01
Nov

Det som väntar längre fram…

Anmäl kommentar Av:
i Pilot

Här följer ett gästinlägg av två piloter som kommit några år längre in på ”Vägen till Flygvapenpilot” . De tillhör våran äldre,äldre kull och är exakt 2 år före oss i utbildning och genomför just nu typinflygning på JAS 39 Gripen på F 7 Såtenäs.

Efter en värnplikt, två år på Militärhögskolan Karlberg, två år på Flygskolan med SK 60 och ett intensivt typinskolningsskede vid F7 var det äntligen dags för det första flygpasset ensam (omnämns EK = Enkelkommando) i JAS 39.  Vägen hit har varit lång, intensiv, utmanade, lärorik och minst sagt rolig. Denna dag var något alldeles extra som vi drömt om sedan många år tillbaka.

Typinflygningskedet här på F7 innehåller intensiva teoripaket rörande flygplanets konstruktion, funktion och prestanda, lokala procedurer samt uppfräschning av gällande flygtrafikbestämmelser. Detta blandas med simulatorflygning där fokus legat på handhavande av flygplanet i allmänhet och åtgärder vid flygplanfel i synnerhet.

EK-släpp JAS 39

 

Efter ett 30-tal simulatorpass och teoretiskt prov påbörjades flygning av JAS 39 tillsammans med instruktör i baksits (omnämns DK = Dubbelkommando). Det prov som skrivs innan första DK-passet prövar kunskaper om åtgärder vid nöd som endast kan genomföras från framsits (där eleven sitter) vilka förhoppningsvis inte ska behövas användas vid första passet…

Första flygningen DK är såklart spännande, rolig och intressant, men samtidigt vet vi att detta bara är ett steg på vägen mot flygning EK. Flygningen i DK genomförs i huvudsak med den instruktör/mentor som vi tilldelades första veckan på F7.

Efter ca 10 pass DK var det äntligen dags för EK-flygning. I den mån det går, med hänsyn till verksamhet och tillgång till flygplan, genomför alla elever EK-släppet samma dag. EK-släppet var planerat till onsdagen vecka 41 och redan på måndagen påbörjades den mentala förberedelsen vilket i det läget främst innebar vissa slängar av nervositet och upprymdhet inför flygningen.

Passet som sådant är grundläggande avancerad flygning, vilket är ett känt pass som vi genomfört både med instruktör i DK och i simulator. Passet är ett steg tillbaka i svårighetsgrad jämfört med de pass vi genomfört i DK vilket är en trygghet för oss elever.

Planeringen inför passet handlar mycket om mentala förberedelser, att tänka igenom övningens manövrar likaväl som att tänka igenom flygningen till och från övningsområdet.  I planeringsskedet läggs också mycket tid på omfallsplanering. Denna omfallsplanering är en viktig del i all flygplanering och handlar om vilka fel och oplanerade situationer som kan uppstå och påverka flygningen, exempelvis nödåtgärder och väderförsämringar.  Att vara förberedd på allt men inte förvänta sig något är en trygghet för oss som piloter.

Under hela planeringsfasen stöttas vi av respektive mentor. Inför första EK-passet är denna del väl tilltaget i tid för att ge möjlighet att reda ut de frågor som kan uppstå innan det är dags för flygning.

EK-dagen inleds som alla andra flygdagar med att inhämta väder från meteorologen. Känslan av stundens allvar infinner sig. Meteorologen fastslår det många av oss redan konstaterat: vackert väder! Vi EK-elever tilldelas flygplan och övningsområden, och sedan avslutas samlingen. Under 20 minuter sitter vi tillsammans i divisionens fikarum, repeterar vad som ska hända under passet och väntar på att det ska bli dags att bege sig ut till flygplanen. Instruktörer och kollegor passerar och önskar lycka till. 30 minuter innan planerad lättning lämnar vi Gripencentrum tillsammans med våra mentorer. På väg till den platta där våra flygplan står uppställda passerar vi Flygskolans SK 60 som är på besök. Minnen från första EK-passet i SK 60 för tre år sen dyker upp, tillsammans med förväntan och en känsla av stolthet.

Väl i flygplanet är allt sig likt. Alla knappar, skärmar och åtgärder är detsamma som tidigare. Samspelet med tekniker är precis som under alla DK-pass men trots detta är anspänningsnivån högre än tidigare. Känslan av att själv vara ansvarig för ett stridsflygplan är svindlande, men det finns inte utrymme att fundera vidare på det i denna situation. Snart är vi upptagna med att ta emot färdtillstånd från flygledaren i tornet och kort därpå står vi med motorn i läge Max Släckt på startbanan (full gas på grundmotor men efterbrännkammaren släckt). När bromsarna släpps och flygplanet accelererar märks det att JAS 39 A (ensits) är lättare och därmed rappare än JAS 39 B (tvåsits).

Först uppe på 8000 meter i övningssektorn över Vänern kommer vekligheten ikapp. I väster anas Norge, i öster Östersjön. I backspeglarna syns ingen instruktör, utan endast de gråmålande deltavingarna och nosvingarna som reagerar på minsta spakrörelse, vilken känsla!

Hemgången och landningen sker precis på det sätt som vi övat DK och i simulatorn. När motorn är frånslagen och flygplanet avstängt släpper anspänningen och de koncentrerade ansiktsuttrycken byts mot stora leenden. Våra mentorer som väntat på plattan är snabba upp för stegen för att gratulera.

Att första gången flyga EK i ett nytt flygplan är en stor händelse för oss piloter. Det är en fantastisk känsla att få förtroendet, av både kollegor och uppdragsgivare, att ensam få flyga JAS 39. Att det dessutom är det flygplan vi ska arbeta med i många år gör att den här dagen känns som en tydlig milstolpe i våra flygvapenkarriärer.  De fyra år som gått sen vi inledde utbildningen har gått fort, men det är under dagar som denna det slår oss hur mycket vi faktiskt lärt oss. Med denna sköna upplevelse i bagaget blickar vi framåt. Nu väntar fortsatt utbildning med JAS 39: avancerad flygning, roteflygning, instrumentflygning och lågflygning. Innan året är slut har en intensiv period av luftstridsövningar passerat. Hösten 2012 bär det av till insatsförbanden F 17 Ronneby respektive F 21 Luleå.

Vi vill avslutningsvis önska våra yngre kollegor på Flygskolan lycka till med GFU och GTU, samt att uppmana alla som är intresserade att skicka in en ansökan till flygutbildningen i försvaret. Vem vet, kanske flyger just du JAS 39 om 4 år?

/Pope & Asia


6 Svar till Det som väntar längre fram…

  1. Jusuf 30 maj, 2013 kl. 09:24 Anmäl kommentar

    Hejsan, jag undrar om det är någon fördel om man redan har en PPL och sen söka til pilot i flygvapnet?..

    Jag undrar även om det är möjligt att bara söka till pilotutbildingen,(att göra antagningsprovet för pilotutbildningen utan en gmu/kmu). För det hade varit tråkigt om man vill bli pilot 100%, sen tar man gmu/kmu etc. för sedan att inte kunna komma in på pilotutbildningen pga. det inte gick bra på testerna inför pilot eller ngt sånt?

    Jag frågar om detta sedan jag är igång med en civil-pilotutbildning, men jag tycker det är lite “tråkigt” att flyga i dem små flygplanen utan så mkt kraft, och jag önskar ofta att jag va en stridspilot och kunna röra mig runt fri i molnen :)

    Mvh Jusuf

    Svara
  2. Stevan 20 januari, 2012 kl. 13:36 Anmäl kommentar

    En fråga till er, klarar man tandundersökningen ifall man har sen innan lagad tand?
    Mvh

    Svara
  3. A.B 3 november, 2011 kl. 08:15 Anmäl kommentar

    Underbar läsning som vanligt i den här bloggen, riktigt bra inlägg!! Jag har ett litet önskemål, skulle det vara möjligt att få ett liknande inlägg som detta fast från de eleverna som utbildas till transportpiloter. Skulle vara kul att höra från alla, TP84, C-17, SAAB340 samt Gulfstreamen!! :D

    Går det att lösa?

    Svara
    • flygvapenpilot 3 november, 2011 kl. 15:25 Anmäl kommentar

      Hej!

      Roligt att höra att det vi skriver är intressant och bra :)

      Det är inget som vi har planerat i närtid men vi ska absolut kolla upp möjligheterna till att fixa ett sånt gästinlägg!

      Kom gärna med fler önskemål om inlägg!!!

  4. Jonathan 1 november, 2011 kl. 11:41 Anmäl kommentar

    Av alla Försvarets bloggar är detta en av de mest intressanta :)

    Sitter som klistrad vid varje inlägg.

    Svara
    • Henrik 1 november, 2011 kl. 16:28 Anmäl kommentar

      Jonathan, håller med dig. Den här bloggen ger verkligen en fin inblick i vägen till jobbet som pilot. Håll ångan uppe, det är många som gillar den här bloggen…

Kommentera

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>