildningsflottilj. Det är på insatsflottiljerna som nyutbildade piloter hamnar och för våran del är det som sagt 6st som ska ut på insatsförbanden. Fördelningen blev 3st Ronneby och 3st Luleå. Vad gäller Ronneby kontra Luleå så är det ingen skillnad i arbetsuppgifter utan det som påverkar ens beslut mest är stället och var i landet det ligger.

Det är upp till oss själva inom kullen att komma överens om vilka som ska vart, man går alltså inte på några betyg eller omdömen. Detta bidrar till att ta bort konkurrensen mellan oss inom gruppen vilket gör att vi kan samarbeta och hjälpa varandra mycket bättre under utbildningen. Hela pilotutbildningen är upplagd på det här sättet för att alla ska få ut maximalt lärande. I och med att vi ska komma överens så kan det ställa till problem om det skulle vara så att flera vill till samma ställe, då blir det lotten som får avgöra och vissa kommer att bli besvikna. Vi lyckades dock väldigt bra då de flesta, trots viss lottning, känner sig nöjda med sin placering!

/LID


Ett svar till Våran framtid

  1. Orion 17 januari, 2014 kl. 11:51 Anmäl kommentar

    Äntligen har jag hittat en mycket trevlig blogg!

    Jag har en fråga. Det finns två kategorier, spets och Tp. Är det jag som styr att jag vill flyga spets eller är det någon annan?

    Tack så jätte mycket!

    Svara

Kommentera

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>