29
Okt

Tillbaka från rundflygningen! (Grupp 1, dag 3/3)

Anmäl kommentar Av:
i OSSE, Pilot

Vid morgonbriefingen på F21 satt vi alla spända inför väderprognosen. Vädret i fjällen kan vara väldigt förrädiskt och det är svårt att få bra förutsättningar. Meteorologen visade prognoskartorna och pekade på vindvarning i hela fjället, undantaget de nordligaste delarna runt Kebnekaise dit vi skulle flyga, tur! Däremot fanns det risk för molnbildning på sina håll. Tillbaka till planeringsborden ritade vi in det sista på kartorna och diskuterade ”what if’s?”, dvs. identifiera vad kan hända och vilka åtgärder tar vi? Den största risken är att åka in i en dalgång där molnen sluter igen helt. Går det inte att vända måste man stiga rakt upp i molnen, så brant det bara går med fullgas till säker höjd för att inte riskera flyga in i en bergsvägg. Säker höjd är 300m över högsta hinder, i detta fall Kebnekaises topp på 2106 m. Vi bestämde också att ifall det inte går att komma in i en dalgång enligt navrutten kommer läraren ta över och försöka hitta en annan dalgång in.

Under morgonförberedelserna kom vi på att vi inte fått daglig tillsyn på all vår flygutrustning. Så det blev ett snabbt besök hos Säkmat där de kontrollerade våra prylar. Hjälm, mask, flytväst, G-byxor och isolerdräkt behöver alltid en daglig tillsyn för att vi ska få flyga med det.

Efter allt fixande slängde vi in våra väskor i flygplanen och stack äntligen iväg. Det har varit konstant stress på marken med allt planerande så det är en otroligt skön känsla att lyfta från startbanan och bokstavligen lämna kvar allt jobbigt på backen. Vi flög runt Boden för att följa Luleälven upp till fjällmassivet. Det börjar mörkna ju närmre fjälltopparna vi kommer och första dalgången in ser igentäppt ut. Läraren tar över, vänder runt och flyger över en liten bergskam för att prova nästa dalgång. Där går det bättre och vi tar oss in labyrinten mellan bergsväggarna. Vi kommer in i ett större dalområde där vi väljer mellan fyra olika fortsatta vägar mellan bergen. Vi ville komma upp på norra sidan av Kebnekaise, men molnen murade igen vägen för oss så vi fick välja södra sidan. Tyvärr försvann toppen i molnen, men vi flög i alla fall vid Kebnekaises fot. Jag fick ta över igen och fortsätta ut mot ljuset med snöklädda berg tätt inpå båda sidor och en sjö under mig i dalgången, otroligt fint!
Vi flög sedan ut över Torneträsk förbi Jukkasjärvi, ner över Dundret för att slutligen landa in på Vidsel.

Efter lunch på Vidsel flög vi ut till Skellefteå och följde den fina kustlinjen söderut förbi Umeå för att vid Sundsvall stiga rakt upp till 6 100 m höjd för att spara bränsle sista sträckan hem till Linköping. Den låga höstsolen gjorde att det kändes som en fin kvällsflygning och en skön avslutning på rundflygningen. Det känns smått bisarrt att på tre dagar fått uppleva allt mellan storstäder, skärgårdar, de öppna landskapen i söder, snöklädda fjäll i norr och slutligen landa in i ett höstfärgat Linköping igen.

/DIO


Ett svar till Tillbaka från rundflygningen! (Grupp 1, dag 3/3)

  1. Marcus Antonius 30 oktober, 2011 kl. 22:02 Anmäl kommentar

    Tjena!!!

    Jo det är så en sak jag har tänkt jätte mycket på: Hur kan ni inte krocka med varandra när ni flyger i formation, det måste vara helt galet att flyga så nära varandra och hålla koll på vart alla är och sedan sig själv.

    Svara

Kommentera

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>